پنس رییس‌جمهور بهتری خواهد بود؟

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۸۳
پنس رییس‌جمهور بهتری خواهد بود؟

گروه جهان|

«آیا مایک پنس رییس‌جمهور بعدی امریکا خواهد بود؟» این عنوان گزارش اینترنشنال بیزنس‌تایمز است که با اشاره به افزایش حمایت‌ها از استیضاح دونالد ترامپ نوشته «خیلی‎ها به این فکر افتاده‌اند که آیا مایک پنس رییس‌جمهوری بهتری خواهد بود یا خیر.» نشریه نیوزویک نیز با انتشار تصویری از پنس در حال ادای سوگند به استقبال ریاست‌جمهوری او رفته است.

شانس استیضاح ترامپ چقدر است؟ پاسخ این است که در این لحظه شمار سناتورهای جمهوری‌خواه برای برکناری رییس‌جمهور کافی نیست اما مساله این است که هر روز بر شمار جمهوری‌خواهانی که از استیضاح حمایت می‌کنند، افزوده می‌شود. پس از رسوایی اوکراین‌گیت، آنچه باعث افزایش حمایت‌ها از استیضاح شده عملکرد ترامپ در خاورمیانه بوده که جمهوری‌خواهان را به‌شدت عصبانی کرده است. تصمیم ترامپ برای رها کردن کردهای سوریه موجی از انتقادها را در پی داشته است.سی‌ان‌بی‌سی هم با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر درخواست پنج دادستان فدرال برای تحقیق درباره نقش رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ در بحران موسوم به اوکراین‌گیت نوشته: «بالا گرفتن نقش رودی جولیانی در پرونده رسوایی اوکراین، ترامپ را درصدد فاصله‌گیری از او انداخته تا جایی‌که گفته نمی‌داند «جولیانی هنوز وکیل شخصی او هست یا خیر». به نظر می‌رسد تلاش ترامپ در فاصله‌گیری از جولیانی در بحبوحه گزارش‌هایی درباره تحقیقات از جولیانی از سوی بازپرستان فدرال در منطقه جنوبی نیویورک انجام گرفته است.»

جولیانی و ترامپ محور اصلی انتقادها از تلاش‌های مشترک آنان برای تحت فشار قرار دادن دولت اوکراین هستند. گفته شده، ترامپ و وکیل شخصی‌اش در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ از دولت اوکراین خواسته‌اند از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و معاون رییس‌جمهور سابق امریکا، و و پسرش هانتر بایدن به‌دلیل فعالیت غیرقانونی در شرکت گاز اوکراین تحقیق کند.

در همین حال ماری یووانوویچ سفیر سابق امریکا در اوکراین، در برابر نمایندگان کنگره گفته فراخواندن او به واشنگتن نتیجه اتهامات تایید نشده و اقدام کسانی بوده که انگیزه‌های قابل تاملی داشته‌اند. او که به عنوان فرد مطلع برای کمک به تحقیقات استیضاح به کنگره خوانده شده بود بدون اشاره مستقیم به نام جولیانی نسبت به نفع شخصی و بازیگران بد در دستگاه دیپلماسی امریکا هشدار داده است. یووانوویچ که ۲۰۱۶ از سوی باراک اوباما به عنوان سفیر اوکراین برگزیده شده بود ماه می‌گذشته و تنها چند ماه پیش از به پایان رسیدن دوره ماموریتش در اوکراین به واشنگتن فراخوانده شد.

نام ماری یووانوویچ در دو هفته گذشته برجسته‌تر شده چرا که در کانون تحقیقات استیضاح کنگره قرار گرفته است. اواخر هفته گذشته نیز نام یووانوویچ بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت؛ وقتی که دو نفر از حامیان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ از سوی اف‌بی‌آی بازداشت و در برابر قاضی به نقض قوانین انتخاباتی و پولشویی متهم شدند. یکی از اتهام‌های «لو پارناس» و «ایگور فرومن» دو تاجر بازداشت شده، این است که از طریق کمک مالی به یک نماینده جمهوری‌خواه از او خواسته‌اند که برای برکناری ماری یووانوویچ به کاخ‌سفید فشار بیاورد. این دو نفر همچنین از دستیاران رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ بوده‌اند و به جولیانی کمک می‌کرده‌اند که در اوکراین به‌دنبال اتهام فساد ادعایی علیه پسر جو بایدن، معاون سابق اوباما بروند.

