راه دشوار بلومبرگ تا کاخ‎ سفید

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۹۰
راه دشوار بلومبرگ تا کاخ‎ سفید

گروه جهان|

 واکنش‌ها به ورود رسمی مایکل بلومبرگ میلیاردر امریکایی و شهردار پیشین نیویورک، به رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 امریکا گسترده بود. بلومبرگ ۷۷ساله در بیانیه‌ای اعلام کرده: «برای شکست دونالد ترامپ و بازسازی امریکا وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری می‌شوم. ما نمی‌توانیم ریاست‌جمهوری بی‌ملاحظه و اقدامات غیراصولی ترامپ را برای چهار سال دیگر تاب بیاوریم.»

این نامزد انتخابات که خود پیشتر جمهوری‌خواه میانه‌رو بود، رییس‌جمهوری امریکا را تهدیدی برای ایالات متحده و ارزش‌های آن دانسته و گفته است: «اگر او یک دور دیگر در قدرت باقی بماند، شاید دیگر نتوانیم جبران مافات کنیم.»

ورود بلومبرگ به رقابت‌ها ۱۰ هفته پیش از رای‌گیری مقدماتی درون حزبی برای انتخاب نامزد رقیب دونالد ترامپ صورت می‌گیرد. تاکنون ۱۸ کاندیدای دموکرات وارد این رقابت‌ها شده‌اند. بر اساس برآورد مجله فوربس، او با ۵۰میلیارد دلار دارایی یازدهمین ثروتمند جهان است. این در حالی است که ترامپ با سه میلیارد دلار دارایی در رده ۲۵۹ ثروتمندان جهان قرار دارد. این میلیاردر امریکایی گفته که قصد دارد ۱۵۰میلیون دلار هزینه کارزار انتخاباتی‌اش کند. بلومبرگ در سال 2018 نیز بیش از ۱۰۰میلیون دلار به حزب دموکرات برای در اختیار گرفتن مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره‌ای کمک مالی کرده بود.

بلومبرگ درحالی دیرهنگام خود را وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا کرده که ترامپ رقیب اصلی دموکرات‌ها در این انتخابات، تلاطم‌های سیاسی- اقتصادی بسیاری در داخل و خارج از امریکا ایجاد کرده و با شعار «اول امریکا»، در سطح بین‌الملل بحران‌آفرین شده و اکنون نیز با موضوع استیضاح در مجلس نمایندگان دست به گریبان است. ترامپ ضمن انتقاد از شهردار سابق نیویورک پیش‌بینی کرده که بلومبرگ شکست خواهد خورد. او گفته که دوست دارد برای رقابت با «مایکل کوچولو» روبرو شود.

بلومبرگ که اوایل سال جاری گفته بود وارد کارزار انتخاباتی‌نمی‌شود.بااین حال نزدیکان اوگفته‌اند به‌دلیل اینکه می‌بیند هیچ یک از نامزدهای حاضر در حزب دموکرات توان شکست ترامپ را ندارند، تصمیم خود را تغییر داده است. این ناتوانی شامل حال جو بایدن هم می‌شود زیرا بلومبرگ شاهد افت نظرسنجی جدید او در ایالت آیوا و مشکلات بایدن در جمع‌آوری کمک‌های مالی بوده است. این مولتی میلیاردر امریکایی برای شروع کارزار انتخاباتی، برای دو هفته آگهی تلویزیونی معرفی خود، ۳۷ میلیون دلار هزینه کرده است. ویدئوهای تبلیغاتی او قرار است در دو هفته آینده در ایالت‌های مختلف امریکا پخش شود. در پایان این تبلیغ، بلومبرگ به صراحت می‌گوید: «من، بلومبرگ به‌دنبال ریاست‌جمهوری امریکا هستم و این گفته را ثابت می‌کنم.»

  چالش‌های پیش‌روی شهردار سابق

مایکل بلومبرگ با جناح پیشروی حزب دموکرات که برنی سندرز، الیزابت وارن و الکساندریا اوکازیو کورتز، عضو جوان مجلس نمایندگان آن را نمایندگی می‌کنند اختلاف‌نظرهای عمیقی دارد. او با این حال بر اهمیت موضوع تغییرات آب‌وهوایی تاکید زیادی می‌کند. شهردار سابق نیویورک بر این باور است که رای‌دهندگان امریکایی مایل نیستند تا گزینه‌هایشان در انتخابات آتی از یک سو به دونالد ترامپ و از سوی دیگر به نامزدی از جناح پیشروی حزب دموکرات محدود شود. او معتقد است که فضای لازم برای عرض اندام یک نامزد میانه‌رو مانند شخص او وجود دارد.

