امریکا از پیش‌شرط «آتش‌بس» عقب‌نشینی کرد

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۶۴
امریکا از پیش‌شرط «آتش‌بس» عقب‌نشینی کرد

گروه جهان|

 امریکایی‌ها که بارها همراه با دولت افغانستان به آتش‌بس به عنوان پیش‌شرط آغاز گفت‌وگوهای صلح تأکید داشتند، اکنون از موضع خود عقب نشسته و تنها از طالبان خواسته‌اند که خشونت‌ها را کاهش دهند؛ موضوعی که دولت افغانستان کاملا با آن مخالف است.

پس از حمله انتحاری شهریور ماه در کابل که در آن یک نظامی امریکایی کشته شد، گفت‌وگوی امریکا با طالبان برای سه ماه متوقف شد. این مذاکرات یک ماه با تلاش‌های گسترده زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان، از سر گرفته شد و دو طرف بر آتش‌بس به عنوان پیش‌شرط اساسی آغاز گفت‌وگوی صلح تأکید داشتند اما اکنون امریکا از این خواسته خود عقب‌نشینی کرده است.

یک دیپلمات در سفارت امریکا در کابل گفته که خلیل‌زاد در آخرین سفر خود به دوحه تعهد طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها را به دست خواهد آورد. این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، پیش‌تر تایید کرده بود رهبران این گروه در حال رایزنی درون گروهی برای کاهش خشونت‌ها هستند. او گفته طالبان هیچ برنامه‌ای برای آتش‌بس ندارد.

نشریه هشت صبح افغانستان دوشنبه در گزارشی

با اشاره به تاکید دوباره دولت افغانستان برای آتش‌بس به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات صلح نوشته: دفتر ریاست‌جمهوری بار دیگر آتش‌بس را پیش‌شرطی برای گفت‌وگوهای صلح در کشور قرار داد. صدیق صدیقی سخنگوی ریاست‌جمهوری، گفته: «کاهش خشونت معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه عملی ندارد.» به‌گفته صدیقی، طرح حکومت برای شروع گفت‌وگوهای صلح، برقراری آتش‌بس است. صدیقی در این پیام توییتری تصریح کرده است که آتش‌بس مورد نظر حکومت، آتش‌بسی است که دو سال پیش در روزهای عید رمضان برقرار شده بود. او گفته این آتش‌بس تعریف واضح داشته است.

صدیق صدیقی همچنین تأکید کرده برای حکومت، تأمین صلح به معنای پایان جنگ است. او گفته بروز هر نوع خشونت می‌تواند به معنای ادامه جنگ باشد. صدیقی بدون اشاره به طرح خاصی در زمینه صلح، گفته است که نیاز است تا طرح‌های ارایه‌‎ شده، واضح باشد.

شورای امنیت ملی افغانستان هم طرح هفت ماده‌ای دولت در زمینه صلح را هفته گذشته و پیش از شروع دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای امریکا و طالبان منتشر کرد. در این طرح، آتش‌بس پیش‌شرط دولت برای شروع گفت‌وگوهای رسمی صلح با طالبان اعلام شده است. حمدالله محب مشاور امنیت ملی، هنگام ارایه این طرح گفته هدف از وضع این پیش‌شرط، اثبات یک‌دست بودن طالبان و تسلط این گروه بر جنگ خود در کشور است.

پیش از شروع دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای نمایند‌گان امریکا و طالبان، اتحادیه اروپا نیز خواستار از‌سرگیری فوری این گفت‌وگوها با پیش‌شرط آتش‌بس شده بود. این خواست را رولان کوبیا فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، در کابل مطرح کرد. کوبیا گفت که منطق، گفت‌وگوی صلح توأم با جنگ را نمی‌پذیرد. او از گروه طالبان خواست که دست از جنگ بکشد. او تأکید کرد که موضع اتحادیه اروپا این است که گفت‌وگوهای امریکا و طالبان باید با محوریت حکومت افغانستان و با پیش‌شرط آتش‌بس آغاز شود.

کاهش خشونت‌ها یکی از مسائل مورد توافق نمایند‌گان امریکا و طالبان پیش از توقف گفت‌وگوهای دو طرف در اواسط شهریور سال جاری بود. این توافق در ازای خروج تدریجی هزاران سرباز امریکایی از پنج پایگاه در افغانستان، به دست آمده بود. طبق این توافق، آتش‌بس یک مساله داخلی تعریف شده بود که باید خود افغان‌ها روی آن به توافق می‌رسیدند. اما توافق مذکور پیش از آنکه مورد تأیید دونالد ترامپ واقع شود، لغو شد.

ریاست‌جمهوری افغانستان در تازه‌ترین موضع‌گیری خود اشاره‌ای به طرح خاصی نکرده است که در آن از کاهش خشونت‌ها به عنوان پیش‌شرط شروع گفت‌وگوها یاد شده باشد؛ اما با توجه به اینکه طرف امریکایی و طالبان از انجام گفت‌وگو بر سر کاهش خشونت‌ها خبر داده‌اند، احتمالا موضع‌گیری توییتری‌ سخنگوی ریاست‌جمهوری واکنشی به همین خبر بوده است. صرف نظر از اینکه توییت تازه صدیق صدیقی کدام طرح‌ها برای صلح را نشانه رفته است، بیانگر تفاوت دیدگاه بین امریکا و طالبان از یک‌ طرف و حکومت افغانستان از طرف دیگر است. با این تفاوت دیدگاه باید منتظر ماند که تلاش‌ها در زمینه شروع گفت‌وگوهای صلح به چه نتیجه‌ای منتهی خواهد شد.

نشریه «اطلاعات روز افغانستان» نیز با اشاره به مذاکرات امریکا و طالبان گزارش داده که امریکا ممکن است بدون توافق با طالبان نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد. بنا براین گزارش، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید، گفته که ممکن است امریکا در سال جاری میلادی با طالبان به یک توافق صلح دست یابد، اما در صورتی که این توافق انجام نشود، واشنگتن همچنان آماده است نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد.

اوبراین در مصاحبه اختصاصی با اکسیوس گفته ظرفیت‌ نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان افزایش یافته و امریکا به‌زودی در یک موقعیت تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت. مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید تاکید کرده این موقعیت می‌تواند با معامله و بدون معامله باشد، اما امریکا می‌خواهد رد پای نظامی‌اش را در افغانستان کاهش دهد.

این مقام امریکایی در حالی به کاهش سربازان کشورش در افغانستان اشاره کرده که این موضوع یکی از شعارهای اصلی دونالد ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی‌اش بود. ترامپ در جریان سفرش به افغانستان نیز به کاهش سربازانش در این کشور تأکید کرده بود.

 

ارسال نظر