نگرانی از ظهور دیکتاتوری در واشنگتن

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۶۱
نگرانی از ظهور دیکتاتوری در واشنگتن

گروه جهان|

 رییس مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرده است که در این نهاد قانونگذاری، قطعنامه‌ای به رای گذاشته خواهد شد تا اقدامات نظامی دونالد ترامپ علیه ایران را محدود کنند. نانسی پلوسی با انتشار بیانیه‌ای گفته: «این قطعنامه شبیه قطعنامه‌ای است که سناتور تیم کین در مجلس سنا ارایه داده است و بار دیگر مسوولیت نظارت طولانی مدت کنگره را تایید می‌کند و بر این موضوع تاکید دارد که درصورت عدم اجرای تصمیمات کنگره، هرگونه درگیری‌ احتمالی نظامی دولت امریکا باید ظرف ۳۰ روز متوقف شود.»

پیش‌تر هم یک پایگاه اینترنتی امریکایی از برنامه دموکرات‌های کنگره برای تصویب قطعنامه «الزام دونالد ترامپ به دور نگه داشتن سربازان امریکایی از عملیات‌ خصومت‌آمیز علیه ایران تا زمانی که کنگره به آن مجوز نداده»، خبر داده بودند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، دموکرات‌ها می‌توانند سنا را ملزم به رای‌گیری بر سر چنین قطعنامه‌ای در صورت مطرح شدنش کنند، زیرا قطعنامه مربوط به اختیارات جنگی یک قطعنامه ممتاز محسوب می‌شود. اما دموکرات‌ها بعید است که بتوانند اکثریت لازم را برای غلبه بر هر گونه وتوی رییس‌جمهوری به دست بیاورند، چراکه جمهوری‎خواهان ظاهرا پیرامون حمایت از رییس‌جمهوری امریکا بعد از دستور او به عملیاتی که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، متحد هستند.

دیک دوربین دموکرات ارشد سنای امریکا، در این باره گفته: «مجلس سنا نباید به این رییس‌جمهوری اجازه رفتن به سمت یک جنگ دیگر در خاورمیانه بدون کسب مجوز از کنگره را بدهد. قانون اساسی امریکا صراحتا گفته که تنها کنگره می‌تواند اعلان جنگ کند.»

گفته شده، سناتورهای امریکایی هم‌اکنون بررسی می‌کنند که چه زمانی سنا را ملزم به رای‌گیری درباره این قطعنامه کرده و «چه ابزارهای دیگری در اختیار آنهاست».

اعضای دموکرات کنگره تاکید کرده‌اند که رهبران حزب به خصوص پلوسی و چاک شومر، رهبر اقلیت سنا از قبل در جریان حمله‌ پهپادی امریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد که به شهادت سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نایب‌رییس حشد الشعبی و همرزمان‌شان انجامید، قرار نگرفته بودند. چاک شومر در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی» گفته: «تصور نمی‌کنم رییس‌جمهوری اختیار اعلام جنگ بدون موافقت کنگره را داشته باشد.»

در همین حال یورونیوز گزارش داده که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا با انتشار پیامی در توییتر در پاسخ به توییت ترامپ به رییس‌جمهوری امریکا یادآور شده که او دیکتاتور نیست و باید برای اقدامات خود از کنگره مجوز دریافت کند. این کمیته در توییت یکشنبه شب خود نوشته: «این پست رسانه‌ای برای یادآوری این نکته است که قدرت جنگی طبق قانون اساسی امریکا زیرنظر کنگره است و شما باید قطعنامه دریافت مجوزهای جنگ از کنگره را بخوانی چرا که شما یک دیکتاتور نیستی!»

دونالد ترامپ پس از تهدید ایران به حمله در پیامی اعلام کرده بود: «این پست‌های رسانه‌ای باید به عنوان ابلاغیه‌ای به کنگره ایالات متحده محسوب شود. برای چنین ابلاغیه‌ای، قانونی (تصمیم کنگره) نیاز نیست اما در هر حال (با انتشار این توییت) ابلاغ شده است.»

لس‌آنجلس تایمز با اشاره به سیاست خارجی ترامپ نوشته: «آنچه ریسک سیاسی تصمیم‌های اخیر ترامپ را بالا برده، این است که رییس‌جمهوری امریکا بدون مشورت قبلی با کنگره دستور حمله به کاروان حشد الشعبی را صادر کرده است و این در سیاست امریکا سابقه ندارد.»

نشریه گاردین نیز درباره سیاست خارجی خطرناکی که دولت ترامپ در پیش گرفته نوشته: «امریکا طی نیم قرن گذشته از مداخله در راستای برچیدن دشمنان خارجی‌اش از راه‌های بسیار مشکوک به لحاظ قانونی یا اخلاقی، دریغ نکرده است. توییت‌های توام با شادمانی ترامپ بر سر ترور سردار سلیمانی که همراه با تلاش برای توجیه این اقدام طبق قوانین داخلی و بین‌المللی بود، منجر شد که امریکا به جرایمی متهم شود که معمولا دشمنانش را متهم به آنها می‌کند. دولت امریکا با هنر تاریک قتل‌های سیاسی ناآشنا نیست. امریکا طی دهه‌ها از تکنیک‌های ماهرانه‌ای علیه دشمنانش استفاده کرده که از اعزام شیمیدانی مسلح به سم کشنده علیه پاتریس لومومبا، نخست وزیر سابق جمهوری دموکراتیک کنگو در دهه ۱۹۶۰ میلادی گرفته تا انداختن قرص‌های سمی در غذای فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا که موفقیت‌آمیز نبود، را شامل می‌شود. ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما در سطحی دیگر قرار داشت. خاص بودن این اقدام نه در روش انجام آن، بلکه در اجرای آشکار و بی‌توجهی کامل به ملاحظات قانونی یا پیامدهای انسانی آن است.»

 

ارسال نظر