کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۶۵

کاهش صادرات آلمان به عربستان

صادرات آلمان به عربستان سعودی از چهار سال پیش روندی نزولی دارد و برآورد می‌شود میزان آن امسال حدود شش میلیارد یورو باشد. رکود اقتصاد جهانی و تنش‌ها در خلیج فارس علت‌های اصلی این روند ذکر شده است. در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۹ صادرات آلمان به عربستان سعودی حدود سه میلیارد و ۱۰۰میلیون یورو بوده است. با ادامه این روند امسال کل صادرات آلمان به عربستان رقمی حدود شش میلیارد یورو بیشتر نخواهد بود.

پمپئو: رفتار ترکیه غیرقابل قبول است

وزیر خارجه امریکا در دیدار با کیریاکس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان، رفتار ترکیه در تنش‌های دریایی در مدیترانه شرقی را غیرقابل قبول خوانده است. مایک پمپئو با اشاره به حفاری‌های ترکیه گفته: «به ترک‌ها گفتیم که حفاری غیرقانونی و غیر قابل‌قبول است.» تنش یونان و ترکیه به اعزام یک کشتی حفاری ترکیه به آب‌های مدیترانه شرقی باز می‌گردد. جایی که قبرس پیش‌تر مجوز حفاری در آن منطقه را به شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی داده است. آنکارا می‌گوید برخی از مناطقی که نیکوزیا در حال اکتشاف نفت و گاز در آنجا است، جز مناطق ترکیه به شمار می‌رود.

طالبان ده‌ها گروگان را رها کرد

یک مقام محلی افغانستان آزادی 43 گروگان طالبان را تایید کرده است. این افراد چند روز پیش از روستای ده‌حاجی در ولسوالی خواجه عمری غزنی ربوده شده بودند. ده حاجی روستایی دورافتاده در غرب ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی است که حدود ۲۰۰ خانواده در آن ساکن هستند. مقام‌های محلی در غزنی می‌گویند که طالبان کنترل این روستا را در دست دارند و در این اواخر تنش‌هایی میان مردم آن محل و طالبان به میان آمده است. وزیر دفاع امریکا اعلام کرده از زمان لغو مذاکرات صلح در ماه گذشته میلادی، واشنگتن حملات خود علیه طالبان را افزایش داده است.

نگرانی عمران‌خان از تحولات در مرز کشمیر

نخست‌وزیر پاکستان نسبت به هرگونه اقدام احساسی و خودسرانه شهروندان کشورش برای عبور از خط کنترل هشدار داده و گفته، این اقدام بر مبارزه کشمیری‌ها اثر می‌گذارد. به‌گزارش آناتولی، اظهارات عمران‌خان در زمانی مطرح شده که صدها تن از مردم کشمیر وابسته به یک گروه حامی استقلال این منطقه در مظفرآباد گردهم آمده و قصد دارند تا از خط کنترل عبور کنند و به سرینگر بروند. از زمان لغو خودمختاری کشمیر تحت کنترل هند، تنش‌ها در این منطقه و روابط میان هند و پاکستان متشنج شده است.

 

ارسال نظر