گاردین: امریکا به کردهای سوریه پشت کرد

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۵۴۶۳۷
گاردین: امریکا به کردهای سوریه پشت کرد

گروه جهان|

کاخ‌سفید پس از مکالمه تلفنی روسای‌جمهوری ترکیه و امریکا اعلام کرد ایالات متحده در عملیات ترکیه در شمال سوریه مشارکت ندارد و از این عملیات حمایت نمی‌کند. در بیانیه کاخ‌سفید آمده ترکیه بزودی عملیاتش را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، هم پیشتر گفته بود کشورش بزودی عملیات گسترده‌ای در شمال سوریه برای پاکسازی شرق فرات از عناصر تروریستی انجام خواهد داد.  منطقه موردنظر رییس‌جمهوری ترکیه، شهرها و روستاهای عمدتا کردنشین را شامل می‌شود که زیر نفوذ «یگان‌های مدافع خلق» سوریه هستند. نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» سوریه که از نیروهای متحد امریکا در جنگ امریکا علیه داعش در سوریه بوده‌اند، در واکنش به تهدیدهای رییس‌جمهوری ترکیه گفته‌اند که آماده جنگ با ترکیه هستند. حمله احتمالی ترکیه به مناطق تحت نفوذ کردها، پرسش‌هایی را درباره سرنوشت زندانیان داعش مطرح کرده‌ که اکنون در اردوگاه‌هایی زیرنظر کردها و با حمایت امریکا زندگی می‌کنند.

کاخ‌سفید در بخشی از بیانیه خود با اشاره به این موضوع گفته آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از پذیرش این زندانیان که ملیت اروپایی دارند خودداری می‌کنند و ایالات متحده دیگر نمی‌تواند آنها را نگهداری کند زیرا برای مالیات‌دهندگان امریکایی هزینه زیادی دارد. کاخ‌سفید اعلام کرده از این پس ترکیه مسوول زندانیان داعش در این منطقه از سوریه خواهد بود.

  عقب‌نشینی واشنگتن در برابر آنکارا

نشریه گاردین با اشاره به تغییر رویه امریکا نوشته: «بالاخره تهدید روزافزون اردوغان جواب داد و توانست چراغ سبز دولت ترامپ را برای انجام عملیات یکجانبه و انفرادی در شمال سوریه در مرزهای مشترک با ترکیه به دست آورد. کاخ‌سفید گفته در این عملیات شرکت نکرده و حمایتی هم از آن نمی‌کند و تنها نگران هم‌پیمان محلی خود یعنی کردهاست. این موضع‌گیری امریکا به واقع عقب‌نشینی و موافقت ضمنی با انجام عملیات ترکیه در شمال سوریه است. کاخ‌سفید در ساعات اولیه دوشنبه با بیانیه‌ای که عملا اذعان به خالی کردن پشت شبه‌نظامیان کرد و دادن مجوز به ترکیه برای حمله به آنها در شمال سوریه داشت، گفت که نگران کردها در عملیات پیشروی ترکیه است. نیروهای دموکراتیک سوریه بر این مساله صحه گذاشته و تایید کردند که نیروهای امریکایی در حال ترک مناطق مجاور با مرزهای ترکیه هستند و به وعده‌هایی که داده بودند عمل نکردند، خب دور از انتظار نیست که امریکا که همواره منافع خود را بر دیگر شرکایش ترجیح می‌دهد این‌بار نیز این کار را کند؛ به‌ویژه اگر شرکایش ضعیف باشند و بیشتر نقش ابزار دست امریکا را ایفا کنند... چند ساعت بعد از اینکه کاخ‌سفید اعلام کرد، نیروهای امریکایی هرگز در عملیات ترکیه شرکت نمی‌کنند بیانیه‌ای دیگر از زبان استفانی گریشام‌ منشی مطبوعاتی کاخ‌سفید، منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای امریکایی خود را کنار خواهند کشید و زمینه را برای عملیات قریب‌الوقوع ترکیه فراهم می‌کنند، این نهایت لطف امریکایی‌ها به کردها را نشان می‌دهد که فقط می‌توانند در این عملیات مشارکت نکنند... اما تصمیمات غیرمنتظره دولت ترامپ مسلما صدای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را که درباره دادن مجوز حمله به ترکیه در شمال سوریه هشدار داده بودند، درمی‌آورد و پیامی نگران‌کننده به هم‌پیمانان واشنگتن در سراسر جهان خواهد داد.»

نیویورک‌تایمز هم از تغییر سیاست نظامی امریکا در سوریه خبر داده است. در بخشی از این گزارش به نقل از یک مقام امریکایی بدون ذکر نام آمده است: «نیروهای امریکایی فقط به این دلیل شمال شرق سوریه را ترک می‌کنند تا از سر راه کنار بروند. دستگاه نظامی ‌امریکا میان دو متحد مهم در جنگ سوریه گرفتار مانده است. ترکیه متحد مهم ناتو است. اما کردهای سوریه هم شریک جنگ با داعش بوده‌اند. تصمیم کناره‌گیری امریکا در مقطعی گرفته می‌شود که داعش مشغول تجدید قوا است. دست به حملات چریکی در طول مرزهای عراق و سوریه می‌زند. شبکه‌های مالی خود را مجهز و توانمند می‌کند. از یک اردوگاهی که کردهای متحد امریکا از آن حمایت می‌کنند، دست به جذب نیرو زده است. اگر امریکا تعداد دو هزار نیروی حاضر خود در سوریه را کم کند و آن را به نصف برساند، آن موقع دیگر نمی‌تواند حامی شرکایش در سوریه باشد که با داعش می‌جنگند. اکنون نهایت کاری که نیروهای امریکایی و بین‌المللی می‌توانند در سوریه انجام دهند این است که جلوی داعش را بگیرند و آن را مهار کنند و اجازه ندهند وارد مناطق شهری شود.»

  ابراز نگرانی اتحادیه اروپا و روسیه

با نزدیک شدن به زمان آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه در نشست خبری در اردن نسبت به هرگونه عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد در شمال سوریه هشدار داده و گفت: «با توجه به اظهارات ترکیه و امریکا در مورد تحولات اوضاع و ضمن اذعان به نگرانی‌های مشروع ترکیه، اتحادیه اروپا از همان ابتدا اعلام کرده است که یک وضعیت پایدار با ابزارهای نظامی حاصل نمی‌شود.»

کرملین نیز تاکید کرده که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، با همتای ترکیه‌ای خود درباره آغاز عملیات نظامی در سوریه گفت‌وگو نکرده است. دیمتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، دوشنبه درباره عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه گفته ولادیمیر پوتین با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود، درباره برنامه‌های آنکارا برای آغاز عملیاتی نظامی در خاک سوریه گفت‌وگو نکرده است. پسکوف همچنین تاکید کرده که تمامی نیروهای بیگانه‌ غیرقانونی باید از خاک سوریه خارج شوند. او در ادامه ابراز امیدواری کرده که ترکیه در تمامی شرایط به اصل حفظ تمامیت ارضی سوریه پایبند باشد. این مقام روسی گفته: «کرملین تعهد ترکیه در زمینه حفظ تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت سیاسی آن را درک می‌کند و تمامیت ارضی سوریه نقطه آغاز در چارچوب تلاش‌ها برای ایجاد راه‌حل برای بحران سوریه و تمام مسائل دیگر است. امیدواریم هم‌قطاران ترکیه‌ای ما در درجه اول این مسائل را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند.»

 

ارسال نظر