کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۶۳

حمله انتحاری طالبان در جلال‌آباد افغانستان

مقامات افغانستان از انفجار انتحاری و تیراندازی در یک ساختمان دولتی در جلال‌آباد خبر دادند. مقام‌های ولایت ننگرهار در شرق افغانستان گفته‌اند چهارشنبه حمله انتحاری در مرکز توزیع شناسنامه الکترونیکی روی داده است. جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار است. طالبان مسوولیت این حملات را برعهده گرفته است. این گروه اعلام کرده اجازه نمی‌دهد انتخابات سپتامبر برگزارشود.

عربستان کنسولگری‌اش در استانبول را فروخت

عربستان در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی کنسولگری خود در استانبول را فروخته است. به‌گزارش دیلی‌صباح، اقدام عربستان در تغییر مکان کنسولگری خود در استانبول در حالی است که دادستانی ترکیه خود را برای صدور فهرست اتهامات در آستانه اولین سالگر قتل خاشقجی آماده می‌کند. گفته شده، ضبط صداها در جریان جنایت قتل خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان با تمامی جزییاتش، مقامات عربستان را بر آن داشت که یک تیم فنی به ترکیه بفرستند تا دستگاه‌های شنود که در ساختمان کنسولگری کار گذاشته شده بودند را از بین ببرند. این تیم پس از بازگشت از ترکیه به مقامات ریاض توصیه کرده ساختمان را تخلیه کنند، همین امر موجب شد که وزارت خارجه عربستان ساختمان کنسولگری را تغییر دهد.

ادعای مالکیت هند نسبت به کشمیرِ پاکستان

اسلام‌آباد با انتقاد شدید از اظهارات وزیر خارجه هند مبنی بر مالکیت هند بر کشمیر پاکستان، سخنان او را لاابالی‌گرانه خوانده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دو کشور همسایه پس از اقدام هند در لغو وضعیت خودمختاری کشمیر، وارد مجادله لفظی شدید با یکدیگر شده‌اند. هند ممنوعیت آمد و شد در این ایالت برقرار کرده و پاکستان از این موضوع برانگیخته شده است. کشمیر که از ۱۹۴۷ میان دو کشور تقسیم شده، صحنه بروز دو جنگ بزرگ و درگیری‌های بی‌شمار بین هند و پاکستان بوده است.

تاکید مرکل بر ممنوعیت صادرات اسلحه به ریاض

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، تاکید کرده خواهان تداوم ممنوعیت صادرات اسلحه از سوی آلمان به عربستان سعودی است. او گفته هیچ دلیلی برای تغییر موضع دولت نمی‌بیند و این تصمیم دولت آلمان به مواضع این کشور در مورد حوادث جنگ یمن مشروط است. نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ در حمایت از دولت یمن و برای مبارزه با انقلابیون یمنی وارد این جنگ شدند. مرکل گفته وضعیت یمن نشان می‌دهد که تلاش برای یافتن راه‌حل سیاسی بسیار فوری است.

 

ارسال نظر