آغاز ساز و کار اخراج امریکایی‌ها از عراق

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۶۰
آغاز ساز و کار اخراج امریکایی‌ها از عراق

گروه جهان|

 در پی تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، تهدید کرد که اگر نیروهای نظامی امریکایی مجبور به ترک عراق شوند این کشور را تحریم خواهد کرد. ترامپ همچنین گفته عراق باید پول هزینه‌های انجام شده در ساخت پایگاه‌ هوایی امریکا در عراق را پرداخت کند. این در حالی است که فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از آغاز ساز و کار اخراج امریکایی‌ها خبر داده است.

به‌گزارش رویترز، یک روز پس از اینکه نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به اقدامات تروریستی نیروهای امریکایی در این کشور به خروج این نیروها از کشورشان رای دادند، ترامپ ترامپ تهدید کرد که اگر قرار است نیروهایش عراق را ترک کنند بغداد باید هزینه‌های احداث پایگاه‌ هوایی در آنجا را بپردازد. او به خبرنگاران همراهش در هواپیمای ریاست‌جمهوری گفته: «ما پایگاه هوایی با هزینه‌ هنگفت و به‌طور استثنایی در آنجا داریم، ما از مدت‌ها پیش یعنی قبل از آمدن من میلیاردها دلار برای احداث آن خرج کردیم و عراق را ترک نمی‌کنیم مگر اینکه پول ما را بدهند.»

رییس‌جمهوری ایالات متحده در ادامه گفته: «اگر عراق می‌خواهد نیروهای امریکایی بروند، آن دوستانه نخواهد بود، ما تحریم‌هایی را بر آنها اعمال می‌کنیم که هرگز مثل آن را شاهد نبوده‌اند، تحریم‌های ایران در مقایسه با این تحریم‌ها چیز ناچیزی خواهد بود.»

  مخالفت چین، آلمان و بریتانیا

چین از نخستین کشورهایی بودکه مخالفت خود را با تهدید عراق به اعمال تحریم از سوی ترامپ اعلام کرد. وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای کوتاه، نسبت به اظهارات اخیر رییس‌جمهوری امریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های شدید علیه عراق واکنش نشان داده و اعلام کرد: «پکن با استفاده ناعادلانه از تهدید تحریم‌ها مخالف است و تضمین صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس یک مساله کاملا حیاتی برای تمام جهان است.»

وزیر خارجه آلمان هم تهدید عراق به اعمال تحریم از سوی دونالد ترامپ را بی‌فایده خواند. به‌گزارش روسیا الیوم، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: «تهدیدهای ترامپ علیه عراق بی‌فایده است. ترامپ باید عراق را با استدلال متقاعد کند نه تهدید.»  سخنگوی دولت بریتانیا هم گفته کشورش قصد تحریم عراق را ندارد. به‌گزارش فرات نیوز، سخنگوی دولت بریتانیا همچنین گفته که بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، با وزیران ارشد دیدار می‌کند تا با آنها درباره مسائل خاورمیانه صحبت کند. سخنگوی دولت بریتانیا در ادامه از بغداد خواسته تا امکان تداوم فعالیت حیاتی ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «ضد داعش» را فراهم کند.

پارلمان عراق با صدور قطعنامه‌ای رای به خروج نیروهای خارجی از این کشور داد. این قطعنامه در درجه نخست متوجه پنج‌هزار سرباز امریکایی مستقر در عراق است. طبق این قطعنامه، ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری امریکا باید پایان پذیرد. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر موقت عراق، در نخستین نشست پارلمانی پس از حمله تروریستی نیروهای امریکایی و شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: «ما دو امکان داریم: به حضور خارجیان فورا پایان دهیم یا زمانی را برای خروج آنان تعیین کنیم.»

نخست‌‌وزیر موقت عراق دوشنبه هم گفت که امریکا براساس تصمیم داخلی عراق در کشور حضور دارد و خروج نیروهای آن هم براساس تصمیم داخلی است. به‌گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی در دیدار با چانگ تاو سفیر چین در بغداد، گفته دولت عراق نمی‌پذیرد که عراق صحنه تسویه حساب‌ها باشد.قطعنامه پارلمان عراق استفاده نیروهای خارجی از حریم زمینی، هوایی و دریایی عراق را به هر دلیل ممنوع کرده است. استفاده از سلاح نیز تنها در اختیار دولت خواهد بود. نمایندگان عراق به خروج فوری نیروهای بین‌المللی رای دادند.

  تاکید بر لزوم اتحاد داخلی

همزمان با تهدیدهای رییس‌جمهوری امریکا، برهم صالح رییس‌جمهوری عراق، دوشنبه در نود و نهمین سالروز تأسیس ارتش این کشور بر لزوم اتحاد برای حفظ امنیت و حاکمیت این کشور تأکید کرده است. صالح در بیانیه‌ای اعلام کرده: «نود و نهمین سالروز تأسیس ارتش شجاع عراق را امروز گرامی می‌داریم و عراقی‌ها با افتخار فراوان اقدامات قهرمانانه ارتش و نیروهای وفادار آن از مردم گرفته تا پیشمرگ‌ها و قبایل به منظور بیرون راندن و شکست تروریسم را به یاد می‌آورند. ما این مناسبت را به خاطر می‌آوریم زیرا امروز در شرایط دشوار و بسیار پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم و این مساله همه ما را فرا می‌خواند تا متحد شده و منافع عالی ملی را برای حفظ امنیت، حاکمیت و ثبات عراق در اولویت قرار دهیم. در مرحله بعدی که نیازمند هم‌افزایی و اقدام مشترک بین همه عراقی‌ها و کلیه اقشار آنهاست، اولویت با تداوم پیروزی‌ها از طریق تعقیب بقایای باندهای تروریستی، تحقق پیروزی قاطع و نهایی، برآورده کردن خواسته‌های همه عراقی‌ها در داشتن زندگی آزاد و با عزت به‌گونه‌ای است که کشورشان، حاکمیت و استقلال آن حفظ شده، بازسازی شهرهای آزاد شده و خیز اقتصادی برای تأمین آینده نسل‌های بعدی صورت بگیرد.»

در این میان فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق نیز از آغاز ساز و کار اخراج نیروهای امریکا خبر داده است. به‌گزارش ایسنا، عبدالکریم خلف سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، گفته: «دولت عراق ساز و کاری را برای اخراج نیروهای امریکایی از این کشور آغاز کرده است، طوری که فعالیت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به مشاوره، تجهیز و آموزش محدود شده و نیروهای مسلح آن از عراق خارج خواهند شد. دولت عراق فعالیت زمینی و هوایی ائتلاف بین‌المللی را محدود کرده و به آنها اجازه فعالیت نمی‌دهد. امریکایی‌ها بدون اطلاع فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق عملیاتی انفرادی انجام دادند و حملات اخیر امریکا حماقتی بود که نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرد.» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق همچنین تصریح کرد:« قاسم سلیمانی سردار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، میهمانی بود که نمی‌توان او را هدف قرار داد چراکه حضور او (در عراق) مربوط به خود این کشور است.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تهدید ترامپ به تحریم کردن عراق گفته: «تهدید شدن عراق از سوی ترامپ صحیح نیست و دولت عراق از نظر اقتصادی با امریکا همکاری خواهد کرد. چند کشور با اعمال تحریم‌ بر عراق مخالفت کرده‌اند.»

 

ارسال نظر