ترامپ: فورا در سنا محاکمه‌ام کنید

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۶۸
ترامپ: فورا در سنا محاکمه‌ام کنید

 گروه جهان|

 دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، ضمن انتقاد از تصمیم نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، در جلوگیری از فرستادن طرح دو ماده‌ای استیضاح او به سنای امریکا اعلام کرده خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر جلسه محاکمه خود در سنا است. دونالد ترامپ با رای مثبت مجلس نمایندگان امریکا به سومین رییس‌جمهور در تاریخ امریکا تبدیل شد که استیضاح می‌شود.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ در مجموعه پیام‌هایی توییتری نوشته: «پس از آنکه دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان برای من هیچ روند دادرسی مناسبی برگزار نکردند، نه وکلایی، نه شاهدانی، هیچی؛ حالا می‌خواهند به سنا بگویند که چگونه این محاکمه را برگزار کند. در واقع آنها هیچ چیزی برای اثبات ادعاهایشان ندارند و هرگز چیزی در این باره نشان نداده‌اند. آنها می‌خواهند از این وضعیت خلاص شوند، من محاکمه‌ای فوری می‌خواهم.»

دونالد ترامپ که مطمئن است سنای امریکا که جمهوری‌خواهان اکثریت آن را در اختیار دارند هرگز به استیضاح او رای موافق نخواهند داد، در ادامه نوشته: «دموکرات‌های مجلس نمایندگان نتوانستند حتی یک رای از سوی جمهوری‌خواهان برای این فریب استیضاح به دست آورند. جمهوری‌خواهان هرگز اینقدر متحد نبوده‌اند. پرونده‌ای که دموکرات‌ها بسته‌اند آنقدر بد است که آنها حتی نمی‌خواهند با این پرونده به دادگاه بروند.»  برکناری رییس‌جمهوری تنها در صورتی ممکن است که دو سوم نمایندگان سنا به محکومیت او رای دهند. از ۱۰۰ کرسی سنا ۵۳ کرسی در اختیار حزب جمهوری‌خواه ترامپ است و دموکرات‌ها برای پیروزی به رای ۶۷سناتور نیاز دارند. این به این معنی است که ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه هم باید از چنین روندی حمایت کنند.

دونالد ترامپ در سومین پیامش نیز می‌نویسد: «دلیل اینکه دموکرات‌ها نمی‌خواهند طرح استیضاح را به سنا بفرستند، این است که نمی‌خواهند نه سیاستمدار فاسد و حیله‌گر آدام شفت، نه افشاگر، نه خبرچین و افشاگر گمنام دوم و نه بایدن‌ها مجبور به شهادت با ادای سوگند شوند.» این پیام‌های توییتری پس از آن منتشر شد که اکثریت سنا به رهبری میچ مک‌کانل در رسیدن به توافقی با اقلیت دموکرات‌ها به رهبری چاک شومر، در موضوع چگونگی برگزاری محاکمه و استیضاح در سنا ناکام ماندند بنا بر اعلام دو سناتور، این دو رهبر مدت ۲۰ دقیقه به‌صورت خصوصی ملاقات کرده‌اند اما گفت‌وگوهای اولیه به‌دلیل اختلاف‌نظر درباره زمان انتقال این طرح به سنا و ساختار برگزاری جلسه استیضاح متوقف شده است. این اختلافات در نهایت باعث شد که تصمیم‌گیری درباره زمان انتقال طرح استیضاح ترامپ به سنا همچنین چگونگی تشکیل محاکمه او در صحن سنا، به پس از تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی موکول شود. انتظار می‌رود که هر دو طرف در جریان این تعطیلات همچنان روی موضوع چگونگی رسیدن به توافقی بین حزبی کار کنند.

روند استیضاح ترامپ با فاش شدن مکالمه تلفنی او با «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهوری اوکراین، آغاز شد و نانسی پلوسی ۲۴ سپتامبر تحقیقاتی را برای بررسی اتهامات ترامپ آغاز کرد. اتهام ترامپ گفت‌وگو با یک مقام خارجی به منظور جلب کمک از او برای ضربه زدن به رقیب سیاسی است.

