دادگاه فدرال: ترامپ پادشاه نیست

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۵۷۹۸۲
دادگاه فدرال: ترامپ پادشاه نیست

گروه جهان|

 یک قاضی فدرال امریکا دونالد مک‌گان مشاور پیشین ترامپ را به حضور در برابر نمایندگان کنگره مجبور کرده است. به این ترتیب، یکی از مشاوران ارشد پیشین دونالد ترامپ نیز باید در ارتباط با طرح استیضاح به پرسش نمایندگان پاسخ دهد.

حکم این قاضی فدرال در پی شکایت دموکرات‌های کنگره از دونالد ترامپ برای مانع‌تراشی در روند تحقیقات پرونده استیضاح او در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا صادر شده و لازم الاجراست. کاخ‌سفید تاکنون مانع حضور چندین شاهد در جلسات تحقیق شده و گفته می‌شود حکم اخیر دادگاه می‌تواند راه را برای حضور شاهدان بیشتر در این جلسات باز کند.

ناظران بر این باورند که اظهارات دونالد مک‌گان مشاور ارشد و پیشین کاخ‌سفید، می‌تواند بر کارآمدی تلاش‌ نمایندگان حزب دموکرات در کنگره در ارتباط با پرونده استیضاح دونالد ترامپ بیش از پیش بیفزاید. مک‌گان به موازات جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ‌سفید، در شمار بالارتبه‌ترین مقاماتی هستند که در ارتباط با طرح استیضاح در برابر نمایندگان کنگره امریکا حضور خواهند یافت.

کتانجی براون قاضی فدرال امریکا در حکم مبسوط و 120 صفحه‌ای خود اعلام کرده است که حتی نزدیک‌ترین همکاران رییس‌جمهوری امریکا نیز نمی‌توانند از حضور و پاسخگویی در برابر نمایندگان کنگره معاف شوند.

دونالد مک‌گان از جمله کسانی است که در زمان تحقیقات رابرت مولر پیرامون تماس‌های تیم انتخاباتی ترامپ و مقامات روسیه، به عنوان مشاور دونالد ترامپ فعالیت داشته است. گفته شده نمایندگان دموکرات تصمیم دارند درباره کارشکنی احتمالی دونالد ترامپ در تحقیقات پیرامون نقش روسیه در انتخابات امریکا پرسش‌هایی از مشاور ارشد و پیشین ترامپ بکنند.

موضوع پرونده تماس‌های احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با مقامات روسیه و تحقیقات رابرت مولر به ماه‌ها پیش از فاش شدن تماس تلفنی ترامپ و ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی او، باز می‌گردد. نتایج تحقیقات رابرت مولر در ماه آوریل سال جاری منتشر شده بود.

  رییس‌جمهور و پادشاه

کنتاجی براون در حکم خود اعلام کرده رییس‌جمهوری در امریکا پادشاه نیست. این قاضی فدرال در حکم خود آورده رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا فاقد اختیار قانونی برای معاف کردن مشاوران خود از انجام تعهدات قانونی‌شان است. او نوشته: «ماحاصل 250 سال تاریخ ثبت شده امریکا بیانگر این است که رییس‌جمهوری پادشاه نیست. بدیهی است که کارمندان فعلی و سابق کاخ‌سفید برای مردم ایالات متحده کار می‌کنند و آنها برای محافظت و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده سوگند یاد می‌کنند. “

در همین رابطه، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، اعلام کرده است که مصونیت قضایی مطلق در برابر کنگره نمی‌تواند از ارکان دموکراسی امریکا باشد و همه مسوولان امریکا در برابر کنگره پاسخ‌گو هستند.

اشاره نانسی پلوسی به اظهارات کاخ‌سفید درباره دونالد مک‌گان مشاور پیشین ترامپ است. کاخ‌سفید اعلام کرده که مک‌گان از مصونیت مطلق قضایی برخوردار است و الزامی به حضور در برابر نمایندگان کنگره و پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان ندارد.

فاش شدن مضمون تماس تلفنی روز ۲۵ جولای دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او، به طرح استیضاح علیه رییس‌جمهوری امریکا موضوعیت بخشیده است. گفته می‌شود که ترامپ از سیاست‌خارجی دولت خود به‌مثابه حربه‌ای برای پیشبرد مقاصد فردی سوءاستفاده کرده است. در تماس تلفنی یاد شده، ترامپ پرداخت کمک‌های نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را مشروط به همکاری زلنسکی در پرونده هانتر بایدن، پسر جو بایدن و یکی از رقبای انتخابات سال ۲۰۲۰ کرده بود.

  ارسال گزارش استیضاح به کمیته قضایی

در همین حال، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که رهبری تحقیقات برای استیضاح را برعهده دارد گفته است گزارش جلسات برگزار شده و شهادت‌های ارایه شده را هفته آینده به کمیته قضایی مجلس تحویل می‌دهد. آدم شیف گفته از آنجا که پای اعتبار انتخابات امریکا در میان است موضوع حیاتی و فوری است و نباید بیش از این صبر کرد.

آدام شیف در نامه‌ای به اعضای کنگره گفته است، در گزارش مذکور موارد متعددی از سرپیچی کاخ‌سفید از همکاری با این تحقیقات ذکر می‌شود و این همکاری نکردن دولت ترامپ با کنگره می‌تواند اساس یک ماده جداگانه استیضاح -یا اتهام رسمی مانع‌تراشی - علیه رییس‌جمهوری جمهوری‌خواه باشد.

این قانونگذار دموکرات کمیته اطلاعاتی نوشته است: «ده‌ها شاهد از دستور رییس‌جمهوری ترامپ برای سرپیچی از احضاریه‌های قانونی پیروی کردند و کاخ سفید، وزارت خارجه، وزارت دفاع، دفتر مدیریت و بودجه و وزارت انرژی هیچ سندی را در پاسخ به احضاریه‌ها ارایه ندادند. در حقیقت، این کمیته‌ها هیچ سندی از هیچکدام از دستگاه‌های قوه مجریه دریافت نکردند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، تهیه این گزارش پیش‌نیاز لازم برای رای‌گیری احتمالی در مجلس نمایندگان تحت رهبری دموکرات‌ها در مورد استیضاح ضد دونالد ترامپ است. آدام شیف در این نامه گفته: «شهادت و اسنادی که ما موفق به دستیابی به آنها شده‌ایم، الگویی حقیقی را فاش می‌کند که بسیار منکوب‌کننده، مسلم و نکوهیده است.»

شیف گفته تحقیقات همچنان ادامه دارد، اما محققان ممکن است استشهادها یا دادرسی‌های بیشتری را برگزار کنند. اگر مفاد استیضاح به تصویب برسد، سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان بعدا محاکمه‌ای را در مورد محکوم کردن دونالد ترامپ و حذف او از سمت ریاست‌جمهوری برگزار می‌کند. البته جمهوری‌خواهان تمایل اندکی برای حذف ترامپ که به‌دنبال انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ است، نشان داده‌اند. ترامپ هرگونه عمل ناشایست را انکار می‌کند. او و بسیاری از همکاران جمهوری‌خواهش در کنگره، این تحقیقات را به عنوان ساختگی، جعلی یا تلاش دموکرات‌ها برای براندازی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی رد کرده‌اند.

 

ارسال نظر