تاکید اقتصادهای بزرگ بر فرایند جهانی شدن

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۸۸
تاکید اقتصادهای بزرگ بر فرایند جهانی شدن

گروه جهان|

 وزرای خارجه اقتصادهای بزرگ جهان (گروه۲۰) در نشست دو روزه خود در ژاپن بر پیشبرد فرایند جهانی شدن و انجام اصلاحات فوری در سازمان تجارت جهانی تاکید کردند. به‌گزارش خبرگزاری کیودو، توشیمیستو موتگی وزیر خارجه ژاپن، تاکید کرده که اصلاحات در سازمان تجارت جهانی با نظرداشت مناقشه‌های تجاری میان کشورها از جمله چین و امریکا یک فوریت است. او گفته: «این یک موضوع مهم است که باید انجام شود چرا که چالش‌های بی‌سابقه پیش‌روی تجارت جهانی قرار دارد و مسائل مختلف و مناقشات فراوانی شکل گرفته که ایجاب می‌کند اصلاحات فوری در سازمان صورت گیرد.»

بنا براین گزارش، طرفین در نشست دو روزه وزرای خارجه گروه20 همچنین درباره روابط ژاپن و امریکا، توافق تجارت آزاد منطقه آسیا و اقیانوس آرام که فعلا هند عضو آن نیست و همچنین مناقشات تجاری میان کشورهای مختلف دنیا از جمله چین و امریکا و اصلاحات فوری در سازمان تجارت جهانی و مساعدت به چندجانبه‌گرایی رایزنی کردند.

این رایزنی‌ها در شرایطی انجام شده که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، در اجلاس حضور نیافته بود. ناظران معتقدند غیبت مایک پمپئو در این نشست نشان می‌دهد امریکا همچنان به پیشبرد فرایند جهانی شدن اعتقادی ندارد و می‌کوشد تا راهبردهای یکجانبه خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند. این در شرایطی است که «وانگ یی» وزیر خارجه چین، در همین اجلاس بار دیگر بر پیشرفت در نظام تجاری چند جانبه جهان و مقابله با یکجانبه‌گرایی تاکید کرده و از همه کشورها خواسته است برای این مهم تلاش کنند. او گفته همانطور که یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی تکجانبه خطری بزرگ برای رشد اقتصادی جهان است، کلید حل همه چالش‌ها پیشبرد فرایند چند جانبه‌گرایی است.

خبرگزاری کیودو نوشته: «امریکا همچنان به‌دنبال اجرای سیاست‌های یکجانبه حمایتی تجاری است و این موضوع بر همکاری‌های گروه ۲۰ نیز تاثیرات منفی داشته است. بر همین اساس اعضای این گروه تاکید کردند که مناقشات بزرگی در جهان به‌خصوص میان چین و امریکا شکل گرفته و امروز پیشبرد فرایند تجارت آزاد و چند جانبه‌گرایی از هر زمان دیگری با اهمیت‌تر است.»

تنش‌های بین واشنگتن و پکن از زمان تحمیل جنگ تجاری توسط دونالد ترامپ بر چین از سه سال پیش آغاز و بعد از حمایت کاخ سفید از آشوب‌ها در هنگ‌کنگ شدت یافته است. وزیر خارجه چین پیشتر هم در واکنش به تصویب لایحه‌ای در حمایت از اعتراض‌های هنگ‌کنگ هشدار داده بود تلاش امریکا در ادامه دادن به تحرکات غلط، اقدامات متقابل سختی را در پی خواهد داشت. همچنین این هفته به‌رغم هشدارهای مکرر پکن به واشنگتن درباره لزوم عدم مداخله در امور هنگ‌کنگ و چین، سناتورهای امریکایی به اجماع آرا طرح موسوم به «لایحه دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ» را تصویب کردند.

  حاشیه‌های نشست گروه 20

گروه 20 در نشست دو روزه خود درباره پیمان مشارکتی راهبردی آسیا و اقیانوس آرام (RCEP) که چین برای شکل‌گیری آن تلاش کرده و قرار است تا پایان سال امضا شود، گفت‌وگوهایی انجام دادند. هند هنوز حاضر نشده عضویت در این پیمان را بپذیرد.

قرار بود ۱۶ کشور دراین پیمان تلاش‌ها برای ایجاد بزرگ‌ترین قرارداد آزاد تجاری درجهان را پیگیری کنند که اکنون با کنار رفتن هند این تعداد به ۱۵ کشور کاهش یافته است. در صورت توافق، این پیمان علاوه بر ۱۰کشور عضو آسه‌آن (مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام و برونئی) کشورهای چین، استرالیا، کره جنوبی، نیوزیلند و ژاپن را در یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تجارت آزاد در جهان گردهم می‌آورد که کمتر از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. هدف این پیمان ایجاد ۳۰درصد تولید ناخالص داخلی جهان اعلام شده است.

گفته شده، در نشست امسال وزرای گروه 20 علاوه بر وزرای خارجه کشورهای عضو، وزیران خارجه کشورهای اسپانیا و هلند و تایلند نیز شرکت کردند. همچنین در حاشیه نشست ملاقاتی نیز میان وزیران خارجه کره‌جنوبی و ژاپن انجام شد و ظاهرا توافقاتی میان طرفین صورت گرفته است مبنی بر اینکه توکیو صادرات اقلام فنی پیشرفته به کره را بار دیگر از سر بگیرد البته رسما تاکنون در این باره موضع‌گیری از سوی ژاپن نشده است.

کره‌جنوبی یک روز پیشتر اعلام کرده بود که فعلا در پیمان امنیتی سه جابه با ژاپن و امریکا که ۲۳ نوامبر خاتمه یافت، می‌ماند؛ اما تاکید کرد که علت تصمیم این بوده که ژاپن گفته موضوع لغو محدودیت‌های صادراتی اقلام فنی پیشرفته به کره‌جنوبی را در نظر می‌گیرد و قرار است طرفین در آینده نزدیک در این باره با یکدیگر تبادل‌نظر کنند.

اجلاس وزیران خارجه گروه 20 آخرین نشست از سلسله نشست‌ها و همایش‌هایی است که ژاپن میزبانی آن را در سال جاری میلادی برعهده داشت و ریاست دوره‌ای بعدی برای سال ۲۰۲۰ به عربستان محول شده است.

 

ارسال نظر