کو تاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۷۱

تورم در پاکستان بالا رفت

نرخ تورم در پاکستان در 12ماه منتهی به سپتامبر به ۱۲.۵۵درصد رسید که از ژوئن ۲۰۱۱ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این نرخ تورم در مقایسه با تورم منتهی به ماه پیش ۰.۸۷درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش تورم بیش از همه تحت تاثیر افزایش نرخ تورم مواد غذایی و نوشیدنی (از ۱۰.۶۸ درصد در ماه اوت به ۱۳.۳۵ درصد در ماه سپتامبر) و لوازم منزل (از ۱۰.۶۶درصد به ۱۱.۳۳درصد) قرار گرفته است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم پاکستان ۰.۷۵درصد بوده است.

بالا گرفتن اختلافات در دولت افغانستان

سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به سفر هیات طالبان به پاکستان گفته که نظر سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره صلح یک نظر شخصی است. او گفته سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره دیدار طالبان و روند صلح منعکس‌کننده نظر دولت افغانستان نیست و این یک ابراز نظر شخصی است. از سوی دیگر صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، گفته نظر او نظر رسمی وزارت خارجه افغانستان است و او فقط منعکس‌دهنده نظر رسمی وزارت است. هیات طالبان اخیرا به رهبری ملاعبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، به اسلام‌آباد سفر کرده است.

عربستان آتش‌بس یمن را بررسی می‌کند

عربستان سعوی در حال بررسی پیشنهاد برقراری آتش‌بس در یمن است. به‌گزارش یورونیوز، موافقت احتمالی عربستان با آتش‌بس در یمن می‌تواند به تلاش‌های سازمان ملل برای پایان بخشیدن به جنگ در این کشور کمک کند. انقلابیون یمن دو هفته پیش پیشنهاد کردند که به حملات موشکی و پهپادی خود به عربستان، در ازای توقف حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری این کشور پایان دهند. عربستان سعودی تاکنون پیشنهاد را رد یا تایید نکرده است؛ با این حال ریاض اخیرا از این پیشنهاد استقبال کرد. سازمان ملل متحد از جنگ یمن به عنوان بدترین «فاجعه انسانی» جهان یاد می‌کند.

افزایش شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های عراق

شمار افرادی که در جریان اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اخیر در عراق کشته شدند به ۷۲ نفر رسید. به‌گزارش یورونیوز، پلیس عراق و رسانه‌های رسمی با انتشار این آمار، همچنین از زخمی شدن صدها نفر در جریان راهپیمایی‌های روزهای اخیر در بغداد و برخی شهرهای جنوبی این کشور خبر دادند. شنبه در حالی که بغداد آرام به نظر می‌رسید و رفت و آمد عادی در خیابان‌های آن جریان داشت، دولت دستور حکومت نظامی را لغو کرد. مقررات منع آمد و شد به‌دلیل خشونت‌های روزهای اخیر وضع شده اما شهروندان زیادی با نقض حکومت نظامی به خیابان آمدند.

 

ارسال نظر