ترامپ برای فرار از استیضاح، دولت را تعطیل می‌کند؟

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۳۱:۳۴
کد خبر: ۱۵۶۳۸۸
ترامپ برای فرار از استیضاح، دولت را تعطیل می‌کند؟

گروه جهان|

در حالی که نمایندگان امریکایی قصد دارند در روزهای آینده دور جدیدی از نشست‌های ادای شهادت در جریان تحقیقات پرونده استیضاح دونالد ترامپ را آغاز کنند، برخی از شهود اصلی کاخ‌سفید اعلام کرده‌اند که در این نشست‌ها شرکت نخواهند بود. این در حالی است که مجلس نمایندگان اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای حضور مقام‌های رسمی دولت در این نشست‌ها را اجباری کرده است.  به اعتقاد ناظران، مخالفت حامیان ترامپ برای حاضر شدن در جلسات شهادت در کمیته‌های مجلس نمایندگان امریکا، می‌تواند منازعه جدیدی را بین کاخ‌سفید و نمایندگان دموکرات بر سر قدرت و اختیارات لازم برای انجام این تحقیقات به وجود آورد. سی‌ان‌ان نوشته، دموکرات‌ها قصد دارند در صورتی که نزدیکان ترامپ از حضور در کنگره خودداری کنند رییس‌جمهور را به سوءاستفاده از قدرت متهم کنند.

موضوع دیگری که این روزها مطرح شده، احتمال استفاده دولت ترامپ از مناقشه بودجه علیه نمایندگان دموکرات است؛ به‌وچه اینکه ترامپ از ارایه تضمین برای تعطیل نکردن دوباره دولت به تلافی روند تحقیقات استیضاح خودداری کرده است.

هافینگتون‌پست نوشته، ترامپ درباره نگرانی‌ها از احتمال تعطیلی دولت در اواخر ماه جاری گفته «باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.» او با انتقاد از دموکرات‌ها گفته: «تنها کاری که می‌توانند انجام دهند حرف زدن درباره تماس تلفنی من با رییس‌جمهوری اوکراین است که اشکالی نداشت. آنها به این تماس تلفنی اتکا کرده‌اند اما حزب جمهوری‌خواه تاکنون هرگز به این اندازه متحد نبوده است.» ترامپ گفته: «کنگره تا ۲۲ نوامبر مهلت دارد که درباره طرح بودجه به توافق برسد.» با توجه به نزدیک بودن اتمام مهلت بودجه موقت دولت امریکا، نمایندگان باید تا آن زمان طرح‌های بودجه را برای سال مالی که از اکتبر آغاز می‌شود تصویب کرده یا مهلت بودجه موقت را تمدید کنند. بدون دستیابی به راه‌حلی در این زمینه تعدادی از عملیات دولت فدرال متوقف خواهد شد.

در همین حال یک مقام امریکایی‌ که افشاگری‌اش علیه ترامپ به تحقیقات استیضاح او انجامیده، پیشنهاد داده که بطور مستقیم با جمهوری‌خواهان حاضر در کمیته‌ اطلاعاتی که سرپرستی این تحقیقات را بر عهده دارد، ارتباط داشته باشد.

خبر پیشنهاد این افشاگر به جمهوری‌خواهان در حالی منتشر شده که دونالد ترامپ در اقدامی که از هنجارهای موجود در چنین پرونده‌هایی دور است، از او خواسته که هویت خود را افشا کند. ترامپ همچنین در مقابل کاخ‌سفید این افشاگر را از افراد اوباما خوانده و گفته: «هویت او را باید افشا کنید و به این حقه سیاسی پایان دهید.»

