رای به محدودیت اختیارات جنگی ترامپ

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۵۶:۱۱
کد خبر: ۱۶۱۲۲۰
رای به محدودیت اختیارات جنگی ترامپ

گروه جهان|

 مجلس نمایندگان امریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن دونالد ترامپ مجبور خواهد بود برای انجام اقدامات نظامی احتمالی مجوز کنگره را بگیرد. این طرح برای دفاع از نیروهای امریکایی در برابر حملات مسلحانه قریب‌الوقوع استثنا قائل شده است. مرحله بعدی، تصویب این طرح در مجلس سنای امریکاست که اکثریت آن را حزب جمهوری‌خواه در دست دارد. البته تاکنون دو تن از سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند که به طرح محدود کردن اختیارات جنگی رییس‌جمهور رأی مثبت خواهند داد. این دو سیاستمدار «مایک لی» و «رند پال» هستند که در جلسه توجیهی اعضای ارشد دولت با سران کنگره امریکا حضور داشتند.

به‌گزارش رویترز، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان در جلسه بررسی این قطعنامه گفته: «رییس‌جمهوری ایالات متحده نشان داده که فاقد استراتژی‌ای قابل فهم است تا از مردم امریکا حفاظت کند.» گفته شده، مایک پمپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع و جینا هاسپل رییس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)، از جمله شرکت‌کنندگان در این جلسه بودند.

مایک لی، سناتور جمهوری‌خواه، که گفته به این قطعنامه رای خواهد داد دولت ترامپ را متهم کرده که در نشست مزبور نتوانسته مدارک قانع‌کننده چندانی برای اقدامات اخیر خود در عراق ارایه کند. او با لحنی ناخوشایند به خبرنگاران گفته: «دولت ترامپ از سناتورهای امریکا خواسته، دختران و پسران خوبی باشند، این ماجرا را همراهی کنند و هیچ چیز را علنی زیر سوال نبرند.» لی همچنین با ابراز گله‌مندی گفته در این نشست یک ‌ساعته اکثر پرسش‌ها بی‌پاسخ گذاشته شده‌اند.

ناظران بر این باورند آنچه درخور توجه بوده، این است که مایک لی از سناتورهایی است که تاکنون نامش به عنوان منتقد دونالد ترامپ بر سر زبان‌ها نبوده است. این سناتور جمهوری‌خواه تصریح کرده بی‌توجهی دولت به مجلس سنا رفتاری غیرامریکایی و مغایر با قانون اساسی است.

حمایت برخی جمهوری‌خواهان از این قطعنامه در شرایطی است که حتی در صورت تصویب آن از سوی سنا برای رییس‌جمهوری امریکا لازم‌الاجرا نیست و نیازی به امضای او هم ندارد. مجلس نمایندگان امریکا این قطعنامه را با ۲۲۴رای موافق در برابر ۱۹۴رای مخالف تصویب کرد.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان از نحوه تصمیم‌گیری ترامپ برای حمله هوایی در بغداد و بی‌اطلاع گذاشتن کنگره از این تصمیم اظهار نارضایتی می‌کنند. دموکرات‌ها همچنین می‌گویند که در جلسه توجیهی کنگره پس از این حمله نیز اطلاعاتی که کاخ‌سفید به آنها عرضه کرده مبهم، ناکافی و بدون ارایه جزییات بوده است. کنگره امریکا پس از حملات یازدهم سپتامبر در سال ۲۰۰۱ با تصویب مجوز استفاده از نیروی نظامی  همچنین مصوبه دیگری در سال ۲۰۰۲ برای حمله به عراق عملا اختیارات خود را برای دخالت در تصمیمات کاخ‌سفید جهت انجام حملات نظامی از بین برد.

