کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۷۶

درخواست آیت‌الله سیستانی برای انتخابات زودهنگام

آیت‌الله سیستانی از مراجع شیعیان در عراق خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد. آیت‌الله سیستانی در سخنانی که توسط نماینده‌اش در نماز جمعه کربلا قرائت شد تنها راه خروج عراق از بحران سیاسی کنونی را برگزاری انتخابات پیش از موعد و تشکیل دولت جدید دانست. آیت‌الله سیستانی در این سخنان تاکید کرده «سریع‌ترین و صلح‌‌آمیز‌ترین راه برای جلوگیری از هرج و مرج و نزاع کنونی مراجعه به مردم است. این کار باید از طریق صندوق رای و پس از تصویب قانون منصفانه انتخابات باشد.»

زلزله ۶.۱ ریشتری در افغانستان، پاکستان و هند

زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶.۱ در مقیاس ریشتر روز جمعه منطقه هندوکش در شرق افغانستان را لرزانده است. این زلزله در پاکستان و هند نیز احساس شده است. بنا به اعلام سازمان زمین‌شناسی امریکا این زمین لرزه در عمق ۲۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. سازمان هواشناسی هند شدت این زلزله را ۶.۳ در مقیاس ریشتر اعلام کرده است.

داوود اوغلو رهبر حزب آینده ترکیه شد

احمد داوود اوغلو وزیر خارجه، نخست‌وزیر و عضو پیشین حزب حاکم عدالت و توسعه، به عنوان رییس حزب تازه تأسیس «آینده» انتخاب شد. به‌گزارش آناتولی، داوود اوغلو در جلسه موسسّان موافقت تمامی اعضای ۱۳۲ نفره حزب آینده را به دست آورد. داوود اوغلو گفته هدف حزبش مشارکت در حیات سیاسی ترکیه و خدمت به مردم این کشور است. تحلیلگران بر این باورند که تأسیس این حزب، موجب کاهش آرای حزب حاکم؛ عدالت و توسعه و انتقال این آرا به حزب تازه تأسیس می‌شود. داوود اوغلو پیشتر عضو عدالت و توسعه بود و در دولت اردوغان به عنوان وزیر خارجه و نخست وزیر فعالیت کرد، اما سپتامبر گذشته از حزب حاکم کناره‌گیری کرد.

حکم جنجالی برای پرویز مشرف

دولت پاکستان گفته به‌دنبال برکناری قاضی ارشدی است که حکم جنجالی پرویز مشرف، دیکتاتوری سابق این کشور را صادر کرده است. در حکم صادره برای پرویز مشرف آمده در صورت درگذشت او پیش از بازداشت و اعدام، جسد او باید در خیابان کشیده و آویزان شود. دادگاهی متشکل از سه قاضی هفته گذشته مشرف ۷۶ساله را به جرم خیانت و تخلف از قانون اساسی در ۲۰۰۷ میلادی به اعدام محکوم کرد. مشرف در سال ۱۹۹۹ میلادی با کودتای نظامی به قدرت رسید و تا ۲۰۰۸ رییس‌جمهوری پاکستان بود.

 

ارسال نظر