بروکسل به‌دنبال فرار از رکود اقتصادی

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۱:۰۱:۱۷
کد خبر: ۱۵۲۸۲۹
بروکسل به‌دنبال فرار از رکود اقتصادی

گروه جهان|

بانک مرکزی اروپا در جریان نشست پنج‌شنبه اعضاء هیات‌مدیره این بانک در فرانکفورت آلمان، بسته محرک مالی را با هدف ممانعت از حاکم شدن رکود اقتصادی در منطقه یورو تصویب کرد. بانک مرکزی اروپا همچنین در این نشست پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی و تورم کاهش و هشدار داده که شرایط اقتصادی شکننده است.

نشریه گاردین نوشته، گرچه ماریو دراگی گفته که در این نشست تمامی اعضا از طرح او حمایت کرده‌اند اما گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از اعضای هیات‌مدیره از جمله وزیر اقتصاد فرانسه با این طرج چندان نیز موافق نبوده‌اند. ماریو دراگی همچنین هشدار داده که ریسک‌های رکود در منطقه یورو تشدید شده و دلیلش هم به اعتقاد اقتصاددان‌های بسیاری، کاهش رشد اقتصادی آلمان است.

بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی اروپا متعهد شده تا زمانی که نیاز باشد به خرید اوراق قرضه و دارایی‌های مالی کشورهای منطقه یورو ادامه دهد. بانک مرکزی اروپا همچنین کاهش نرخ بهره به زیر صفر درصد را نیز تصویب کرد. بدین‌ترتیب نرخ بهره بانکی با یک دهم واحد کاهش به رقم بی‌سابقه منفی نیم درصد می‌رسد و از ابتدای نوامبر خرید ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا آغاز خواهد شد.

ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا، در جریان نشست مطبوعاتی روز پنج‌شنبه که با هدف اعلام نتایج نشست هیات‌مدیره این بانک برگزار شد، گفت که این بسته محرک مالی در عمل موجب کاهش هزینه وام‌دهی در ۱۹کشور عضو منطقه یورو می‌شود و با کاهش نرخ برابری یورو به ۱.۱دلار باعث تحریک نرخ تورم و افزایش رونق اقتصادی خواهد شد.

گفته شده، بانک مرکزی اروپا امیدوار است تا با اجرای این بسته مالی تبعات جنگ تجاری چین و امریکا و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به حداقل ممکن برساند. این اقدام عملی بانک مرکزی اروپا فشار را بر بانک‌های مرکزی اقتصادهای برتر جهان به ویژه امریکا و ژاپن که با مساله کاهش رشد اقتصادی مواجه شده‌اند، افزایش خواهد داد و انتظارها از آنها را برای بروز واکنش سریع نسبت به شرایط اقتصادی بالا می‌برد. بطوری که دونالد ترامپ رییس‎جمهوری امریکا، با انتشار توئیتی از سرعت عمل بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره تمجید کرد. گاردین در این باره نوشته: «اقدام بانک مرکزی اروپا در تصویب بسته محرک اقتصادی و کاهش نرخ بهره با واکنش فوری کاخ‌سفید روبرو شد. آن هم در شرایطی که ترامپ شدیدا به دنبال لابی کردن با بانک مرکزی امریکا برای کاهش نرخ بهره است. »

البته ترامپ بانک مرکزی اروپا را به تضعیف تعمدی یورو در برابر دلار با هدف ضربه زدن به صادرات امریکا متهم کرد. دونالد ترامپ در ادامه این توئیت خود، بانک مرکزی امریکا را به نهادی منفعل تشبیه کرد که تنها به کسب نرخ سود از طریق اعطای وام‌ عادت کرده است. او در توییت خود با انتقاد از جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا، نوشته: «این فقط ضعف جرومی پاول و فدرال‌رزرو است که به ما اجازه نمی‌دهند کاری را انجام دهیم که کشورهای دیگر در حال انجام آن هستند. ما این فرصتی را که یک بار در زندگی به وجود آمده به‌خاطر این کله‌شق‌ها از دست می‌دهیم.»

ماریو دراگی اما در واکنش به اتهام ترامپ تاکید کرد که تنها دستورکار خود را دنبال می‌کند و به‌دنبال ضربه زدن به اقتصاد هیچ کشوری از جمله ایالات متحده نیست. او در توییتر نوشت: «ما دستور کار خود را دنبال می‌کنیم. ما به‌دنبال ثبات قیمت‌ها هستیم.» دراگی همچنین به امریکا هشدار داد که کشورهای گروه 20 تعهد دارند که درگیر جنگ ارزی نشوند.

گاردین نوشته: کارشناسان اقتصادی از طرح بانک مرکزی اروپا استقبال کرده اما همزمان هشدار می‌دهند که این برنامه محدودیت‌های خودش را دارد. فلورین هانز از کارشناسان بانک برگنبرگ در این باره می‌گوید: «آیا بسته محرک اقتصادی تغییر بزرگی ایجاد خواهد کرد؟ شاید نه. چرا که تاثیر کاهش بیشتر هزینه‌های کسب و کار و خانوار احتمالا بسیار ناچیز است. »

در مجموع کارشناسان اقتصادی منتقد بانک مرکزی اروپا معتقدند که این نهاد باید فارغ از محافظه‌کاری و برای بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو نرخ سود بانکی را تا ۲ دهم واحد کاهش داده و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی هم باید یک دهم واحد دیگر آن را تنزل دهد. همچنین آنها معتقدند که بانک مرکزی اروپا حداقل باید ۳۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولت‌ها را تا پیش از ماه اکتبر خریداری کند.

 

ارسال نظر