    حمله ترامپ به استیضاح‌کنندگان

رییس‌جمهوری امریکا که پیش از رای‌گیری درباره این قطعنامه از نمایندگان خواسته بود به آن رای ندهند در واکنش به رای نمایندگان با حمله به آنان، به‌ویژه نانسی پلوسی، استیضاح خود به دست رقیبان سیاسی را آزار و شیادی خوانده است. رییس‌جمهوری امریکا در توییتر نوشته: «پلوسی نمی‌خواهد نتیجه استیضاحی که با دسیسه درست شده و پیش از همه سیاستمداران فاسدی مانند (آدام) شیف شیاد به آن رأی دادند (به سنا) تحویل دهد. چون بعد از این همه سال تحقیقات و آزار دادن نتوانستند هیچ جرمی را پیدا کنند و فقط مسخره‌بازی و کلاهبرداری کردند.» او پس از این در یک پست توییتری دیگر با حروف درشت نوشت: «آزار ریاست‌جمهوری».

مجلس نمایندگان امریکا در آخرین روزهای ۲۰۱۹ به لایحه استیضاح دونالد ترامپ رأی مثبت داد. برابر قانون امریکا این پرونده استیضاح هم‌اکنون باید به برای رأی‌گیری نهایی به مجلس سنا فرستاده شود اما هنوز فرستاده نشده است.

رییس‌جمهوری امریکا در توییت دیگری با دیوانه خواندن پلوسی برای پیشنهاد قطعنامه ضد جنگ نوشت: «امیدوارم همه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه قطعنامه ضدجنگ نانسی پلوسی دیوانه رأی دهند. سرعت و عجله او برای آن استیضاح نابکارانه هم یادتان باشد. پرونده استیضاح را اصلا به سنا نفرستاده. این هم یک تخلف دیگر دموکرات‌ها. آزار ریاست‌جمهوری!»

ساعتی پس از انتشار توییت ترامپ، نانسی پلوسی به آن واکنش نشان داد و گفت خودش می‌داند دقیقا چه زمانی باید مدارک استیضاح ترامپ را به سنا بفرستد. رییس مجلس نمایندگان امریکا با اعلام اینکه خلاف نگرانی برخی نمایندگان دموکرات در مورد تأخیر در تحویل پرونده استیضاح با رییس گروه اکثریت سنا، بن‌بستی وجود ندارد، گفت: «قبلا هم گفته‌ام، ما خودمان تشخیص خواهیم داد از چه طریقی عمل کنیم که بهتر باشد و تصمیم می‌گیریم که پرونده را برای چه کسی بفرستیم. من در برابر نمایندگان  به ویژه اعضا کمیته ویژه (استیضاح) متعهد هستم که کار آنها را بر اساس عدالت به انجام برسانم.»

او در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا نگران از دست دادن حمایت دموکرات‌ها در پیش بردن طرح استیضاح نیست، گفت: «نه، می‌دانم دقیقا چه موقعی باید اقدام کنم.» پلوسی با این حال گفته زمان آن را هم‌اکنون اعلام نمی‌کند.

    سازماندهی خروج نظامیان امریکایی

یک روز پس از رای مجلس نمایندگان امریکا برای کاهش اختیارات ریاست‌جمهوری این کشور خبرگزاری فرانسه گزارش داد که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق از مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، خواسته تا هیاتی را برای سازماندهی خروج نظامیان این کشور به بغداد اعزام کند. در پی حمله امریکا به کاروان حامل سردار قاسم سلیمانی پارلمان عراق با تصویب طرحی خواستار خروج نظامیان ایالات متحده از کشور شده است.

خبرگزاری فرانسه نوشته که نخست‌وزیر عراق در ساعات پایانی پنجشنبه با پمپئو تلفنی گفت‌وگو کرده است. پیش از این واشنگتن گفته بود که هیچ برنامه‌ای برای خارج کردن نیروهایش از عراق ندارد، با این وجود انتشار نامه‌ای به مقامات عراقی نشان می‌دهد که امریکا به بغداد اعلام کرده که آماده است تا نظامیان خود را از این کشور خارج کند. با این وجود واشنگتن ادعا کرده نامه به اشتباه ارسال شده است.

مقام‌های عراقی اقدام واشنگتن در حمله به کاروان سردار قاسم سلیمانی و همراهانش را نقض حاکمیت کشورشان می‌دانند و خواستار خروج هرچه‌ سریع‌تر نیروهای امریکایی از عراق هستند.

 

ارسال نظر