دعوت کنگره از ترامپ برای حضور در جلسه استیضاح

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۵۶
دعوت کنگره از ترامپ برای حضور در جلسه استیضاح

گروه جهان|

حمایت مردم امریکا از استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، در هفته‌های اخیر در حالی که نشست‌های استماع استیضاح در مجلس نمایندگان پخش تلویزیونی داشته، افزایش یافته است. رویترز خبر افزایش حمایت از استیضاح ترامپ را در شرایطی منتشر کرده که رییس کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان امریکا به دونالد ترامپ تا یکم دسامبر مهلت داده که آمادگی خود را برای شرکت در جلسات پرسش و پاسخ کنگره اعلام کند. نخستین جلسه استیضاح ترامپ چهارم دسامبر در کمیته قضایی مجلس نمایندگان برگزار خواهد شد.

به‌گزارش رویترز، نظرسنجی مشترک رویترز- ایپسوس حاکی از آن است که 47درصد امریکایی‌ها بر این باورند که ترامپ باید استیضاح شود و 40 درصد نیز مخالف استیضاح او هستند. این نظرسنجی در مقایسه با نظرسنجی انجام شده در هفته‌های پیش نشان‌دهنده افزایش چشمگیر درصد امریکایی‌هایی است که از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.

پیش از آغاز نشست‌های استماع مجلس نمایندگان امریکا درباره استیضاح دونالد ترامپ در روز 13 نوامبر، اختلاف بین حامیان و مخالفان استیضاح ترامپ تنها 3 درصد بوده است. این اختلاف پس از نخستین هفته برگزاری نشست استماع به 4 درصد و در هفته دوم به 5 درصد افزایش یافته و در نظرسنجی اخیر نیز این اختلاف به 7درصد رسیده است.

این در شرایطی است که در نظرسنجی اخیر بیش از 80 درصد دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ حمایت کرده‌اند و 80 درصد جمهوری‌خواهان با استیضاح مخالفت کرده‌اند. حدود 70 درصد جمهوری‎خواهان نیز اعلام کرده‌اند که روند تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ منصفانه نبوده است.

یک افشاگر اطلاعاتی امریکا ترامپ را متهم کرده است که کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین را به حالت تعلیق درآورده و آن را مشروط به تحقیقات ضد فساد رییس‌جمهور اوکراین از جو بایدن معاون رییس‌جمهور سابق امریکا و پسرش کرده است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا تحقیقات مقدماتی برای استیضاح ترامپ را آغاز کرده‌اند. زمانی که جو بایدن معاون رییس‌جمهور امریکا بوده، پسرش در هیات‌مدیره شرکت بوریسمای اوکراین که در زمینه انرژی فعالیت می‌کند، عضویت داشته است.

سی‌ان‌ان چهارشنبه نوشته: «حامیان ترامپ می‌گویند که رییس‌جمهوری هیچ کار اشتباهی انجام نداده چرا که کمک‌های نظامی در نهایت آزاد شده است. اما مساله این است که بر اساس گزارشی که اخیرا نیویورک‌تایمز منتشر کرده ترامپ اواخر آگوست از وجود افشاگر مطلع شده و به همین دلیل در اوایل سپتامبر کمک‌های نظامی اوکراین را آزاد کرده است. این نشان می‌دهد که استدلال حامیان ترامپ برای ادامه حمایت از رییس‌جمهوری امریکا چندان محکم نیست. »

  تعیین مهلت برای ترامپ

در همین راستا، نمایندگان دموکرات برای دونالد ترامپ تا یکشنبه (اول دسامبر) مهلت تعیین کرده‌اند. ترامپ باید تا آن زمان بین دو گزینه تصمیم بگیرد. گزینه نخست شرکت او یا وکیل او در جلسه مربوط به تحقیقات ناظر بر طرح استیضاح است و گزینه دوم پایان دادن به شکایت و کارشکنی در پیشبرد این تحقیقات. ترامپ از مصونیت مطلق قضایی مسوولان ارشد خود در ارتباط با پرونده اوکراین سخن گفته و حضور و پاسخگویی آنان در برابر کنگره را الزامی نمی‌داند. دونالد ترامپ تحقیقات ناظر بر تماس تلفنی خود با زلنسکی را پرونده‌سازی و کارزار تبلیغاتی دموکرات‌ها خوانده و از آن به عنوان تلاشی فریبکارانه یاد کرده است.

آسوشیتدپرس نوشته، رییس‌جمهور ایالات متحده چهارشنبه هم در واکنش به تحولات پرونده اوکراین گفته که تحقیقات استیضاح در نهایت به پیروزی‌اش درانتخابات 2020 میلادی منجر خواهد شد. ترامپ در جمع هوادارانش در ایالت فلوریدا گفته: «فکر می‌کنم که استیضاح ما را مستقیماً به پیروزی در انتخابات سوق خواهد داد چرا که ما در دو هفته گذشته فقط پیروز بودیم.»

ترامپ در عین حال با اشاره به حکم دادگاه فدرال که مقام‌های دولتی را ملزم کرده تا در برابر نمایندگان حاضر شده و شهادت دهند، گفته: «دوست دارم مک گان، جان بولتون (مشاور امنیت ملی سابق)، مایک پمپئو (وزیر خارجه) و میک مولوینی رییس دفترم شهادت دهند. گرگ‌های واشنگتن و رسانه‌های اخبار دروغ بیش از حد به‌دنبال این بودند که این افراد را از طریق دادگاه‌ها برای شهادت دادن در کنگره مجبور کنند. من به نفع روسای‌جمهور آینده می‌جنگم وگرنه عملا دوست دارم افراد شهادت‌هایشان را بدهند. دوست دارم آنها درباره حقه فریبکاران استیضاح شهادت دهند. این دسیسه دموکرات‌ها است که به هیچ جا نمی‌رسد اما به هر ترتیب روسای جمهور آینده نباید به هیچ‌وجه درگیر آن شوند. اتفاقاتی که برای من افتاده هرگز نباید برای یک رییس‌جمهور دیگر بیفتد.»

  آخرین تحولات روند استیضاح

در همین حال واشنگتن‌‍‌پست گزارش داده، مارک پِن استراتژیست بیل کلینتون رییس‌جمهور سابق امریکا، چند روز پیش با ترامپ درباره استیضاح گفت‌وگو کرده است. گفته شده، در این دیدار به ترامپ اطمینان داده شده که از ریاست‌جمهوری کنار گذاشته نمی‌شود. مارک پن به ترامپ توصیه کرده مثل کاری که بیل کلینتون پس از تحقیقات برای استیضاحش انجام داد به سراسر کشور سفر کند. براساس یک گزارش دیگر، دو مقام دفتر مدیریت بودجه کاخ‌سفید از بابت نگرانی مساله معلق نگهداشتن پرداخت کمک‌های امریکا به اوکراین توسط دولت ترامپ اخیرا استعفا کرده‌اند. مارک سندی تنها مقام دفتر مدیریت و بودجه کاخ‌سفید است که در تحقیقات مربوط به استیضاح شهادت داده است. او که خبر استعفای این دو مقام را فاش کرده نامی از آنها نبرده و تنها گفته: «یکی از آنها در شاخه حقوقی این دفتر کار می‌کرده و نظرات مخالف درباره موضوع اعطای کمک‌های امنیتی امریکا به اوکراین و گرو نگهداشتن این کمک‌ها داشته است.»

 

ارسال نظر