خروج استیضاح ترامپ از پس پرده

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۳۱
خروج استیضاح ترامپ از پس پرده

گروه جهان|

مجلس نمایندگان امریکا پنج‌شنبه (امروز) درباره قانون ناظر بر تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رای‌گیری می‌کند. در صورت تصویب این قانون، پاسخگویی مسوولان دولت ترامپ به پرسش نمایندگان الزامی می‌شود و بسیاری از صورت‌جلسه‌ها نیز می‌توانند علنی شوند. این رای‌گیری دو روز پس از آن برگزار می‌شود که یک مقام نظامی کاخ‌سفید با حضور در کنگره ضمن تایید گزارش‌های مربوط به تماس تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، آشکارا گفته، رییس‌جمهوری امنیت ملی کشورش را تضعیف کرده است.

به‌گزارش ان‌بی‌سی، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، در نامه‌ای به نمایندگان دموکرات اعلام کرده قاون ناظر بر تحقیقات که قرار است پنج‌شنبه درباره آن رای‌گیری شود جزییات اقدام‌های آتی مجلس از جمله جلسات عمومی استماع و دیگر رویه‌های مرتبط با انتشار مدارک موردنظر مجلس نمایندگان در فرآیند استیضاح را مشخص می‌کند.

پلوسی هدف از این قانون را برداشتن گام‌هایی برای زدودن هرگونه تردید نسبت به امکان دولت ترامپ در عدم انتشار اسناد مورد درخواست مجلس نمایندگان، جلوگیری از شهادت شهود و بی‌توجهی به احضاریه‌های این نهاد قانونگذاری عنوان کرده است. این اقدام پس از آن روی داد که فشار بر دموکرات‎ها برای علنی بودن تحقیقات استیضاح از جمله برگزاری جلسات استماعی علنی با شاهدان اصلی موضوع اوکراین که دولت ترامپ را درگیر کرده، افزایش یافت. همچنین این قانون تاکید می‌کند که کمیته‌های خاصی که اکنون در حال تحقیق برای استیضاح ترامپ هستند، به فعالیت خود در این باره و برای اهداف دیگر ادامه دهند. این قطعنامه، کمیته اطلاعات، خدمات مالی، امور خارجی، قضایی، نظارت و اصلاحات و شیوه‌ها و روش‌ها را به عنوان مسوول ادامه تحقیقات موجود برای استیضاح ترامپ می‌داند.

  دردسری برای جمهوری‌خواهان

بحث استیضاح ترامپ از زمانی شکل رسمی به خود گرفت که یکی از ماموران سیا جزییات تماس تلفنی او و همتای اوکراینی او را فاش کرد و ترامپ را متهم کرد که به‌دنبال کمک کی‌یف در ضربه زدن به جو بایدن نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ است. در همین راستا، سرهنگ الکساندر ویندمن مشاور ارشد کاخ‌سفید در امور اوکراین، در مجلس نمایندگان شهادت داده است. نیویورک‌تایمز نوشته، ویندمن که به زبان اوکراینی تسلط دارد شاهد تماس تلفنی جنجال‎برانگیز ترامپ با همتای اوکراینی بوده و با یونیفورم نظامی پشت درهای بسته در مقابل کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان شهادت داده است. ویندمن به تیم تحقیقات گفته چطور زنگ هشدار را به‌دلیل درخواست رییس‌جمهور از اوکراین برای خدشه‌دار کردن وجهه رقبای سیاسی‌اش به صدا در آورده است و به‌گفته او، اقدامات مشابهی از سوی متحدان ترامپ انجام شده که او دو بار درباره آنها به مقام‌های ارشد خود اطلاع داده است. دونالد ترامپ در پیامی توئیتری بدون اینکه نامی از این سرهنگ امریکایی ببرد؛ و بدون ارایه شاهدی، این مشاور کاخ‌سفید را «فردی که هرگز هوادار ترامپ» نبوده توصیف کرده است. با توجه به سابقه نظامی ویندمن، شهادت این سرهنگ امریکایی مشکلاتی را برای جمهوری‌خواهان هم به بار آورده است. از همین رو محافظه‌کاران و متحدان ترامپ تلاش کرده‌اند تا وفاداری او را زیر سوال برده‌ و حتی او را به جاسوسی احتمالی برای کشور محل تولدش (اوکراین) متهم کنند.