نشریه واشنگتن‌پست یک روز پیشتر درباره اتهام‌زنی دونالد ترامپ علیه منتقدان و افشاگران علیه خود نوشته: مک‌کارتیسم در واقع برگرفته از نام جوزف آر. مک‌کارتی سناتور جمهوری‌خواه اسبقی است که در دهه 1950 بر مبنای ادعاهای غلطش مبنی بر وجود یک دولت پنهان به شهرت رسید. این تاکتیک کم‌ارزش مک‌کارتی در افترا زدن به کارمندان دولت و متهم کردن آنها به عدم وفاداری و تلاش برای سرنگونی در سال 1957 با او از میان نرفت. در روزهای اخیر همپیمانان راستگرای ترامپ وقتی فهمیدند که آلکساندر ویندمن نظامی کهنه‌کار مدال گرفته، شهادت‌های مخربی را در جریان تحقیقات مربوط به استیضاح مطرح کرده است از موضوع محل تولد ویندمن برای زیر سوال بردن میهن‌پرستی‌اش استفاده کردند... این رخدادها هر چند منزجرکننده هستند اما نباید این افترازنی‌ها را به عنوان اتفاقی منحصر به فرد در نظر گرفت. زدن برچسب عدم وفاداری و غیرامریکایی بودن به مخالفان سیاسی یکی از رفتارهای مخصوص ترامپ است. او نانسی پلوسی را هم متهم می‌کند به اینکه به‌خاطر مطرح کردن تحقیقات مربوط به استیضاح از ایالات متحده امریکا متنفر است. او بارها پلوسی و آدام شیف رییس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، را به خیانت هم متهم کرده است. ترامپ دموکرات‌هایی که در زمان سخنرانی سراسری «وضعیت کشور» در 2018 میلادی او را تحسین نکردند به خیانت و غیر امریکایی بودن متهم کرد. به نظر می‌رسد یکی از نقایص بی‌شمار ترامپ، این فرضیه اوست که خودش را «تمام ملت امریکا» در نظر می‌گیرد.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشته: در امریکا اما مقام‌های دولت سوگند می‌خورند که از قانون اساسی حمایت و دفاع کنند، نه از ترامپ. مردم امریکا هم به پرچم و جمهوری امریکا اظهار وفاداری می‌کنند، نه به شخص دونالد ترامپ. این ذهنیت که دونالد ترامپ و ایالات متحده امریکا یکی و یکسان هستند همان چیزی است که مک کارتیسم از آن ریشه می‌گیرد. رییس‌جمهور فعلی امریکا باید یاد بگیرد که وفاداری ما به ملت است نه به شخص او. کنگره می‌تواند و باید این مساله را به او گوشزد کند.

ویندمن که کارشناس ارشد امور اوکراین در شورای امنیت ملی امریکاست به نمایندگان گفته محتوای مکالمه ترامپ با ولودیمیر زلنسکی (رییس‌جمهوری اوکراین) را مخل امنیت ملی امریکا تشخیص داده و در همان زمان مراتب نگرانی و هشدار خود را در گزارشی کتبی رسما به مافوق خود اطلاع داده است. این افسر امنیتی امریکا گفته: «از شنیدن آن مکالمه نگران شدم. به نظرم درست نبود که از یک دولت خارجی خواسته شود تا درباره یک شهروند امریکایی تحقیق کند.»

روند تحقیقات درباره استیضاح ترامپ در شرایطی ادامه دارد که نظرسنجی مشترک «ان‌بی‌سی نیوز» و وال‌استریت‌ژورنال نشان می‌دهد در حال حاضر ۴۹درصد مردم امریکا موافق استیضاح ترامپ و کنار گذاشتن او از این سمت هستند. بر این نظرسنجی، ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان هم با استیضاح ترامپ مخالفت هستند. این در حالی است که در نظرسنجی ماه گذشته این وضعیت برعکس بوده و ۴۳ درصد شرکت‌کنندگان موافق استیضاح ترامپ و ۴۹ درصد مخالف آن بودند.

افزایش موافقان با کنار گذاشتن ترامپ از سمت خود بیشتر از بین حامیان حزب دموکرات و رأی‌دهندگان بدون گرایش حزبی بوده است. در نظرسنجی جدید ۸۸ درصد دموکرات‌ها با استیضاح ترامپ و کنار گذاشتن او از مقام ریاست‌جمهوری موافق بوده‌اند. ۴۳ درصد رأی‌دهندگان بدون گرایش حزبی هم با این مساله موافق و ۴۶ درصد مخالف استیضاح ترامپ بوده‌اند.

 

ارسال نظر