کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۳۲

ناو آبراهام لینکلن وارد خلیج فارس شد

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن پس از عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از این و در پی بالاگرفتن تنش در خلیج فارس امریکا اعلام کرده بود که یک ناو گروه را به منظور حفاظت از عبور و مرور آزاد کشتی‌ها به منطقه اعزام خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری ۴۶ میلیارد دلاری ترکیه در آفریقا

بر اساس آمار شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه، حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های تُرک در کشورهای آفریقایی در ۲۰۱۸ با ۱۱درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۴۶ میلیارد دلار رسید. به‌گزارش ایبِنا، ترکیه نیز از سال ۱۹۹۸ با آغاز سیاست حضور در آفریقا سعی داشته سهم خود از روابط اقتصادی و تجاری با قاره سیاه را افزایش دهد. بر همین اساس ترکیه طی ۱۰ سال اخیر به همراه برزیل، چین و هند یکی از چهار کشور غیرآفریقایی است که بیشترین حضور را در این قاره داشته‌اند.

رزمایش دریایی مشترک چین و عربستان

چین و عربستان رزمایش دریایی مشترکی را به مدت سه هفته آغاز کردند. به‌گزارش رویترز، این رزمایش نظامی در پایگاه دریایی عربستان در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها در منطقه و حملات گسترده یمن به دو تأسیسات نفتی عربستان تشدید شده است. هدف از این رزمایش مشترک، اعتمادسازی میان دو کشور جهت مبارزه با تروریسم دریایی و دزدی دریایی است. پکن روابط مستحکمی با عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت خود دارد.

هواپیمای امریکایی مجبور به ترک آسمان پاکستان شد

سازمان هواپیمایی پاکستان چهارشنبه از ورود بدون مجوز یک فروند هواپیمای امریکایی به آسمان این کشور خبر داد و گفت این هواپیمای امریکایی با دریافت پیام هشدار مجبور به ترک حریم هوایی این کشور شد. رسانه‌های پاکستان به نقل از مسوولان کنترل ترافیک هوایی کراچی گزارش دادند: هواپیمای امریکایی که گفته می‌شود متعلق به بخش ترابری بوده بدون دریافت مجوز از مسقط وارد آسمان پاکستان در بخش کراچی شد. مسوولان کنترل ترافیک هوایی پاکستان با برقراری تماس فوری با خلبان هواپیما از وی مجوز و کد مخصوص را مطالبه کردند که با مخالفت خلبان مواجه شدند. سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان سپس با ارسال پیام هشدار، هواپیمایی امریکا را مجبور به ترک آسمان پاکستان کرد.

 

ارسال نظر