نیویورک‌تایمز در گزارشی از زندگینامه ویندمن نوشته، او وقتی سه ساله بود اوکراین را ترک کرد و بعد از خدمت در ارتش امریکا، به عنوان کارشناس تحصیل کرده هاروارد درباره اوکراین در شورای امنیت ملی کاخ‌سفید خدمت کرد و به تحقیقات‌کنندگان استیضاح ترامپ گفته که شاهد رفتارهای هشداردهنده ترامپ بوده است. گفته شده، در این‌نشست فضا متشنج شده زیرا جمهوری‌خواهان از این سرهنگ امریکایی درباره مکالمه‌های خصوصی سوال کردند که به‌زعم دموکرات‌ها تلاشی برای تشخیص هویت فرد افشاگری بوده که تماس تلفنی ترامپ را لو داده است و زمینه‌ساز آغاز تحقیقات استیضاح شده است. به‌گفته شرکت‌کنندگان، ویندمن از پاسخگویی خودداری کرده و گفته تمایلی ندارد چنین اطلاعاتی را در اختیار آنها بگذارد؛ به‌ویژه اینکه چنین اطلاعاتی به اعضای جامعه اطلاعاتی امریکا مربوط می‌شود. بر اساس اسنادی که نیویورک‌تایمز بررسی کرده، رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ، نقش کلیدی در این رسوایی داشته است. او تلاش کرده فشارهایی را بر اوکراین برای تحقیقات درباره جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اعمال کند و بیش از روسیه خواستار تحقیقات درباره دخالت اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده است.

بنا بر این گزارش، وقتی زلنسکی به عنوان رییس‌جمهور اوکراین انتخاب شده، ترامپ از این سرهنگ امریکایی خواسته به اتفاق ریک پری وزیر انرژی، به منظور شرکت در مراسم سوگند زلنسکی به اوکراین سفر کنند. ویندمن تا جولای (زمان برقراری تماس تلفنی) عمیقا نگران مقاماتی در دولت امریکا بود که زلنسکی را تحت فشار قرارداده بودند تا از بایدن تحقیقات کند. او به تیم تحقیقات مجلس نمایندگان گفته که این نگرانی او زمانی بیشتر شده که به تماس تلفنی بدنام ترامپ و زلنسکی گوش داده است.

ویندمن گفته فکر نمی‌کردم که این خواسته از دولت خارجی برای تحقیقات درباره شهروند امریکایی مناسب باشد و و نگران تبعات حمایت دولت امریکا از اوکراین بوده است.

حضور ویندمن در برابر نمایندگان کنگره عملا سرپیچی از توصیه ترامپ درباره پرونده اوکراین به حساب می‌آید. تاکنون، مسوولان اصلی دولت ترامپ و مشاوران او در کاخ سفید بنا بر توصیه او از همکاری با کنگره اجتناب ورزیده بودند. ظرف پنج هفته گذشته، نمایندگان دموکرات حاضر در کنگره در ارتباط با تحقیقات ناظر بر طرح استیضاح از 10 نفر از مسوولان امریکایی پرس‌وجو کرده‌اند. طرح استیضاح ترامپ می‌تواند با رای اکثریت نسبی نمایندگان کنگره امریکا آغاز شود. اما تصمیم‌گیری پیرامون استیضاح ترامپ منوط به کسب دو سوم آرای مجلس سنای این کشور است. خلاف مجلس نمایندگان، اکثریت کرسی‌های مجلس سنا در اختیار حزب جمهوری‌خواه امریکا است.

 

ارسال نظر