کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۹۱

ضرر 13میلیارد دلاری بازار سهام عربستان

بازار سهام عربستان در هفته گذشته و در سایه حوادث ژئوسیاسی منطقه، افتی ۲.۸۵درصدی و ضرری ۴۸.۷میلیارد ریالی (۱۳میلیارد دلار) را تجربه کرده است. روزنامه الوطن امارات نوشته، تحلیل‌گران معتقدنده حوادث ژئوپلتیک و همچنین صحبت از طرح جدید شرکت نفتی آرامکو و فاش نکردن آن به شکل رسمی، بر عملکرد بازار سهام عربستان تاثیر گذاشته است و سرمایه‌گذاران را به حفظ نقدینگی و بهره بردن از عرضه سهام واداشته است. بانک جهانی نیز تایید کرده حمله به تأسیسات نفتی عربستان به رشد اقتصادی امسال این کشور لطمه خواهد زد.

درخواست بغداد برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب

منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند، اتحادیه عرب پیش از برگزاری نشست فوق‌العاده شنبه خود درباره حمله ترکیه به خاک سوریه، طی یک جلسه رایزنی‌ موضوع بازگشت این کشور به اتحادیه را بررسی کرد. به‌گزارش اسپوتنیک، نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب شنبه در مقر این اتحادیه به درخواست مصر و با حمایت تعدادی از کشورهای عربی و در راس آنها عربستان، امارات و کویت و نیز هیات‌های دیپلماتیک دایمی کشورهای عضو اتحادیه برگزار می‌شود تا حمله ترکیه به اراضی سوریه مورد بررسی قرار بگیرد.

پاکسازی ۱۲منطقه افغانستان از طالبان

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده در شش ماه گذشته ۱۲ منطقه در استان‌های غزنی، بدخشان، قندوز، تخار و فاریاب بطور کامل از وجود نیروهای طالبان پاکسازی شده است. به‌گزارش شبکه طلوع، منطقه دشت آرچی در استان قندوز شنبه از وجود طالبان پاکسازی شد. در حالی که امریکا و متحدانش با ادعای مبارزه با طالبان و القاعده، تامین امنیت و برقراری نظام مردمسالاری در افغانستان، از ۱۹ سال پیش در این کشور جا خوش کرده‌اند، طالبان و القاعده نه‌تنها نابود نشدند بلکه، بیش از هر زمان دیگری قدرت گرفتند.

کاهش محدودیت‌های اینترنت در عراق

با گذشت چند روز از پایان اعتراضات خیابانی و درگیری‌های خونین حاشیه آن، وزارت ارتباطات عراق اعلام کرد که مجوز لازم برای رفع بخش دیگری از محدودیت‌های اینترنت در این کشور صادر شده است. به‌گزارش ایرنا، با وجود اعلام وزارت ارتباطات برخی منابع اعلام کرده‌اند که اینترنت شبکه‌های تلفن همراه همچنان قطع است و فیلترینگ اغلب شبکه‌های اجتماعی نیز همچنان ادامه دارد. مقامات عراقی علت این تصمیم را مقابله با ارتش‌های سایبری مستقر در خارج از عراق برای ساماندهی اعتراضات خشونت‌بار و به انحراف کشاندن تجمعات مسالمت‌آمیز مردم اعلام کرده بودند.

 

ارسال نظر