کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۵۰:۱۶
کد خبر: ۱۶۱۲۲۸

آغاز سفر خاورمیانه‌ای آبه شینزو

آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن، شنبه (امروز) سفر پنج روزه خود به خاورمیانه را آغاز می‌کند. به‌گزارش الیوم‌السابع، آبه شینزو قرار است که به عربستان، امارات و عمان برای انجام مذاکراتی با مسوولان این کشورها سفر کند. پیش‌تر دولت ژاپن اعلام کرده بود که لغو این سفر را بررسی می‌کند، اما با آرام شدن رخدادها، آبه تصمیم گرفت این سفر را انجام دهد. سخنگوی ارشد دولت ژاپن تصریح کرده آبه با رهبران این سه کشور که نقش‌های مهمی در کاستن تنش‌ها و برقراری ثبات در منطقه دارند، به تبادل نظر خواهد پرداخت.

تحقیق درباره قتل فرمانده پیشین جهادی افغانستان

دولت افغانستان برای بررسی چگونگی قتل «آمر ستار» ازفرماندهان پیشین جهادی و چهار همراهش هیات تحقیقاتی تشکیل داده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، آمر ستار که از فرماندهان پیشین جهادی در حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود، پنج روز پیش در جریان حمله امنیت ملی افغانستان همراه با پسر و خواهرزاده‌اش و میزبانش همراه با پسرش کشته شدند. او به داشتن افراد مسلح غیرقانونی متهم بود. گفته شده، در هیاتی که محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری، برای بررسی این رویداد تعیین کرده چهار نماینده پارلمان، سه نفر از نزدیکان آمر ستار و دو مقام پیشین امنیتی حضور دارند. ستار شب هنگام در منطقه خیرخانه در حوزه یازدهم امنیتی کابل، زمانی که در منزل یکی از نزدیکانش مهمان بود، در نتیجه عملیات نیروهای امنیت ملی کشته شد.

تماس تلفنی امیر قطر  با بوریس جانسون

امیر قطر در تماس تلفنی با نخست‌وزیر بریتانیا برجسته‌ترین تحولات منطقه خاورمیانه را بررسی کردند. به‌گزارش اسپوتنیک، تمیم بن حمد آل‌ثانی در تماس با بوریس جانسون درباره راه‌های تضمین برقراری امنیت و ثبات در خارومیانه و نیز روابط میان دو کشور و راه‌های توسعه این روابط گفت‌وگو کردند. پیش‌تر نیز عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، با امیر قطر درباره تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرده بود.

هیات بلندپایه ترکیه‌ای به روسیه می‌رود

رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند که هیات رسمی بلندپایه ترکیه‌ای دوشنبه برای بررسی آخرین تحولات منطقه راهی مسکو می‌شود. به‌گزارش روسیا الیوم، در این هیات، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه، و خلوصی آکار وزیر دفاع، و رییس دستگاه اطلاعات ترکیه حضور دارند. گفته شده، هیات ترکیه‌ای مذاکراتی در مسکو با مسوولان ارشد روس در خصوص پرونده‌های سوریه و لیبی و تحولات در منطقه خواهد داشت.

 

ارسال نظر