وضعیت کره زمین اضطراری است

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۷۹
وضعیت کره زمین اضطراری است

گروه جهان|

در یک اقدام کم‌سابقه هزاران دانشمند از ۱۵۳ کشور جهان نسبت به وقوع فجایع ناشی از تغییرات اقلیمی هشدار دادند. این دانشمندان گفته‌اند که هشدار درباره پیامدهای بی‌توجهی به تغییرات اقلیمی را وظیفه اخلاقی خود می‌دانند. نتایج مطالعه جدید این دانشمندان نشان می‌دهد که انتشار گازهای مضر گلخانه‌ای به سرعت در حال افزایش است و دولت‌ها توجه کافی را به این بحران نشان نداده‌اند.

به‌گزارش یورونیوز، دانشمندان در عین حال می‌گویند که دانشمندان وظیفه اخلاقی دارند که هرگونه تهدید فاجعه‌باری را شفاف به مردم هشدار دهند. یافته‌های این تحقیق در نشریه «بیوساینس» منتشر شده است. این تحقیق که با سرپرستی ویلیام ریپل و کریستوفر وولف در دانشگاه ایالتی اورگن انجام شده است، شش حوزه اصلی را که در آن دولت‌ها، مشاغل و افراد عادی می‌توانند تغییرات اساسی ایجاد کنند شناسایی کرده است. این اقدامات عبارتند از بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تولید مواد مضر از جمله گاز متان و کربن‌سیاه، حمایت از محیط طبیعی جنگل‌ها و باتلاق‌ها، کاهش مصرف محصولات گوشتی، اصلاحات پایدار اقتصادی و کاهش جمعیت.

این مطالعه می‌گوید که کشورها باید سوخت‌های فسیلی را با منابع انرژی تجدیدپذیر جایگزین کنند و در عین حال در فناوری‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که به ‌وسیله آن امکان استخراج دی‌اکسید کربن از جو زمین فراهم شود. طبق این مطالعه، دولت‌ها همچنین باید یارانه‌های شرکت‌های سوخت فسیلی را قطع و کشورهای ثروتمند باید از کشورهای فقیرتر برای رسیدن به منابع انرژی پاک حمایت کنند. علاوه بر این، کشورها نیاز است به کاهش شدید انتشار آلاینده‌های قوی مانند متان، دوده و هیدروفلوروکربن که ترکیبات ساخته شده توسط انسان هستند اقدام کنند. این ترکیبات معمولا در سیستم‌های تهویه هوا، یخچال‌ها و اسپری‌ها استفاده می‌شوند. محققان می‌گویند که محدود کردن استفاده از این آلاینده‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت روند گرمایش را طی چند دهه آینده ۵۰ درصد کاهش دهد.

این دانشمندان می‌گویند که تلاش‌ برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی باید روی حفاظت و بازیابی اکوسیستم‌هایی مانند جنگل‌ها، صخره‌های مرجانی، دشت‌ها (ساوانا) و تالاب‌ها که بطور طبیعی دی‌اکسید کربن را از جو جذب و ذخیره‌ می‌کنند، متمرکز شود. مردم باید بیشتر غذاهای گیاهی مصرف کنند که وضعیت سلامتی را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دام‌ها می‌شود.

   ابتکار عاری از کربن به‌ جای تمرکز بر رشد تولید

این مطالعه همچنین می‌گوید که مردم باید بیشتر غذاهای گیاهی مصرف کنند که وضعیت سلامتی را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دام‌ها می‌شود و اقتصادها باید به‌جای تمرکز بر رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش رفاه، ابتکارات عاری از کربن و حفظ اکوسیستم‌ها را در اولویت قرار دهند. این تحقیق که طبق داده‌های ۴۰ساله انجام شده است نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های انسانی مانند تغییر در مصرف سوخت فسیلی، انتشار دی‌اکسید کربن، میزان جنگل‌زدایی و دمای سطح زمین روی این سیاره تأثیر گذاشته است. نویسندگان این تحقیق هشدار می‌دهند که تغییرات آب و هوایی سریع‌تر از آنچه دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند شدت می‌گیرد و اکوسیستم طبیعی و سرنوشت بشریت را تهدید می‌کند. دانشمندان هشدار می‌دهند که اقدام‌های فوری ضروری است. امضاءکنندگان این تحقیق شامل دانشمندان ۱۵۳ کشور جهان هستند که با عنوان اتحاد دانشمندان جهانی شناخته می‌شوند. لسی دورام استاد جغرافیا و منابع زیست‌محیطی دانشگاه ایلینوی جنوبی، درباره انگیزه‌اش در تأیید یافته‌های این تحقیق می‌گوید: «نگران این بودم که موضوعات محیط‌زیستی را به یک مساله سیاسی تبدیل کنیم. نباید محیط‌زیست را یک مساله حزبی تلقی کرد. می‌خواهم همه ما بدانیم که به عنوان انسان و ساکنان این سیاره باید باهم جمع شویم تا برای حفظ محیط زیست اقدامی انجام دهیم.»

این مطالعه در عین حال پیشرفت‌ها را نیز نشان می‌دهد برای مثال طبق تحقیق تولید انرژی‌های پاک بطور قابل توجهی رشد کرده است بطوری که مصرف انرژی خورشیدی و بادی در یک دهه از سال ۲۰۰۰ میلادی، ۳۷۳ درصد بیشتر شده است اما باز ۲۸ برابر کمتر از مصرف سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۱۸ است. مطالعه جدید بسیاری از یافته‌های گزارش‌های مشابه از جمله گزارش اصلی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی را تکرار می‌کند اما بر ضرورت رسیدگی به افزایش جمعیت این سیاره که یک موضوع بحث‌برانگیز در موضوعات اقلیمی است تاکید می‌کند. ایستربروک می‌گوید بخشی از انگیزه او برای امضای این مطالعه، حمایت از جنبش‌های اخیر جوانان برای اقدام فوری در مقابله با تغییرات اقلیمی است.

لازم به یادآوری است که دو سال پیش نیز ویلیام ریپل و توماس نیوسام برای مقابله با پیامدهای مخرب تغییرات اقلیمی دست به کارزار مشابهی زده بودند. در آن هنگام بیش از ۱۵ هزار دانشمند از ۱۸۰ کشور جهان در این کارزار شرکت کرده و بیانیه ‌مشترکی منتشر کرده بودند.

 

ارسال نظر