موافقت اتحادیه اروپا با تعویق برگزیت

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۵۵۸۶۵
موافقت اتحادیه اروپا با تعویق برگزیت

گروه جهان|

 اتحادیه اروپا با درخواست بریتانیا برای تمدید موعد خروج از این اتحادیه موافقت کرده است. به این ترتیب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) بار دیگر به تعویق می‌افتد. بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، پیشتر برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در تاریخ ۱۲ دسامبر، با هدف خروج از بن‌بست برگزیت را خواستار شده بود.

به‌گزارش یورونیوز، بریتانیا درخواست سه ماه تعویق کرده (تا پایان ژانویه ٢٠٢٠) اما مشخص نیست که اتحادیه اروپا مهلت خروج را چقدر تمدید می‌کند. اعضای اتحادیه اروپا گفته‌اند که هفته آینده درباره مهلت جدید برگزیت تصمیم خواهند گرفت.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، از نمایندگان پارلمان خواسته برای عبور از بن‌بست سیاسی برگزیت از پیشنهاد او برای انتخابات زودهنگام حمایت کنند. برگزاری انتخابات زودهنگام به رای دو سوم نمایندگان پارلمان نیاز دارد، یعنی باید نمایندگان حزب کارگر هم از انتخابات حمایت کنند. در همین راستا جانسون پنج‌شنبه در نامه‌ای خطاب به کوربین منتقد اصلی دولت، نوشته که برای تصویب توافق‌نامه برگزیت، زمان بیشتری به پارلمان خواهد داد اما در مقابل، نمایندگان باید از انتخابات ماه دسامبر حمایت کنند. جانسون در توضیح پیشنهاد خود در یک نامه رسمی به کوربین نوشته: «این بدان معناست که اگر نمایندگان با پیشنهاد برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام موافقت کنند، ما خواهیم توانست برگزی را تا پیش از برگزاری انتخابات در تاریخ ۱۲ دسامبر به سرانجام برسانیم. اما اگر پارلمان نخواهد از این فرصت استفاده کند و تا پیش از ۶ نوامبر این پیشنهاد را تصویب نکند، که البته می‌ترسم چنین شود، آن گاه موضوع باید در ترکیب پارلمانی جدید مطرح شود. به این ترتیب ما تا قبل از کریسمس، یک دولت و یک پارلمان جدید خواهیم داشت.» این در حالی است که کوربین تاکید کرده تا وقتی خطر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا وجود دارد از انتخابات حمایت نمی‌کند.

این سومین تلاش جانسون برای متقاعد کردن پارلمان به برگزاری انتخابات سراسری است. پیشنهاد جدید جانسون که تنها یک هفته پیش از تاریخ تعیین شده برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا مطرح می‌شود، نشان‌دهنده آن است که سرانجام او راضی به تاخیر در اجرای برگزیت شده است؛ آن‌هم در حالی که پیش‌تر اعلام کرده بود یا می‌میرد یا اتحادیه اروپا را تحت هر شرایطی در ۳۱ اکتبر ترک می‌کند.

سیاست جانسون در موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از آن تغییر یافت که دو روز پیش از این، یعنی سه‌شنبه ۲۲ اکتبر پارلمان بریتانیا به کلیات طرح او برای توافق‌نامه برگزیت رای مثبت داد اما تنها دقایقی بعد، زمان‌بندی پیشنهادی او برای اجرای این توافق‌نامه را رد کرد. جانسون در نامه خود به کوربین نوشته: «نمایندگان این پارلمان که از اتخاذ هر تصمیمی خودداری کرده‌اند، اکنون نباید مانع از آن شوند که رای‌دهندگان، آنها را با نمایندگان جدیدی جایگزین کنند که می‌توانند تصمیم بگیرند. کشیده شدن این بن‌بست به سال ۲۰۲۰ میلادی می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای کسب و کارها همچنین مشاغل به همراه داشته باشد و در داخل بریتانیا اعتماد به نهادهای دموکراتیک را به خطر می‌اندازد. “ او تاکید کرده است: «پارلمان نمی‌تواند همچنان کشور را به گروگان بگیرد.»

یک روز پس از اظهارات جانسون، سخنگوی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه اتحادیه اروپا با تمدید مهلت برگزیت موافق کرده، گفته در عین موافقت اصولی با تعویق برگزیت، هر گزینه‌ای درباره مدت تعویق ممکن است. به‌گفته این مقام اروپایی، رهبران کشورهای عضو اتحادیه نمی‌خواهند برای تصمیم‌گیری درباره مدت تعویق نشست اضطراری برگزار کنند.

نشریه دیلی‌میل نوشته، در آستانه نشست مقام‌های اروپایی، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، سکان رهبری کشورهای مخالف تمدید مهلت برگزیت را برعهده گرفته است. ماکرون به‌دنبال این است که لندن در عرض کمتر از دو هفته اتحادیه اروپا را ترک کند. اسپانیا، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ خواستار تمدید کوتاه‌مدت برگزیت هستند. آلمان و ایرلند نیز خواستار تمدید بلندمدت برگزیت هستند. دیلی‌میل نوشته: «شنیده‌ها حاکی از آن بود که بوریس جانسون از امانوئل ماکرون خواسته است تا با درخواست لندن برای تمدید مهلت برگزیت مخالفت کند. شاید به‌همین خاطر بود که نماینده شورای اروپا در امور برگزیت تاکید کرده؛ بریتانیا باید در رابطه با تاخیر در خروج از اتحادیه اروپا شفاف‌سازی و اعلام کند گام بعدی آنها چه خواهد بود.»

در هر حال، عقب‌نشینی نخست‌وزیر بریتانیا از خروج از اتحادیه اروپا به هر قیمتی، باعث رشد شاخص‌های بورسی در سراسر جهان شد. بلومبرگ نوشته: «معاملات بورسی در جهان کماکان تحت تاثیر دو خبر مهم برگزیت و جنگ تجاری بین چین و امریکا قرار دارد.»

کیت موری استراتژیست ارشد بازارهای مالی در موسسه بلکراک، در این باره گفته: «فکر نمی‌کنم دلیلی برای ترسیدن بیش از حد در خصوص برگزیت وجود داشته باشد با این حال نباید فراموش کنیم که هنوز ریسک‌های زیادی باقی مانده‌اند.» کیوسوکه سوزوکی استراتژیست بازار ارز در بانک سوسیه ژنرال، هم گفته: «تنها دو سناریو در خصوص حوادث آینده محتمل است: یا اتحادیه اروپا آن قدر صبر کند که پارلمان و دولت بریتانیا به توافق برسند یا اینکه انتخابات زودهنگام برگزار شود. در هر دو صورت فکر می‌کنم برگزیت به تعویق خواهد افتاد. “

پس از گذشت سه سال از همه‌پرسی برگزیت که در آن ۵۲ درصد شهروندان بریتانیایی موافقت خود را با خروج این کشور از اتحادیه اروپا اعلام کردند، آینده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان در ابهام است.

 

ارسال نظر