کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۰:۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۵۳۰۰۸

قرارداد تولید برق عراق و آلمان

عراق و دو شرکت آلمانی و مصری برای ساخت دوباره نیروگاه شهر بیجی در شمال بغداد، قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا کردند. به‎گزارش خبرگزاری فرانسه، این قرارداد به امضای لوی الخطیب وزیر برق عراق، و جو کایسر مدیر اجرایی زیمنس، و اسامه بشای رییس شرکت اوراسکوم، رسیده است. ارزش این قرارداد، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده و قرار است این نیروگاه، ۱.۷ گیگاوات ساعت برق تولید کند. نیروگاه‌های ۱ و ۲ بیجی به همراه پالایشگاه بزرگ آن در حملات داعش به کلی تخریب شد.

حکمتیار: به لقب «قصاب کابل» افتخار می‌کنم

گلبدین حکمتیار از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گفته به لقبی که پس از حمله نیروهای حزب اسلامی به سربازان فرانسوی به او داده شد، افتخار می‌کند. به‌گزارش طلوع‌نیوز، حکمتیار گفته: «قصاب کابل لقبی است که یک خبرنگار فرانسوی پس از حمله نیروهای حزب اسلامی به سربازان فرانسوی در تگاب کاپیسا و کشته و زخمی شدن بیش از ۴۳ تن از آنها به من داد و من به این لقب افتخار می‌کنم.» انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ۲۸ سپتامبر امسال برگزار می‌شود.

نگرانی ترکیه از موج جدید پناهندگان سوری

در شمال سوریه صدها هزار آواره جنگی در حال فرار هستند. آنکارا نگران است که آنها وارد ترکیه شوند. در این صورت ممکن است که دولت ترکیه راه ورود آنها به اروپا را باز بگذارد. این روزها نوار مرزی شمال غربی سوریه شاهد بی‌پناهی صدها هزار آواره جنگی است. بیشتر آنها ازمنطقه جنگ زده ادلب گریخته‌اند، منطقه‌ای که آخرین پایگاه مهم شورشیان مخالف بشار اسد به شمار می‌رود. ورود صدها هزار آواره به ترکیه این خطر را در پی دارد که افراطی‌ها در میان آوارگان وارد ترکیه شوند.

پاکستان کاردار هند را احضار کرد

وزارت خارجه پاکستان نسبت به آنچه اعتراض به نقض پیمان آتش‌بس از سوی هند و کشته شدن دو پاکستانی در پی تبادل آتش میان نیروهای دو کشور خوانده، کاردار دهلی در اسلام‌آباد را احضار کرد. به‌گزارش رویترز، وزارت خارجه پاکستان گفته: «تیراندازی مرزبانان هندی به محل زندگی غیرنظامیان در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر در خاک پاکستان منجر به کشته شدن دو پاکستانی از جمله یک نظامی و زخمی شدن 6 غیرنظامی شد.» با وجود قرارداد آتش‌بس میان پاکستان و هند که در ۲۰۰۳ امضا شد، مرزهای دو کشور همسایه به‌ویژه در منطقه کشمیر همواره دستخوش درگیری و تیراندازی متقابل از سوی طرفین بوده است.

 

ارسال نظر