کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۰۴

تظاهرات گسترده ضد دولتی در بغداد

در تظاهرات ضددولتی بغداد پایتخت عراق، دست‌کم دو نفر کشته و ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند که ۴۰ تن از آنها به‌گفته وزارت بهداشت عراق نیروهای پلیس بوده‌اند. تظاهرکنندگان دولت عراق و پارلمان این کشور را متهم به فساد، ارتشاء و دزدی می‌کنند. آناتولی ترکیه از بغداد گزارش داده نیروهای امنیتی عراق علیه معترضان از گلوله‌های جنگی هم استفاده کرده‌اند. در گزارش این خبرگزاری شمار کشته‌شدگان سه نفر اعلام شده است. گفته شده، معترضان عراقی علاوه بر بغداد در دیگر شهرهای عراق از جمله بصره هم علیه فساد و دزدی و عدم تغییرات سیاسی در کشور اعتراض کرده‌اند. اکثر مردم عراق به دلیل زیر ساخت ضعیف کشور و همچنین بیکاری ناامید شده‌اند.

نگرانی‌ از احتمال تقلب در انتخابات افغانستان

پنج روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شماری از نامزدها، از احتمال تقلب در نتایج انتخابات ابراز نگرانی کردند. کمیسیون انتخابات افغانستان اما همچنان تاکید کرده آرای بدون بیومتریک معتبر نیستند. به‌گزارش بی‌بی‎سی، گلبدین حکمتیار از جمله نامزدهای انتخاباتی است که گفته آمار کمیسیون انتخابات از شمار رای‌دهندگان دروغین و جعلی است. او گفته مشارکت در بعضی از ولایت‌ها چنان نیست که اعلام شده و کمیسیون به نحوی غیرحرفه‌ای این ارقام را پذیرفته و اعلام کرده است.

ترکیه تسریع روند ایجاد منطقه امن را خواستار شد

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه ارتش کشورش برای هرگونه تحولی در شرق فرات آماده است، خواستار تسریع در روند ایجاد منطقه امن در سوریه شد. به‌گزارش روسیا الیوم، خلوصی آکار گفته: «باید روند ایجاد منطقه امن در سوریه تسریع بخشیده شود، باید به نتیجه دست یابیم و وقت را تلف نکنیم.» پیش از این هم رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، اعلام کرده بود که هر لحظه احتمال دارد آنکارا عملیات نظامی را در سوریه آغاز کند. ترکیه به‌دنبال عقب راندن کردهای سوریه از مرزهای خود و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است.

طالبان به دیدار عمران‌خان رفتند

هیاتی از طالبان افغانستان به ریاست ملاعبدالغنی برادر چهارشنبه با عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، دیدار کردند. به‌گزارش داون، همزمان با سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به اسلام‌آباد، هیات طالبان نیز چهارشنبه به پاکستان رفت. دیدار هیات طالبان با نخست‌وزیر پاکستان از سلسله تلاش‌های این کشور برای کمک به احیای مجدد گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان است.

 

ارسال نظر