بحران سیاست خارجی ترامپ در سال انتخابات

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۶۰۹
بحران سیاست خارجی ترامپ در سال انتخابات

گروه جهان|

 دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا سال 2020 میلادی را با تشدید دو بحران در سیاست خارجی خود آغاز کرد، سالی که از قضا قرار است در آن سرنوشت ابقای او در مقام ریاست‌جمهوری روشن شود.

سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به تغییر احتمالی سیاست هسته‌ای کره‌شمالی در سال جدید و بحران حمله معترضان عراقی به سفارت امریکا در عراق نوشته: «ترامپ در نخستین روز از سالی که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در آن برگزار شود

 به‌ ناگهان با دو بحران در سیاست خارجی خود مواجه شد، بحران‌هایی که می‌توانند تبعات سنگینی برای چشم‌انداز سیاسی او داشته باشند.»

در این گزارش آمده: پس از حمله سه‌شنبه معترضان عراقی به ساختمان سفارت امریکا (که مقام‌های در ایران را به دست داشتن در آن متهم کردند) تقابل امریکا با ایران به سطح جدید وخطرناکی رسید. همزمان کیم جونگ‌‌اون رهبر کره‌شمالی، در نخستین روز از سال 2020 میلادی هشدار داد که پیونگ‌یانگ به زودی سلاح استراتژیک جدیدی را آزمایش خواهد کرد.

اگر این هشدار به معنی آزمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای باشد یعنی موشکی که بتواند خاک ایالات متحده امریکا را در معرض تهدید قرار دهد، این احتمالا به معنی پایان رابطه دیپلماتیک عاشقانه ترامپ و کیم جونگ‌اون خواهد بود. این در حالی است که پایان این رابطه می‌تواند به سرعت به یک رویارویی جدید خطرناک تبدیل شود.

به اعتقاد ناظران، چالش‌های در حال تشدید سیاست خارجی ترامپ که در اثر سیاست‌های بحث‌برانگیز او در سه سال گذشته ایجاد شده می‌تواند موقعیت سیاسی او را در سال پایانی دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش تحت تاثیر قرار دهد. منتقدان مدت‌هاست هشدار می‌دهند که سیاست‌های نمایشی دونالد ترامپ در قبال ایران و کره‌شمالی ظاهراً برای پیشبرد موقعیت سیاسی خود او اتخاذ شده است و نه ارزیابی هوشیارانه‌تر از اهداف سیاست خارجی امریکا و در نهایت می‌تواند نتایج معکوسی در پی داشته باشد.

سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود آورده: عبرت سیاسی گرفتن از تحقیر تاریخی حمله عراقی‌ها به سفارت امریکا کار سختی نیست و بهتر است در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر 2020 میلادی به ذهن ترامپ برسد. با این وجود، ترامپ بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. او ممکن است با گذشت چند روز پس از این اوضاع پرتنش، درس‌های سیاسی معمول را از این حادثه نگیرد.

اعتراض‌های کنونی در مقابل سفارتخانه امریکا در بغداد یادآور آسیب‌پذیری بالای سربازان امریکایی و دیپلمات‌های واشنگتن در کشوری است که اهرم نفوذ کمی درون آن دارند... در چنین شرایطی، با توجه به مخالفت بنیادی دونالد ترامپ با ایده استقرار پایگاه‌های بزرگ امریکا در خاورمیانه، غیرمنتظره نخواهد بود که او به یک‌باره تصمیمی ناگهانی بگیرد و همه امریکایی‌ها را از این منطقه به خانه بازگرداند. چنین کاری ترامپ را در سال انتخابات در مظان اتهام تسلیم شدن قرار خواهد داد ، هرچند او می‌تواند این اقدام را به عنوان پیروزی جلوه دهد، زیرا این اقدام عمل به وعده انتخاباتی اوست.

نشریه گاردین هم چهارشنبه در گزارشی با عنوان «حمله به سفارت امریکا در بغداد شکست استراتژی امریکا را نشان داد» به ضعف سیاست خارجی ترامپ پرداخته و نوشته: «در پی تحولات سه‌شنبه در بغداد نیروهای عراقی در نهایت برای حفاظت از مقر سفارتخانه امریکا رسیدند و مشخص شد که سفیر در تعطیلات به سر می‌برد برای همین مجبور نشد با خواری و حقارت با بالگرد فرار کند اما این حمله به صورت واضح ضعف امریکا را بعد از هزینه کردن حدود دو تریلیون دلار در عراق نشان داد.»

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش به دومین بحران سیاست خارجی امریکا یعنی کره‌شمالی اشاره کرده و نوشته: به نظر می‌رسد بازگشت کره‌شمالی به رویکرد تهاجمی هم نشانی از ناامیدی از سه دیدار چهره به چهره بین ترامپ و کیم جونگ‌اون است؛ سه دیدار نمایشی که از نظر کره‌شمالی هیچ‌گونه تسکین و کاهشی در زمینه تحریم‌های امریکا در پی نداشته است. اگر سیاست ترامپ در قبال کره‌شمالی جواب ندهد و دولت پیونگ‌یانگ به آزمایش دوباره موشکی و هسته‌ای دست بزند ترامپ بیشتر بازنده خواهد بود زیرا ادعا و وعده متوقف کردن آزمایش موشکی و هسته‌ای پیونگ‎یانگ، از محورهای اصلی مانور او در عرصه سیاست خارجی برای انتخابات 2020 میلادی است.

رویکرد دیپلماتیک ترامپ در برابر کره‌شمالی به‌رغم امتیازاتی که در دیدار با کیم و متوقف کردن تمرینات نظامی ایالات متحده و کره‌جنوبی داده، تاکنون هیچ پیشرفت عملی در عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای در پی نداشته است. پیش‌بینی واکنش رییس‌جمهوری امریکا در صورت انجام یک آزمایش تحریک‌آمیز موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی سخت است. بازگشت به لفاظی قبلی «آتش و خشم» رییس‌جمهور را نمی‌توان از نظر دور داشت.

رهبر کره‌شمالی سه‌شنبه گفته: «اگر ایالات متحده امریکا به سیاست خصمانه خود نسبت به این کشور ادامه دهد، هرگز به هدف خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره دست نخواهد یافت.» او همچنین اعلام کرده که جهان در آینده نزدیک شاهد سلاح استراتژیک جدیدی خواهد بود و به عنوان نشانه‌ای مبنی بر اینکه کره‌شمالی به‌زودی می‌تواند آزمایش تسلیحات هسته‌ای را از سر بگیرد، گفته«کشورش دیگر نباید درباره ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای احساس خودتحمیلی کند.»

مایک پومپئو در واکنش به سخنان کیم جونگ‌اون در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته گزارش‌هایی از تهدید را دیده است اما امیدوار است که رهبر کره‌شمالی در نهایت تصمیم صحیحی را اتخاذ کند. ترامپ هم نسبت به آینده دیپلماسی با کره‌شمالی ابراز خوشبینی کرده است. او با اشاره به تهدید هدیه کریسمس کره‌شمالی گفته: «از نظر او کیم جونگ‌اون مرد عمل به وعده‌هایش است و او امیدوار است هدیه کریسمس کره‌شمالی یک گلدان زیبا باشد.»

 

ارسال نظر