جو بایدن معاون باراک اوباما در دوران ریاست‌جمهوری او، و الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست، تا پیش از اعلام نامزدی مایکل بلومبرگ از دیگر نامزدهای دموکرات در نظرسنجی‌ها پیشی گرفته بودند. سی‌ان‌ان نوشته: از آنجایی که بلومبرگ دیرهنگام به عرصه رقابت‌ها پا گذاشته، در چهار رای‌گیری مقدماتی درون حزبی دموکرات‌ها که سال آینده میلادی در ایالت‌های «آیوا»، «نیوهمپشایر» و «نوادا» برگزار می‌شود، حضور نخواهد یافت و استراتژیش را فقط برای حضور در رای‌گیری «سه‌شنبه بزرگ» قرار داده که سوم ماه مارس ۲۰۲۰ همزمان در ۱۴ ایالت از امریکا برگزار می‌شود. این می‌تواند یک استراتژی ناموفق برای حزب دموکرات و شخص بلومبرگ باشد. بی‌بی‌سی اما نوشته: «بلومبرگ فکر می‌کند که پیروز می‌شود. او کسی است که همیشه فعالیت‌های اقتصادی خود را بر مبنای تحلیل داده‌ها و اطلاعات پیش برده است. او تعدادی کارشناس نظرسنجی و استراتژیست سیاسی در اختیار دارد. در ضمن احتیاجی هم به مدرک دانشگاهی در زمینه تحلیل کیفی وجود ندارد که بخواهید متوجه شوید عرصه سیاسی حزب دموکرات همچنان سیال است... او احتمالا پس از بررسی اوضاع به این نتیجه رسیده که با وجود منابع مالی نامحدودی برای تبلیغات، فرصت برای پیوستن به رقابت‌ها هست.»

نخستین واکنش‌ها به نامزدی مایکل بلومبرگ برای انتخابات هم از طرف رقبای او در حزب دموکرات بود. برنی سندرز از مایکل بلومبرگ انتقاد کرده و گفته است که میلیاردرها در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی چندان دوام نخواهند یافت. سندرز در پیامی توییتری تاکید کرده است: «میلیاردرها حق ندارند انتخابات را بخرند و آدم‌هایی چون بلومبرگ در این رقابت چندان پیش نخواهند رفت.» سندرز همچنین گفته است که باید به سرکوب رای‌دهندگان امریکایی پایان داده شود. جو بایدن اما از ورود مایکل بلومبرگ به کارزار انتخاباتی استقبال کرده است.

نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی با اشاره به ورود دیرهنگام بلومبرگ به عرصه رقابت‌های درون‌حزبی و همچنین سوابق که ممکن است در آینده برایش دردسرساز شود، نوشته: «بلومبرگ موانع بزرگی در پیش دارد شامل مجموعه پیچیده‌ای از دعواهای حقوقی تجاری و اظهارنظرهای خصمانه علیه زنان است. بلومبرگ همچنین در گذشته از سیاست‌هایی حمایت کرده که نژادپرستانه (ضد سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها) بوده و این می‌تواند مانعی جدی برای جلب آرای آنان باشد.»

دونالد ترامپ رقیب دموکرات‌ها حدود پنج ماه پیش کارزار انتخاباتی خود را با متهم‌کردن دموکرات‌ها به تخریب امریکا آغاز کرد. او ۱۸ ژوئن در جمع هوادارانش در اورلاندو ایالت فلوریدا، گفت رقبا و مخالفان او در حزب دموکرات قصد دارند امریکا را نابود کنند و او اجازه نخواهد داد که این اتفاق بیفتد. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در اورلاندو گفت: «ما با همدیگر قدرت مستقر سیاسی که در‌هم شکسته بود را پایین کشیدیم و دولتی را جایگزین آن کردیم، برآمده از مردم و برای مردم». ایالت فلوریدا معمولا از ایالت‌های کلیدی در سازوکار انتخاباتی ایالات متحده است. ترامپ در انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۶ میلادی موفق شده بود آرای فلوریدا را از آن خود کند.

 

ارسال نظر