در سه ماه متعاقب اعلام آغاز تحقیقات، مجلس نمایندگان امریکا تحقیقاتی را با فراخواندن شاهدان برای بررسی احتمال سوءاستفاده ترامپ از قدرت ریاست‌جمهوری از طریق تبانی اوکراین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ انجام داد. در نهایت، دموکرات‌های کنگره دو بند از قطعنامه استیضاح ترامپ را تصویب کردند که شامل سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در روند تحقیقات کنگره بود. انتظار می‌رود سنای امریکا جلسات شبیه محاکمه را در سال جاری میلادی برگزار کند.

   دموکرات‌ها در پی توجیه طرح استیضاح

در این میان ششمین مناظره زنده نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۰۲۰ در لس‌آنجلس برگزار شد. استیضاح رییس‌جمهور در همان آغاز مناظره‌، موضوع نخست متقاضیان دموکرات برای رقابت‌ انتخاباتی سال آینده بود. سی‌ان‌ان نوشته: «هفت نامزد دموکرات با وجود اختلاف در بسیاری مسائل بر سر یک مساله همگی توافق دارند: غیرقابل تحمل‌شدن دونالد ترامپ.»

بنا براین گزارش، هفت کاندیدای دموکرات پس از تلاش برای استیضاح ترامپ، بار دیگر بر انتقادهای شدید خود به عملکرد رییس‌جمهور تأکید کردند. سناتور الیزابت وارن در این مناظره تلویزیونی، ترامپ را فاسدترین رییس‌جمهور تاریخ ایالات متحده امریکا نامید. سناتور برنی سندرز هم رییس‌جمهور کنونی را مبتلا به دروغگویی بیمارگونه خواند که مقام ریاست‌جمهوری را بی‌حرمت کرده است. جو بایدن معاون پیشین ریاست‌جمهوری که از نگاه ناظران به عنوان بخت اول دموکرات‌ها برای تصدی این پست در انتخابات آینده دیده می‌شود، در میانه کاندیداها ایستاده بود. بایدن با اشاره به اینکه صداقت مقام ریاست‌جمهوری باید از نو احیا شود، گفت، قصد دارد به رأی‌دهندگان بفهماند که ترامپ لیاقت تصدی مقام ریاست‌جمهوری برای چهار سال دیگر را ندارد. به‌گفته‌ بایدن، طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان یک ضرورت مطابق با قانون اساسی بوده است. بر اساس نظرسنجی‌ها، جو بایدن با ۲۷.۸ درصد آرا پیروز این مناظره بوده است. در کنار سه سیاستمدار نام‌آشنا، بایدن، سندرز و وارن، پیت بودجج، شهردار ساوت‌بند، سناتور ایمی کلوبشار و آندرو ینگ، کارآفرین و شرکت‌دار امریکایی و تام استایر میلیاردر هم حضور داشتند. مایکل بلومبرگ میلیاردر امریکایی و شهردار پیشین نیویورک که از اواخر نوامبر وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری شده بود، در این مناظره غایب بود. تشکیل جبهه واحد ضد ترامپ در مناظره دموکرات‌ها واکنش رییس‌جمهوری امریکا را برانگیخت. ترامپ مناظره دموکرات‌ها را مسخره کرده و آن را مناظره‌ای کسل‌کننده و بدبینانه خوانده که نشان می‌دهد هیچ کدام از شرکت‌کنندگان در آن نخواهند توانست بر او غلبه کنند.

این مناظره تقریبا ۶ هفته پیش از آغاز نخستین دور انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای تعیین نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار شد. آیوا، نخستین ایالتی است که روز سوم فوریه ۲۰۲۰ این انتخابات در آن برگزار خواهد شد. پیروز انتخابات مقدماتی، در نوامبر سال ۲۰۲۰ با ترامپ به رقابت خواهد پرداخت.

 

ارسال نظر