مواضع ضدترامپی مرکل و پوتین در مسکو

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۰:۴۹:۵۱
کد خبر: ۱۶۱۳۸۲
مواضع ضدترامپی مرکل و پوتین در مسکو

گروه جهان|

 تاکید بر «لزوم حفظ برجام» و «اجرایی شدن پروژه خط‌ لوله نورث ‌استریم2» از مهم‌ترین مسائلی بودند که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، در دیدار خود در مسکو بر آن تاکید کردند. تحولات لیبی، دخالت نظامی ترکیه در این کشور و تشدید تنش‌های اخیر در خاورمیانه از دیگر موضوعاتی هستند که رهبران دو کشور به آن پرداختند.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در مسکو تاکید کرده که اجرای خط ‌لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورث ‌استریم2» یک پروژه اقتصادی است که به نفع بخش قابل توجهی از قاره اروپاست. مرکل از تلاش‌های امریکا برای متوقف کردن این پروژه به‌شدت انتقاد کرده است. رهبران روسیه و آلمان تاکید کرده‌اند به‌رغم کارشکنی‌ها این پروژه اجرایی خواهد شد.

صدراعظم آلمان در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، گفته: «تحریم‌های امریکا علیه این پروژه اشتباه هستند.»

وزارت خارجه امریکا دسامبر به شرکت‌های اروپایی حاضر در پروژه نورث ‌استریم2 هشدار داد در صورتی که تا بیستم ژانویه از اجرای این پروژه عقب‌نشینی نکنند آنها را تحریم خواهد کرد. امریکا می‌گوید این مساله به ضرر لهستان و اوکراین خواهد بود چراکه آنها سود ناشی از انتقال گاز روسیه به اروپا از خط لوله قبلی را از دست می‌دهند. واشنگتن همچنین مدعی است که با اجرای این خط‌لوله فرصت اروپا به تنوع بخشی به منابع تامین انرژی خود را محدود می‌کنند.

آنگلا مرکل یکشنبه با رد این ادعاها گفته: «همه مقامات در آلمان و اروپا به‌د‌نبال تنوع‌بخشی به منابع گازی خود هستند و می‌گویند خط ‌لوله نورث ‌استریم2 برای اروپا بسیار مهم است.» ولادیمیر پوتین نیز در این باره گفته: «ما پروژه‌های مشترکی به‌ویژه در موضوعات انرژی داریم که باید با همکاری یکدیگر انجام دهیم، از جمله پروژه مشهور نورث ‌استریم۲ و انتقال گاز از مسیر اوکراین به اروپا. بر این موضوع تاکید داشتیم که پروژه گازپروم برای ۵ سال آینده همچنان ادامه خواهد داشت.»

رسانه‌ها و کارشناسان روسیه، یکی از علت‌های مهم سفر مرکل به مسکو را رایزنی درباره اقدامات امریکا علیه خط لوله نورث‌ استریم2 عنوان کرده بودند. این خط ‌لوله که از منطقه ویبورگ در شمال غرب روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان کشیده می‌شود بخش قابل توجهی از گاز صادراتی روسیه را به این کشور منتقل و از آنجا به برخی کشورهای دیگر اروپایی ترانزیت خواهد کرد.

بحران لیبی، تصمیم ترکیه برای مداخله نظامی در این کشور و نیز چگونگی مبارزه با تروریسم از دیگر موضوعات گفت‌وگو میان دو طرف بوده است. پوتین با اشاره به این موضوع گفته است: «من و اردوغان پیش از این با انتشار بیانیه‌ای مشترک، خواستار پایان تنش‌ها در این کشور شده‌ایم و از تمام طرف‌های درگیر خواسته‌ایم که به دشمنی‌ها پایان دهند.»

رییس‌جمهوری روسیه همچنین با اشاره به دیدار اخیر خود با بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه، گفته: «وضعیت در داخل سوریه به سمت وضعیتی عادی و عاری از تنش در حال حرکت است. کمک به بازگشت آوارگان سوری به این کشور همچنین آینده سیاسی سوریه دیگر موضوعات بحث بود. مردم سوریه باید این فرصت را داشته باشند تا در این باره تصمیم بگیرند که چه آینده‌ای می‌خواهند داشته باشند.» صدر اعظم آلمان نیز تاکید کرده است «هیچ راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و تنها راه خروج از بحران مذاکره است.»

آنگلا مرکل که در آستانه سفر به روسیه گفته بود «چیزهای زیادی برای صحبت است» تایید کرده که با رییس‌جمهور روسیه بر سر ایجاد کریدورهای جدید برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در سوریه توافق کرده است.

توافق هسته‌ای ایران نیز یکی دیگر از موضوعات کلیدی مورد بحث رهبران دو کشور بوده است. یورونیوز در گزارشی با عنوان «توافق مرکل و پوتین برای جنگ بر سر حفظ برجام» نوشته که رهبران دو کشور بر حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده‌اند. رییس‌جمهور ایالات متحده اخیرا توافقنامه هسته‌ای غرب با ایران را احمقانه خواند و گفته بود که زمانش رسیده که آلمان، فرانسه، بریتانیا و چین از این توافقنامه بیرون آیند. در گزارش یورونیوز آمده: «به‌رغم درخواست دونالد ترامپ برای رها کردن برجام، مرکل در دیدار با پوتین تاکید کرده که برای حفظ این توافق باید هر کاری که می‌شود انجام داد. پوتین هم این توافق را بسیار مهم ارزیابی کرده است.»

رییس‌جمهوری روسیه همچنین در مورد امکان آغاز جنگ در خاورمیانه با تداوم تنش‌آفرینی‌های امریکا گفته: «همه باید برای کاهش تنش در منطقه تلاش کنیم چرا که وقوع یک جنگ نظامی گسترده به یک فاجعه برای جهانیان بدل خواهد شد.» ولادیمیر پوتین هشدار داده که اگر چنین جنگ تمام‌عیاری آغاز شود برای کل منطقه فاجعه خواهد بود. به‌گفته او، این مساله باعث جاری شدن سیلی از پناهندگان می‌شود و فاجعه‌ای انسانی و اقتصادی را در منطقه رقم می‌زند.

ولادیمیر پوتین در بخشی از کنفرانس خبری خود با آنگلا مرکل برلین را شریک مهم تجاری مسکو خوانده و گفته است که آلمان پس از چین شریک دوم تجاری روسیه است و حجم مبادلات اقتصادی روسیه و آلمان هر سال افزایش می‌یابد. او یادآوری کرده است که حجم سرمایه‌گذاری‌های آلمان در روسیه به ۲۰ میلیارد دلار رسیده و شرکت‌های روسی نیز ۹ میلیارد دلار در اقتصاد آلمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

ارسال نظر