کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۳۸

اعتراض ترکیه به شناسایی نسل‌کشی ارامنه در کنگره امریکا

دولت ترکیه دیوید ساترفیلد سفیر ایالات متحده در آنکارا، را در اعتراض به تصویب قطعنامه شناسایی کشتار ارامنه به عنوان «نسل‌کشی» در کنگره امریکا، احضار کرد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مجلس نمایندگان امریکا در اقدامی نمادین به قطعنامه‌ای رای داد که طبق آن کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی را به عنوان نسل کشی به رسمیت می‌شناسد. بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ حدود ۶۰۰ هزار تا 1.5میلیون ارمنی به دست امپراتوری عثمانی کشته شدند. ترکیه این واقعه را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه جزو پیامدهای طبیعی جنگ بر‌می‌شمارد. این اقدام نمایندگان کنگره بار دیگر روابط پر‌فراز و نشیب ترکیه و امریکا را متشنج کرده است.

ممنوعیت قطع فروش بنزین به معترضان پاکستانی

پلیس پاکستان درصدد ترغیب فروشندگان بنزین به کاهش یا قطع فروش بنزین به دارندگان خودروها، ون‌ها و کامیون‌های شرکت‌کننده در تظاهرات اعتراضی به سیاست‌های نخست‌وزیر این کشور است. به‌گزارش داون، رییس اتحادیه فروشندگان بنزین لاهور، گفته‌ از او خواسته شده فروش بنزین به معترضان را متوقف کند. مسوولان و هواداران حزب «جمعیت علمای اسلام شاخه فضل» یک‌شنبه راهپیمایی خود را از کراچی آغاز کرده و چهارشنبه به لاهور رسیدند. مخالفان عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، می‌گویند تمام مردم خواستار استعفای او هستند.

ادعای ترکیه درباره بازداشت ۱۸ نظامی سوری

وزارت دفاع ترکیه مدعی شده ۱۸تن از نیروهای دولتی سوریه را در نزدیکی شهر رأس‌العین واقع در شمال سوریه بازداشت کرده و با روسیه در این باره هماهنگی خواهد کرد. به‌گزارش رویترز، وزارت دفاع ترکیه گفته، این ۱۸تن که احتمال می‌رود از سربازان ارتش سوریه باشند، در جریان فعالیت‌های مربوط به جست‌وجو، رصد، شناسایی و اقدامات امنیتی در جنوب شرق رأس‌العین بازداشت شدند و هماهنگی لازم با مقامات روسیه درخصوص این مساله صورت می‌گیرد.

حال عمومی نواز شریف وخیم است

پزشک معالج نواز شریف نخست‌وزیر سابق پاکستان، گفته حال او که چند روز پیش سکته قلبی خفیف کرده بود وخیم است. عدنان خان گفته این چهره سیاسی مطرح پاکستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. نخست‌وزیر سابق پاکستان که به ‌دلیل فساد مالی به زندان محکوم شده به قید وثیقه از زندان آزاد شده است. بنا به گزارش‌ها نواز شریف علاوه بر سکته قلبی خفیف چند روز پیش از افت شمار پلاکت‌های خون و کاهش میزان فعالیت کلیه‌ها رنج می‌برد. شریف ۲۰۱۷ بنا به حکم دیوان عالی پاکستان از قدرت برکنار شد.

 

ارسال نظر