هشدار دوباره IMF درباره جنگ تجاری بی‌پایان

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۱:۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۵۳۰۸۹
هشدار دوباره IMF درباره جنگ تجاری بی‌پایان

گروه جهان|

 کُندی رشد اقتصادی چین در ماه اوت تشدید شده است. بنا بر آمارهای اعلام شده تولیدات صنعتی چین به پایین‌ترین سطح خود در 17.5 سال گذشته رسیده که دلیلش تشدید جنگ تجاری با ایالات متحده و کاهش تقاضای است. صندوق بین‌المللی پول نیز بار دیگر نسبت به تاثیر جنگ تجاری بر رشد جهانی اقتصاد هشدار داده و اعلام کرده در صورتی که این بحران تا 2020 رفع نشود رشد جهانی اقتصاد 0.8 درصد کاهش خواهد یافت.  رویترز دوشنبه گزارش داده، بخش‌های خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری نیز حال و روز خوبی ندارند. ناظران اقتصادی گفته‌اند که احتمالا چین برای نخستین‌بار در سه سال گذشته با هدف جلوگیری از افت شدید رشد اقتصادی، نرخ بهره را کاهش خواهد داد. با وجود تمهیدات دولت چین برای جلوگیری از کاهش رشد، دومین اقتصاد بزرگ جهان هنوز فاصله زیادی با ثبات دارد و تحلیلگران بر این باورند که پکن نیاز دارد تا محرک‌های اقتصادی بیشتری را به کار گیرد.  نشریه فرانسوی لوپوئن با اشاره به تشدید روزافزون تعرفه‌های گمرکی در امریکا و چین بر کالاهای وارداتی از دو کشور نوشته که هزینه مصرف‌کنندگان در هر دو افزایش یافته و این مساله تاثیر چشمگیری بر تقاضای داخلی خواهد داشت از جمله در چین افزایش قیمت گوشت نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است.  دونالد ترامپ به مدت دو هفته افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی را به تعویق انداخته از ابتدای اکتبر به پانزدهم اکتبر موکول کرده است. قرار است که در این تاریخ تعرفه‌های گمرکی برای ٢۵٠ میلیارد دلار کالای چینی، از ٢۵ درصد به ٣٠ درصد افزایش یابد.  در حالی که چین و امریکا خود را برای دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای کاری برای برون‌رفت از بحران بزرگ تجاری آماده می‌کنند، حضور تندروها در کاخ‌سفید برای پکن و مانع‌تراشی‌های آنها یک نگرانی جدی است. دو کشور بارها با یکدیگر از یک سال قبل تاکنون مذاکره کرده‌اند که نتیجه آن هر بار تشدید اقدامات تلافی جویانه و افزایش تعرفه‌ها بوده به شکلی که از جنگ تجاری چین و امریکا با عنوان نبرد تعرفه‌ها یاد می‌شود. این در شرایطی است که حضور تندروهایی نظیر رابرت لایتزر مذاکره‌کننده و نماینده تجاری امریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور، همچنان برای چین سردرد بزرگی است و خروج جان بولتون مشاور تندرو امنیت ملی امریکا از این تیم هم تسکین بخش پکن نبوده است.

چین با اذعان به مجموعه‌ای از اختلافات اقتصادی با امریکا در بخش‌های ارزی، پولی، بانکی، مالی، حق مالکیت معنوی و یارانه‌های صنعتی بر حل این اختلافات از طریق مذاکره تاکید دارد. «گو شویه مینگ» رییس آکادمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی چین، بر این باور است که راهی جز همکاری پیشروی امریکا وجود ندارد و واشنگتن نمی‌تواند بدون پل زدن بر اختلافات با چین به نتیجه برسد.

      هشدار صندوق

صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز برای چندمین بار نسبت به تبعات جنگ تجاری چین و امریکا علیه رشد اقتصادی جهان هشدار داده است. به‌گزارش رویترز، این نهاد مالی اعلام کرده که جنگ تجاری می‌تواند رشد اقتصادی جهان را ۰.۸ درصد کاهش دهد.

در گزارش جدید صندوق آمده، در صورتی که این تنش تجاری تا ۲۰۲۰ پایان نیابد رشد اقتصاد جهانی ۰.۸درصد کاهش خواهد یافت که ۰.۳ درصد بیشتر از پیش‎بینی قبلی این نهاد است.

صندوق بین‌المللی شرایط اقتصاد جهانی را مشابه شرایط ۲۰۰۷ یعنی درست پیش از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ دانسته و گفته جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان، شدیدا به تمایل سرمایه‌گذاران و کسب‌وکار‌های تجاری برای انجاک هرگونه فعالیت جدید صدمه زده است.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، در واکنش به این گزارش گفته که هنوز گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول را مطالعه نکرده است، اما انتظار ندارد که پیامد‌های جنگ تجاری با چین برروی اقتصاد امریکا چندان محسوس باشد.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول در رابطه با انتشار گزارش جدید این نهاد گفته: «تنش‌های تجاری شاید تنها ریسک بر سر راه اقتصاد جهانی نباشد، اما یکی از اثرگذارترین ریسک‌ها به شمار می‌رود که اثرگذاری آن از هم‌اکنون بر اقتصاد جهانی شروع شده است.»  صندوق بین‌المللی پول تنها طرف ثالث نگران تشدید جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان نیست. برونو لومر وزیر دارایی فرانسه، نیز با هشدار نسبت به تشدید تنش‌های بین امریکا و چین بر سر مسائل تجاری گفته است که این مساله پیامد‌های زیان‌باری برای تمامی جهان خواهد داشت. لومر گفته جنگ تعرفه‌ها دامنه‌ای فراتر از یک مساله بین چین و امریکا پیدا کرده است و از زمان تشدید این جنگ، عملکرد اقتصادی اروپا نیز بدتر شده است.

مارک همریک تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در موسسه بنک‌ریت گفته گزارش جدید صندوق نشان‌دهنده ناامیدی این نهاد از حل‌وفصل زودهنگام اختلافات تجاری بین واشنگتن و پکن است. او گفته: «تنش‌های تجاری فقط و فقط بیشتر شده‌اند. رسیدن به توافق چندان محتمل نیست. پس از ۱۱ سال رشد اقتصادی اکنون این احتمال وجود دارد که اقتصاد امریکا وارد رکود شود.»

اولین‌بار مارس ٢٠١٨ تعرفه‌های گمرکی افزایش یافت. مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن درست زمانی که قرار بود به یک توافق منجر شود متوقف شد. محصولات کشاورزی و دامداری امریکا، یکی از کالاهای صادراتی این کشور است که در این جنگ تجاری آسیب شدیدی دیده‌اند. این محصولات بخش مهمی از واردات کالاهای امریکایی در چین را تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل نگرانی کشاورزان امریکایی می‌تواند تأثیر منفی بر انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی امریکا بگذارد.

 

ارسال نظر