گام‌هایی برای تشکیل بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۱:۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۵۶۳۰۰
گام‌هایی برای تشکیل بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان

گروه جهان|

دومین روز از اجلاس کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) با حضور چین، هند و استرالیا با هدف رسیدن به یک توافق تجاری گسترده برگزار شد. به اعتقاد ناظران، اگر این کشورها موفق شوند توافق تجاری مورد نظرشان را امضا کنند بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان را تشکیل می‌دهند که شامل نیمی از جمعیت کره زمین خواهد بود. بر اساس ارزیابی‌ها، این بلوک شامل ۴۰درصد از تجارت کل زمین نیز خواهد بود. در حال حاضر مهم‌ترین مانع بر سر شکل‌گیری این توافق تجاری، نگرانی هند از افزایش شدید وارداتش از چین در صورت امضای این توافق است.

به‌گزارش رویترز، اسکات موریسون، نارندرا مودی و لی کیانگ نخست‌وزیران استرالیا، هند و چین در شمار رهبران خارج از منطقه جنوب شرق آسیا هستند که از یکشنبه در اجلاس سه روزه سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ‌آسه‌آن شرکت کرده‌اند. اسکات موریسون علاوه بر شرکت در مذاکرات دوجانبه با رهبران این بلوک قرار است در نشست‌ها و مذاکرات مرتبط با پیمان جامع همکاری‌های اقتصادی (RCEP) به منظور ایجاد یک توافقنامه آزاد تجاری میان 16 کشور عضو شرکت کند. اهمیت این پیمان در شرایطی که سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه دولت امریکا به رهبری دونالد ترامپ، اقتصاد جهانی را به‌شدت تحت فشار گذاشته، بیش از پیش احساس می‌شود.

بنا براین گزارش، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، نیز ششمین مذاکرات کشورش با اتحادیه آسه‌آن را در حاشیه اجلاس سران این کشور برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی در بانکوک هدایت می‌کند. مودی قرار است مذاکرات خود را با هدف گسترش همکاری‌های هند و آسه‌آن و گفت‌وگوهای مرتبط با پیمان مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای (RCEP) برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در بخش‌های تجاری، امنیت دریایی و افزایش ارتباطات پیگیری کند. چین هم که عمدتا نخستین شریک تجاری کشورهای عضو آسه‌آن بوده همواره یکی از مهم‌ترین قدرت‌های شرکت‌کننده در این اجلاس و موثر در روند گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی آن بوده است.

 نکته حایز اهمیت این است که مذاکرات در مورد پیمان جامع شرکای اقتصادی منطقه‌ای (RCEP) در دو سال اخیر به‌طور مستمر مورد پیگیری قرار گرفته و 16 کشور عضو این پیمان درصدد هستند تا بزرگ‌ترین قرارداد آزاد تجاری درجهان را ایجاد ایجاد کنند. در صورت توافق، این پیمان علاوه بر 10کشور عضو آسه‌آن (مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام و برونئی) کشورهای چین، هند، استرالیا، کره‌جنوبی، نیوزیلند و ژاپن را در یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تجارت آزاد در جهان گردهم می‌آورد.

به‌گفته افراد مطلع، ‌مدلی که کشورهای عضو پیمان آرسی‌ایی‌پی، آن را دنبال می‌کنند نوعی مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای به سبک اتحادیه اروپا است. تجارت این بلوک اقتصادی شامل 30 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی است. قرار بود این مذاکرات تا ابتدای سال جاری میلادی نتایج اولیه ملموسی داشته باشد اما به‌دلیل مقاومت هند در برابر حذف تعرفه‌های کشاورزی به سرانجام نرسیده است. کشاورزان هندی در سال‌های اخیر بارها علیه این پیمان و پذیرفتن تعهدات احتمالی آن توسط کشورشان اعتراض کرده‌اند.  اتحادیه آسه‌آن که از سال 1967 میلادی تشکیل شده در نیم قرن اخیر نقش اصلی را در حمایت از قوانین و هنجارهای اقتصادی منطقه‌ای که منجر به رونق تجارت، امنیت و ثبات در جنوب شرق و شرق آسیا شده، داشته است. گزارش‌های سالانه اتحادیه جنوب شرق آسیا نشان می‌دهد که کشورهای عضو این بلوک در نیم قرن اخیر به خوبی توانسته‌اند مدل موفقی از همکاری‌های اقتصادی- تجاری درون منطقه‌ای را به نمایش گذارند؛ به‌گونه‌ای که رشد تولید ناخالص داخلی این اتحادیه در سال گذشته میلادی نسبت به رقم مشابه در جهان 1.5درصد افزایش نشان می‌دهد. علاوه بر تایلند که ریاست این اتحادیه در ۲۰۱۹ میلادی را برعهده دارد، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام دیگر کشورهای عضو اتحادیه آسه‌آن هستند. در حال حاضر آسه‌آن پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های درون منطقه‌ای قرار است تا 2030 میلادی به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

 

ارسال نظر