اخراج نظامیان امریکایی از عراق

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۸۵
اخراج نظامیان امریکایی از عراق

گروه جهان|

نشست فوق‌العاده پارلمان عراق برای تصویب قانون اخراج نیروهای امریکایی یکشنبه با حضور عادل عبدالهمدی نخست‌وزیر موقت عراق، برگزار شد و نمایندگان با اکثریت آرا به خروج نظامیان امریکایی از کشورشان رای دادند. این نشست در شرایطی برگزار شد که گزارش‌هایی مبنی بر حاضر نشدن فراکسیون‌های کرد و اهل سنت در این نشست منتشر شده بود.

به‌گزارش الجزیره، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، در نشست یکشنبه در برابر نمایندگان گفته است: «نگاه امریکا به عراق در مسائل زیادی مثل سیاست‌هایش نسبت به ایران محکوم شده است. نیروهای امریکایی بارها هشدار دادند که در معرض خطر قرار گرفتن نیروهای این کشور در عراق باعث واکنش آنها می‌شود. واشنگتن به‌دلیل حمله هوایی اخیر خود به مواضع حشد شعبی در شهر قائم حاضر به عذرخواهی نشد... حضور نیروهای امریکایی در عراق براساس مبارزه با داعش و تمرین دادن نیروهای عراق است و ماموریت‌های دیگر را دربر نمی‌گیرد. پایان دادن به حضور خارجی به سود عراق و واشنگتن است.»

نخست‌وزیر عراق در نشست پارلمان تاکید کرده: «حضور نیروهای امریکایی و نیروهای ائتلاف اساسا به دو نامه برمی‌گردد که وزارت خارجه عراق به شورای امنیت فرستاد که در مورد آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش و پاکسازی مناطق عراق بود و ماموریت دیگری برای آنها لحاظ نشد. نامه نخست را هوشیار زیباری وزیر خارجه پیشین عراق، برای دبیرکل سازمان ملل در مورد اوضاع دشوار عراق در هنگام حضور داعش فرستاد و خواهان حفاظت از اراضی عراق از سوی کشورهای عضو برای آموزش نیروهای عراق و ارایه سلاح و تکنولوژی‌های لازم به عراقی‌ها شد. نامه دوم را، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه سابق عراق، فرستاد که مکمل نامه پیشین بود و در آن آمده بود که جامعه بین‌الملل در نشست پاریس اعلام کردند که داعش تهدیدی علیه عراق است و ما از کشورها به‌دلیل حمایت از عراق از جمله حمایت نظامی مناسب قدردانی می‌کنیم. در این نامه آمده بود که ما حمایت کشورها از جمله امریکا را می‌‌ستاییم. عراق به کمک برادران و دوستان خود برای مبارزه با تروریسم سیاه نیاز داشت اما حاکمیت عراق و استقلال این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

عبدالمهدی در ادامه تاکید کرده: «بر اساس اوضاع کشور و پیامدهای شهادت ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی، از پارلمان می‌خواهیم که پیش از اتخاذ هر تصمیمی، در خصوص اقدامی که حاکمیت و استقلال عراق را حفظ کند، خوب بیندیشند. ما دو گزینه داریم، یکی از آنها حضور نیروها در عراق پایان یابد. یا اینکه به پیش‌نویس پیشینی بازگردیم که پیش از روی کار آمدن دولت کنونی بود و در مورد منحصر کردن نقش نیروها به کمک به نیروهای عراقی برای پیگرد عناصر داعش بود و اینکه نیروهای خارجی مسوولیت جنگی نداشته باشند و دولت دستورکاری را برای کاهش تعداد این نیروها بر اساس منافع ملی تصویب کند.»

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، و با پهپادهای وزارت دفاع (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند. در این میان روزنامه الاخباریه عراق نسخه‌ای از پیش‌نویس قانونی را که برای پاسخ به حمله اخیر امریکا به کاروان حشد شعبی تنظیم شده، منتشر کرده است. بندهای این قانون عبارتند از:

۱ ـ الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی (به سرکردگی امریکا) به منظور پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی. دولت عراق همچنین باید در راستای پایان دادن به هرگونه حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور و جلوگیری از استفاده از حریم هوایی آن به هر دلیلی اقدام کند.

۲ ـ فرمانده کل نیروهای مسلح به نمایندگی از دولت عراق باید تعداد تکنیسین‌ها و مربیان خارجی را که به آنها احتیاج دارد، محل سکونت، وظایف و مدت قراردادهای آنها را اعلام کند.

۳ ـ وزیر خارجه به نمایندگی از دولت عراق باید علیه امریکا به اتهام نقض خطرناک حاکمیت و امنیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

۴ ـ این تصمیم از تاریخ تصویب اجرایی می‌شود.

نشست پارلمان در شرایطی برگزار شد که در مراسم تشییع پیکرهای سرداران شهید مقاومت در روز شنبه برخی از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی تهدید کرده بودند که اگر قانون اخراج نیروهای امریکایی از عراق در پارلمان تصویب نشود، مقاومت اسلامی عراق گزینه‌های دیگری را برای اجبار امریکایی به خروج از عراق در پیش می‌گیرد. گفته شده، با وجود اینکه فراکسیون‌های شیعه امضاهای لازم را برای اخراج نظامیان امریکا از خاک عراق جمع‌آوری کرده بودند اما همچنان برای وحدت صفوف پارلمان در قبال اخراج نیروهای امریکایی رایزنی‌ها برای متقاعد کردن کردها و اهل سنت تا آخرین ساعات کاری نشست پارلمان ادامه داشت. بنا برگزارش‌ها، کردها تقریبا به‌طور کامل با تصویب قانون اخراج امریکایی‌ها از عراق مخالف هستند اما در بین اهل سنت برخی نمایندگان از تصویب قانون حمایت کرده‌اند.

گروه مقاومت کتائب حزب‌الله عراق تا عصر یکشنبه به پارلمان فرصت داده بود و از نیروهای امنیتی عراق خواسته بود که از پایگاه‌هایی که نیروهای امریکایی در آن مستقر هستند، یک هزار متر فاصله بگیرند. در این بیانیه آمده بود: «ما می‌دانیم که برخی گروه‌های کرد از ماندن نیروهای امریکایی در عراق به‌دلیل رویاهایشان درباره جدایی و استقلال‌طلبی حمایت می‌کنند این درحالی است که همگان می‌دانند امریکا هم‌پیمان قابل اعتمادی نیست. ما در رسوا کردن خیانتکاران و توطئه‌گران تردید نمی‌کنیم و آنها را از ورود به بغداد محروم می‌کنیم و نمی‌گذاریم به دنبال منافعشان باشند.»

 

 

ارسال نظر