اتهامی که دلایلی برای اثبات آن پیدا نشده اما ترامپ و جمهوری‌خواهان می‌گویند حضور هانتر بایدن در هیات‌مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین با توجه به اینکه هیچ تجربه‌ای در این باره نداشته، تنها می‌تواند به علت حضور پدرش، جو بایدن، در کاخ سفید بوده باشد و اینکه بایدن در آن زمان (۲۰۱۶) نقش مستقیمی در اجرای سیاست‌های امریکا در اوکراین بود.

در آن ایام اوکراین در اوج جنگ‌های داخلی با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق این کشور بود و همزمان مسکو با لشکرکشی به شبه‌جزیره کریمه، این بخش خودمختار را پس از یک همه‌پرسی مناقشه‌برانگیز از خاک اوکراین جدا و به روسیه ملحق کرده بود.

جلسه استماع یووانوویچ در برابر سه کمیته پیگیر تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان غیرعلنی برگزار شد اما بخش‌هایی از سخنان او علنی شده است. او گفته نمی‌داند چرا جولیانی علیه‌اش اقدام می‌کرده است.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، منتقدان می‌گویند جولیانی در یک سال گذشته در اوکراین به‌دنبال ترغیب دولت این کشور برای راه‌اندازی تحقیقات درباره فساد ادعایی شرکت انرژی بورسیما و هانتر بایدن که در هیات‌مدیره این شرکت حضور داشته، بوده است. اتهامی که دادستانی اوکراین پیش‌تر گفته بود تحقیقات درباره آن به جایی نرسیده است. یووانوویچ همچنین به نمایندگان گفته جو بایدن هرگز با او درباره پسرش هانتر و شرکت نفت‌وگازی که او در آن کار می‌کرده سخن به میان نیاورده است و خود یووانوویچ هم هیچگاه هانتر بایدن را ملاقات نکرده است. او به کنگره گفته از ۲۰۱۸ به واسطه جان سالیوان، معاون وزیرخارجه مطلع شده بوده که ترامپ قصد برکناری او را دارد حتی با وجود این که از او هیچ خطایی سر نزده است.

پس از برکناری یووانوویچ، کاخ‌سفید سرپرست موقت برای سفارت امریکا در اوکراین انتخاب کرد؛ بیل تایلر که او هم یک دیپلمات باسابقه است. نام تایلر است هم در جریان تحقیقات استیضاح برجسته شد چرا که کورت ولکر نماینده ویژه امریکا در اوکراین متن پیامک‌های رد و بدل شده میان خود و تایلر و گوردون ساندلند، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا را به کنگره تحویل داد. یووانوویچ در شرایطی برای ادای شهادت به کنگره رفت که پیشتر کاخ‌سفید طی نامه‌ای ۸ صفحه‌ای به کنگره اعلام کرده بود از نظر ترامپ و دولت امریکا تحقیقات آغاز شده در کنگره غیرقانونی و بی‌اساس است و به همین علت هم دولت در این رابطه با کنگره همکاری نخواهد کرد.

گفته شده، 17دادستان ویژه سابق امریکا که سابقه انجام تحقیقات درباره پرونده رسوایی ریچارد نیکسون رییس‌جمهور پیشین امریکا، را در کارنامه خود دارند در نامه سرگشاده‌ای اعلام کردند از نظر آنها ترامپ مرتکب جرایم قابل استیضاح شده و چنانچه لایحه استیضاح او از سوی مجلس نمایندگان تقدیم مجلس سنا شود، از اعضای جمهوری‌خواه این مجلس خواهند خواست که تعصبات حزبی خود را کنار گذاشته و به وظیفه خود در قبال قانون اساسی عمل کنند.

 

ارسال نظر