آماده‌باش امریکا برای دور جدیدی از جنگ تجاری

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۸۴
آماده‌باش امریکا برای دور جدیدی از جنگ تجاری

گروه جهان|  

نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سایه بالا گرفتن اختلافات تجاری و سیاسی فرانسه و امریکا در لندن آغاز شد. در شرایطی که همه جا صحبت از تشدید فزاینده اختلافات میان اعضای ناتوست، تهدید تجاری واشنگتن علیه پاریس و انتقادات بی‌امان دونالد ترامپ از امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، کاملا این نشست را تحت تاثیر قرار داده است. ترامپ علاوه بر اینکه فرانسه را به اعمال تعرفه‌های جدید تهدید کرده، از اظهارات ماکرون درباره «مرگ مغزی» ناتو هم انتقاد کرده و این سخنان را توهینی به تمام اعضای این پیمان خوانده است.   به‌گزارش یورونیوز، کاخ‌سفید فرانسه را به وضع تعرفه‌های گمرکی بر روی کالاهای ساخت فرانسه تهدید کرده است. تهدید به افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای ساخت فرانسه در واکنش به پیش‌بینی مالیات بر فعالیت‌های دیجیتال از سوی دولت فرانسه صورت می‌گیرد. نوک پیکان چنین مالیاتی عمدتا متوجه شرکت‌های کلان امریکایی است. مالیات بر فعالیت‌های دیجیتال به «مالیات‌های گافا» شهرت یافته است. این مالیات‌ها شامل فعالیت‌های اقتصادی کلان‌شرکت‌های امریکایی گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل می‌شوند.   رابرت لایتزر نماینده تجارت خارجی امریکا، پیش‌بینی مالیات بر فعالیت‌های دیجیتال را تبعیضی علیه شرکت‌های امریکایی ارزیابی کرده و آن را برای اقتصاد امریکا زیان‌بار خوانده است. امریکا اعلام کرده برای مقابله با سیاست دولت فرانسه بر روی واردات خود از آن کشور تعرفه‌های سنگین وضع خواهد کرد. بنا بر اظهارات نماینده تجارت خارجی امریکا، این تعرفه‌های گمرکی می‌تواند حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار واردات امریکا از فرانسه را شامل شوند. این فصل جدید از جنگ تجاری امریکا شامل کالاهایی همچون نوشیدنی، کالاهای لبنی، لوازم آرایش و کیف‌های زنانه ساخت فرانسه خواهد شد. دولت امریکا تهدید کرده درباره وضع تعرفه‌های گمرکی بر روی کالاهای ساخت فرانسه در اوایل ماه ژانویه تصمیم‌گیری خواهد کرد. در چنین شرایطی احتمال دارد که سیاست وضع مالیات بر واردات کالا از فرانسه از اواسط ماه ژانویه سال آینده اجرایی گردد.

  فرانسه و مالیات دیجیتالی

برونو لامر وزیر اقتصاد فرانسه، اعلام کرده پاریس حاضر به چشم‌پوشی از مالیات بر روی فعالیت‌های دیجیتالی نیست. وزیر اقتصاد فرانسه گفته به نظر نمی‌رسد امریکا خواستار رسیدن به توافقی بین‌المللی بر سر پیش‌بینی مالیات دیجیتالی باشد.  به‌گفته کارشناسان اقتصادی، پیش‌بینی مالیات بر فعالیت‌های دیجیتال در سال جاری می‌تواند برای فرانسه درآمدی معادل ۴۰۰ میلیون یورو در پی داشته باشد. دولت فرانسه این رقم را برای سال آینده میلادی معادل ۶۵۰ میلیون یورو محاسبه کرده است. دولت فرانسه مبنای محاسبه خود را پیش بینی سه درصد مالیات بر روی درآمدهای شرکت بزرگ آنلاین از فعالیت‌های اقتصادی در آن کشور قرار داده است. به سخن دیگر شرکت‌های آمازون، گوگل، فیسبوک و اپل باید از مجموعه درآمد حاصله از فعالیت‌های خود در فرانسه سه درصد مالیات به دولت آن کشور بپردازند. تهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر روی کالاهای فرانسوی بی‌پاسخ نمانده است. برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه، با محکوم کردن تهدیدهای امریکا آن را غیرقابل قبول خوانده و گفته: «انتظار داریم اروپا یک پاسخ قوی به تحریم‌های امریکا بدهد.» وزیر مشاور در امور اقتصادی فرانسه هم تاکید کرده که پاریس از موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. اگنس پنیه روناشنه گفته: «فرانسه به‌دنبال اقدام واشنگتن، محتاطانه عمل خواهد کرد و از موضع خود درباره وضع مالیات بر شرکت‌های بزرگ اینترنتی (گافا) کوتاه نمی‌آید.» فرانسه سال گذشته نیز امریکا را تهدید کرده بود در صورتی که تلاشی برای حل اختلافات درباره شرکت هواپیمایی ایرباس انجام ندهد، کشورش و اتحادیه اروپا آماده‌اند در اقدامی تلافی‌جویانه، واردات کالاهای امریکایی را تحریم کنند.

  تهدید تجاری علیه برزیل و آرژانتین

اما این تنها فرانسه نبوده که هدف تهدیدهای دونالد ترامپ قرار گرفته است. رییس‌جمهوری امریکا پیش از حضور در نشست ناتو در توییتر با اشاره به احتمال اعمال محدودیت‌های تجاری علیه برزیل و آرژانتین نوشت: «برزیل و آرژانتین ناظر بر کاهش ارزش بسیار زیاد پول خود بوده‌اند که برای کشاورزان ما خوب نیست. از اینرو، از همین حالا تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم وارداتی از آن کشورها به امریکا، از سرگرفته خواهد شد.» ترامپ در توییتی دیگر نوشته: «فدرال رزرو نیز باید اقدام کند تا آن کشورهایی که تعدادشان زیاد است، دیگر از دلار قوی ما با کاهش بیشتر ارزش پولشان منتفع نشوند. این مساله، کار را برای تولیدکنندگان و کشاورزان ما برای صادرات منصفانه کالاهایشان، بسیار سخت می‌کند.

تهدید ترامپ با واکنش ژاییر بولسونارو همتای برزیلی و یکی از مهم‌ترین متحدان امریکا در منطقه روبرو شده است. به‌گزارش بوئنوس‎آیرس تایمز، ژاییر بولسونارو ضمن تلاش برای کم‌ اهمیت جلوه دادن تهدید ترامپ گفته از رییس‌جمهوری امریکا خواهد خواست تا درک بیشتری از وضعیت برزیل داشته باشد. بولسونارو گفته: «امیدوارم ترامپ وضعیت ما را درک کند و بدین شکل ما را تنبیه نکند. مطمئنم که اخبار خوبی از سوی ترامپ خواهیم شنید.»

در همین حال وزارت کار و تولید آرژانتین نیز ضمن اعلام اینکه از واشنگتن خواسته در مورد این مساله شفاف‎سازی کند، تاکید کرده این تصمیم بدون شک به صادرات آرژانتین لطمه وارد می‌کند و اینکه بوئنوس‌آیرس به‌دنبال اقدام مشترک با برزیل در مورد این تهدید ترامپ است. این وزارتخانه تصریح کرده پیشرفت‌هایی در مذاکرات با دولت برزیل در مورد اقدام مشترک حاصل شده است.

دونالد ترامپ بار دیگر پکن را هم به حفظ تعرفه‌های بالای گمرکی در صورت عدم توافق میان دو کشور بر سر مناقشه تجاری تهدید کرده است.

 

ارسال نظر