اقتصاد آسیای مرکزی در پیچ و خم مناقشات سیاسی

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۸۶
اقتصاد آسیای مرکزی در پیچ و خم مناقشات سیاسی

گروه جهان|

چند روز پس از اینکه مرکز مطالعات «واحد اطلاعات اکونومیست» اعلام کرد که میزان رشد اقتصاد جهان در 10 سال آینده نیمی از رشد اقتصاد جهان در 10 سال گذشته خواهد بود، بانک توسعه آسیایی نیز گزارش داد که رشد اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی در 2020 تا 4.2 درصد کاهش خواهد یافت؛ چرا که کاهش رشد اقتصاد قزاقستان و ترکمنستان نمی‌تواند با رشد بیشتر در دیگر کشورها جبران شود. بر اساس داده‌های بانک توسعه آسیا، کاهش قیمت نفت در سال‌های اخیر تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی داشته است.

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد در منطقه آسیای مرکزی در سال 2020 تا 4.2 درصد کاهش یابد، چرا که کاهش سرعت رشد اقتصاد در قزاقستان و ترکمنستان نمی‌تواند با رشد بیشتر در دیگر کشورها جبران شود. خطرات اصلی در آسیای مرکزی همانند سابق با درگیری تجاری بین چین و امریکا در ارتباط است. مذاکرات و اختلافات طولانی مدت بین این دو کشور سرمایه‌گذاری‌ها و رشد را در منطقه محدود می‌کند. به‌گزارش فارس، در سال‌های اخیر، رشد متوسط اقتصاد در منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی در نتیجه تسریع رشد اقتصاد در تاجیکستان و ازبکستان؛ از 4.2 درصد تا 4.4 درصد افزایش یافته است. در این سال‌ها، رشد اقتصاد در قزاقستان بدون تغییر بوده و در قرقیزستان و ترکمنستان هم کاهش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که سرعت رشد اقتصاد در نتیجه کاهش قیمت نفت در قزاقستان تا 4.2 درصد در سال 2020 میلادی کاهش یابد. بیشترین رشد در تاجیکستان به لطف حفظ سرمایه‌گذاری‌های دولتی هنگفت و افزایش وجوه ارسالی مهاجران کاری و کم‌ترین رشد در قزاقستان به دلیل کاهش قیمت نفت و محدودیت تولید آن پیش‌بینی می‌شود.

قزاقستان: انتظار می‌رود که در سال‌های آتی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی در کنار نفت، به منبع اصلی رشد اقتصاد قزاقستان تبدیل شود. طبق پیش‌بینی‌ها، تولید نفت قزاقستان ممکن است در سال 2020 احیا شود که به رشد تدریجی صادرات خالص به میزان 2درصد منجر خواهد شد. با تکمیل چندین پروژه زیرساختی، واردات هم کاهش خواهد یافت.

قرقیزستان: طبق پیش‌بینی‌ها، رشد اقتصاد در قرقیزستان در نتیجه افزایش تولید طلا و بهبود اقتصاد و علی‌رغم کاهش رشد در قزاقستان و روسیه، به میزان 4.4 درصد در سال 2020 میلادی احیا خواهد شد.

تاجیکستان: پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصاد در تاجیکستان با کاهش هزینه‌ها در سال 2020 میلادی افزایش یابد. تنوع بخشی به صادرات می‌تواند درآمدها و پایداری اقتصادی را افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصاد در تاجیکستان در سال 2020 با کاهش هزینه‌ها پس از اتمام پروژه نیروگاه برق آبی راغون، تا 6.5 درصد افزایش یابد. در این راستا، تاجیکستان باید به اقتصاد و صادرات خود تنوع ببخشد. ترکمنستان: ممکن است در سال 2020 میلادی تورم در ترکمنستان کمتر شود، اما در سطح دو رقمی باقی خواهد ماند. افزایش صادرات منابع هیدروکربوری کسری حساب جاری را کاهش خواهد داد. ازبکستان: پیش‌بینی می‌شود که صادرات کالاها در ازبکستان به میزان 12.0درصد در سال 2020 میلادی افزایش یابد که انتظار قیمت‌های بالاتر طلا، تقاضای پایدار گاز طبیعی از چین، گسترش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و دیگر کشورها، از جمله قزاقستان را منعکس می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که واردات کالاها به میزان 20.0 درصد در 2020 میلادی افزایش یابد، چرا که تقاضاهای ایجاد شده توسط پروژه‌های زیرساختی و مدرنیزه‌سازی صنعت؛ واردات به این حوزه‌ها را تحریک می‌کنند. وظیفه اصلی ازبکستان اصلاح زیرساخت‌های آبیاری است. تحقیقات تخصصی نشان داده است که بیش از نیمی از زمین‌های زراعی دچار خشکی ناشی از آبیاری شدید شده‌اند. برای حل و فصل این مشکل دولت با سرمایه‌گذاری 350میلیون دلار، سیستم آبیاری را احیا کرده است.

  اقتصاد جهان در سال جاری میلادی

پیش از گزارش بانک توسعه آسیایی، واحد اطلاعات اکونومیست گزارش داده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و کاهش روند اقتصادی در جهان مواردی خواهند بود که در 2020 جهان را به خود مشغول خواهد کرد. در این گزارش آمده: «کشورهای آفریقایی، کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا در سال‌های آینده دارای بیشترین رشد اقتصادی خواهند بود و جهان به چین که روند رشد اقتصادی آن کاهش یافته است عادت خواهد کرد. ده‌ها کشور جهان مانند یونان و لیبی در 10سال اخیر نسبت به دهه قبل از آن دارای روند کند رشد اقتصادی خواهند بود و کشورهایی مانند اوکراین و یونان نیز رشد ثابتی در اقتصاد خود خواهند داشت. در 2020 برای نخستین‌بار در جهان، میزان جمعیت افراد بالای 30 سال بیش از جمعیت زیر 30 سال خواهد بود. رشد اقتصادی کشورهایی همچون ژاپن، ایتالیا و پرتغال به صفر درصد خواهد رسید و افزایش هزینه‌های بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های فردی به‌دلیل افزایش جمعیت میزان سالمندان در کشورهایی نظیر چین، روسیه و تایلند، روند رشد اقتصادی در این کشورها را کاهش خواهد داد. اقتصاد چین در 2020 میلادی 6.1 درصد رشد کرده و بزرگی اقتصاد این کشور که در 10سال گذشته 25 تریلیون یوآن بود با دو برابر افزایش به 50 تریلیون یوآن خواهد رسید. در این میان تنش‌های تجاری چین با امریکا در 2020 ادامه خواهد داشت که این امر موجب بروز مشکلاتی برای شرکت‌های تجاری هر دو کشور و شرکت‌های تجاری کشورهای ثالث خواهد شد. اقتصاد امریکا روند رو به رشد اقتصادی خود را حفظ نموده و در سال آینده 1.6درصد رشد اقتصادی خواهد داشت. رشد اقتصادی کشورهای غرب اروپا که بانک‌های آنها درگیر بهره‌های منفی بانکی خواهند بود نیز 1.4درصد خواهد شد.»

 

 

ارسال نظر