یک گام به عقب ترامپ در برابر چین

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۶۱۵۴۷
یک گام به عقب ترامپ در برابر چین

گروه جهان|

 وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده که چین را از فهرست کشورهایی‌که به‌طور عمدی ارزش واحد پول خود را دستکاری می‌کنند، خارج کرده است. این اقدام وزارت خزانه‌داری امریکا در آستانه امضای توافق تجاری دو کشور برای پایان دادن به ۱۸ ماه جنگ تجاری و نبرد تعرفه‌ها انجام شده است.

به‌گزارش رویترز، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، در رابطه با این تصمیم گفته: «چین تا حد زیادی به تعهدات خود برای جلوگیری از کاهش تعمدی ارزش یوان عمل کرده و شفافیت و دسترسی به حساب‌های آنها بیشتر شده است.» منوچین پیشتر چین را به دستکاری ارزش پول خود برای دستیابی به موقعیت بهتر در عرصه تجارت بین‌المللی متهم کرده بود. به اعتقاد ناظران، این اقدام می‌تواند نشانه‌ای از تمایل طرف امریکایی برای امضای سریع‌تر توافق تجاری تلقی شود. دو کشور از سال ۲۰۱۸ تاکنون درگیر یک جنگ تجاری تمام‌عیار بوده‌اند که بنا بر اعلام بانک جهانی، اصلی‌ترین عامل کاهش رشد اقتصادی جهان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی بوده است.

گفته شده، «لیو هی» معاون اول رییس‌جمهوری چین، هم دوشنبه برای امضای توافقنامه مرحله اول تجاری تازه با امریکا وارد واشنگتن شده است. براساس این توافق، امریکا برخی از تعرفه‌ها بر کالاهای چینی را کاهش می‌دهد و در مقابل چین محصولات بیشتری را از امریکا می‌خرد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، گفته که واشنگتن بلافاصله مذاکرات خود را با چین در مورد قسمت دوم این توافق آغاز خواهد کرد.

تصمیم وزارت خزانه‌داری امریکا برای کنار گذاشتن نام چین از فهرست کشورهای دستکاری‌کننده ارزش پول باعث تقویت ارزش یوان شده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، به‌دنبال تصمیم جدید خزانه‌داری امریکا و نزدیک شدن دو طرف به امضای فاز نخست توافق تجاری، ارزش یوان تقویت شده و بالاترین سطح خود طی شش هفته اخیر در برابر دلار رسیده است. در معاملات سه‌شنبه نرخ برابری هر دلار معادل ۶.۸۹۲۴ یوان اعلام شد.  استفان اینس استراتژیست ارشد ارزی در موسسه اکسی‌تریدر می‌گوید: «تصمیم اخیر امریکا، مهم‌ترین و موثرترین عامل در کاهش تنش‌ها بین امریکا و چین در طول یک ماه اخیر محسوب می‌شود. تقویت یوان در آستانه رسیدن به توافق تجاری جدید نشان می‌دهد که پتانسیل‌های بیشتری برای رشد یوان در آینده وجود دارد.»

  جزییات فاز اول توافق تجاری

در همین حال روزنامه «ساوت چاینا مونیتورینگ پست» نوشته که فاز اول توافقنامه تجاری میان ایالات متحده و چین شامل تعهد پکن برای خرید کالاهای امریکایی از چهار بخش صنعت امریکایی به ارزش حدود 200میلیارد دلار در طی دو سال آینده است. یک مقام امریکایی پیشتر این اظهارات را تایید کرده بود.

ساوت چاینا مونیتورینگ پست با استناد به اطلاعات فاش شده نوشته: بخش انرژی و کشاورزی برندگان اصلی توافق فاز اول هستند. گفته شده، این توافق شامل تعهد پکن به خریداری 50 میلیارد دلار بیشتر از محصولات کشاورزی به اضافه خرید نفت، گاز، خدمات و محصولات تولیدی به ارزش 200 میلیارد دلار طی دو سال می‌شود. همچنین چین متعهد است که طی دو سال آینده 40-35 میلیارد دیگر را در بخش خدمات هزینه کند. پیشتر تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که این معامله، سه بخش صنعت را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کارشناسان ارزیابی کرده‌اند که زیان جنگ تجاری با چین برای اقتصاد امریکا احتمالا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. بلومبرگ نوشته: هر چند که طرفین تا حد زیادی در مسیر کاهش تنش‌ها قرار گرفته‌اند و استیون منوچین و دونالد ترامپ از احتمال امضای قریب‌الوقوع فاز نخست توافق تجاری خبر داده‌اند اما مسیری طولانی تا پایان اختلافات باقی مانده است. ژانت یلن رییس سابق فدرال رزرو، نیز یکشنبه با هشدار نسبت به خوش‌بینی‌های بیش از اندازه نسبت به امضای توافق تجاری میان امریکا و چین، پیش‌بینی کرده که جنگ تجاری اقتصاد اول و دوم دنیا به‌دلیل حل نشدن اختلافات کلیدی از جمله بر سر هوش مصنوعی و فناوری به پایان نخواهد رسید.

این در حالی است که بررسی‌های صورت گرفته توسط بلومبرگ نشان داده که تنها در سال جاری میلادی اقتصاد امریکا در نتیجه جنگ تجاری با چین ۱۳۴میلیارد دلار خسارت دیده است و این خسارت احتمالا تا پایان سال آینده به ۳۱۶ میلیارد دلار خواهد رسید که معادل ۰.۳ درصد تا ۰.۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی امریکا خواهد بود.

در فاز نخست توافق تجاری قرار است دو طرف از برنامه قبلی خود برای افزایش بیشتر تعرفه‌های وارداتی روی محصولات یکدیگر خودداری کنند و چین نیز میزان خرید محصولات کشاورزی از امریکا را افزایش دهد. دولت امریکا نیز متعهد شده است تا تعرفه بر روی واردات کالاهایی به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار از چین را از ۱۵ درصد فعلی به ۷.۵ درصد کاهش دهد. با این حال هنوز ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چینی مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهند بود. یان شفردسون کارشناس مسائل اقتصادی گفته: «با وجود رسیدن به فاز نخست توافق، هنوز بسیاری از تعرفه‌ها به قوت خود باقی هستند و این مساله روی رشد بخش خرده‌فروشی، واردات و مصرف تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین انتظار نداریم فاز نخست خیلی چیزی را عوض کند.» انجمن تجارت آزاد امریکا نیز اعلام کرده که در حال حاضر ۸۳درصد واردات امریکا از چین مشمول تعرفه اضافی است و این تعرفه‌ها می‌تواند هزینه اضافی ۸۳۱ دلاری را به هر شهروند امریکایی تحمیل کند.

گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه جنگ تجاری چین و امریکا، خبر خوبی برای دونالد ترامپ نیست چرا که او برای حفظ کرسی ریاست‌جمهوری خود در انتخابات 2020 به دستاوردهای مشخص و برجسته به‌ویژه در بخش اقتصاد نیاز دارد.

 

ارسال نظر