غیبت ترامپ در اولین جلسه تحقیقات استیضاح کنگره

۱۳۹۸/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۰۶
غیبت ترامپ در اولین جلسه تحقیقات استیضاح کنگره

گروه جهان|

 دونالد ترامپ در نخستین جلسه تحقیقات برای استیضاح که قرار است چهارشنبه (فردا) توسط کمیته قضایی مجلس نمایندگان کنگره امریکا برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. کاخ‎سفید اعلام کرده ترامپ ممکن است در جلسات آینده رسیدگی به این پرونده در جلسات شرکت کند.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، پت سیپولون مشاور کاخ‌سفید در نامه‌ای که خطاب به جرولد ندلر نماینده جمهوری‌خواه و رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، فرستاده این تحقیقات را ناعادلانه توصیف کرده است. او گفته مشخص نیست چه کسی قرار است در این جلسه شرکت کند، علاوه بر این ترامپ در این روز برای شرکت در نشست ناتو در لندن خواهد بود. نادلر ضرب‌الاجلی را تا ساعت ۶ بعدازظهر یکشنبه برای کاخ‌سفید تعیین کرده بود تا به کمیته قضایی درباره حضورشان در جلسه استماع چهارشنبه اطلاع دهند.

مشاور کاخ‌سفید در نامه خود تاکید کرده است که تمام حقوق دونالد ترامپ در موضوع گفت‌وگوهای او با ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، از سوی کمیته تحقیقات استیضاح نقض شده است. کمیته تحقیقات برای تعیین ضرورت انجام استیضاح در ماه سپتامبر با دستور نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، آغاز به‌کار کرد.

وظیفه انجام این تحقیقات ابتدا به آدام شیف رییس کمیته اطلاعات این مجلس، واگذار شد. شیف پس از انجام تحقیقات لازم و شنیدن سخنان بسیاری از افراد مطلع در این باره، گزارشی نهایی خود را تهیه و در آن اعلام کرد که بر اساس «شواهد قاطعی» که به دست آمده، دونالد ترامپ از مقام خود سوءاستفاده کرده است.

کاخ‌سفید به این گزارش آدام شیف نیز انتقاد کرده و آن را تهیه شده بر اساس روایت‌های دروغین می‌خواند.

پت سیپولون مشاور کاخ‌سفید، همچنین در نامه خود خطاب به جرولد ندلر نوشته چنانچه ندلر در کمیته قضایی مجلس «در اتخاذ یک روند منصفانه دادرسی جدی باشد» آنگاه ممکن است رییس‌جمهوری امریکا در جلسات آینده آن شرکت کند.

جرولد ندلر هفته گذشته از دونالد ترامپ و وکلایش دعوت کرده بود تا در روند رسیدگی به این پرونده شرکت کنند. او در نامه‌ای از رییس‌جمهور خواسته تا از شکایت درباره این پرونده دست بردارد و به جای آن برای پیشبرد آن مشارکت کند.

جرولد ندلر اعلام کرده بود: «امیدوارم که او تصمیم بگیرد که مستقیم یا از طریق مشاورانش در این تحقیقات شرکت کند؛ کاری که روسای‌جمهور پیش از او نیز انجام داده بودند.»

دونالد ترامپ شنبه با اشاره به اینکه در زمان برگزاری جلسه استماع چهارشنبه، به عنوان نماینده امریکا در نشست ناتو حضور خواهد داشت، در توییتر نوشت: «در حالی که دموکرات‌ها احمقانه‌ترین استماع استیضاح تاریخ را برگزار می‌کنند، نمایندگی کشورمان در نشست ناتو در لندن را بر عهده خواهم داشت. چپ‌های افراطی در حال آسیب زدن به کشورمان هستند. جلسات استماع را در روزی برنامه‌ریزی می‌کنند که نشست ناتو نیز قرار است برگزار شود.»

با این حال «زو لوفگرن» کارشناس حقوقی که در سه دوره تحقیقات استیضاح روسای‌جمهوری امریکا (نیکسون، کلینتون و ترامپ) مشارکت داشته به سی‌ان‌ان گفته که موضوع استیضاح ترامپ جدی‌تر از پرونده واترگیت مربوط به ریچارد نیکسون است. لوفگرن گفته: «تلاش نیکسون در مخفی نگاه داشتن چگونگی انتخاب شدنش بود و هیچ کشور خارجی را در بحث انتخابات مداخله نداد؛ اما وقتی کسی یک کشور خارجی را درگیر نظام سیاسی امریکا می‌کند، این مساله بی‌نهایت نگران‌کننده است.»

«دیوید کاتز» دستیار پیشین دادستان لس‌آنجلس، نیز می‌گوید: «مساله استیضاح کلینتون موضوع اخلاقی بود و شخص رییس‌جمهوری مرتکب خطای قضایی یا جنایت نشد.» او در ادامه با اشاره به واکنش رییس‌جمهوری امریکا به تحقیقات گفته: «استراتژی ترامپ، نامشروع جلوه دادن روند تحقیقات استیضاحش است. او به‌طور مشخص در گفت‌وگوی تلفنی ۲۵ جولای با همتای اوکراینی‌اش آشکارا به رییس‌جمهوری تازه بر سرکار آمده این کشور گفته که «لطفی در حق من انجام بده» و اینکه بدون تصویب کنگره، کمک مالی به اوکراین را نگه داشت.»

  گام بعدی در ارتباط با پرونده اوکراین

دومین دور تحقیقات کنگره پیرامون طرح استیضاح در ارتباط با پرونده اوکراین چهارشنبه آغاز می‌شود. در این جلسه درباره طرح یا عدم طرح استیضاح علیه دونالد ترامپ و همچنین نکات مطروحه درباره پرونده اوکراین تصمیم‌گیری خواهد شد. در صورتی که مجلس نمایندگان رای به طرح استیضاح دونالد ترامپ بدهد، آنگاه موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی به مجلس سنای این کشور ارایه خواهد شد. این در حالی است که اکثریت کرسی‌های مجلس سنا در اختیار سناتورهای وابسته به حزب جمهوری‌خواه قرار دارد.

استیضاح ترامپ زمانی می‌تواند صورت گیرد که دو سوم نمایندگان مجلس سنا نیز به این طرح رای مثبت بدهند. به دلیل پشتیبانی سناتورهای جمهوری‌خواه از دونالد ترامپ، احتمال اینکه طرح استیضاح در مجلس سنا به تصویب برسد، بسیار ناچیز ارزیابی می‌شود.

دونالد ترامپ در ارتباط با پرونده اوکراین به سوءاستفاده از قدرت برای پیشبرد اهداف شخصی متهم شده است. گفته می‌شود ترامپ از همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی خواسته تا در پرونده قضایی علیه هانتر بایدن، پسر جو بایدن، نامزد اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ دخالت کند.

رییس‌جمهوری امریکا در تماس تلفنی روز ۲۵ جولای خود با ولودیمیر زلنسکی، پرداخت کمک‌های نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری این کشور به اوکراین را مشروط به همکاری زلنسکی کرده است. گفته می‌شود که هدف از به راه انداختن این پرونده قضایی، آسیب زدن به حیثیت جو بایدن بوده است.

 

ارسال نظر