کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۹۷

مخالفت ترکیه  با  طرح جایگزین عضویت در اتحادیه اروپا

وزیر خارجه ترکیه از پیشنهاد ارایه «وضعیت ویژه» به ترکیه به‌جای عضویت کامل در اتحادیه اروپا انتقاد کرد. به‌گزارش آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو با اشاره به پیشنهاد بروت پاهور رییس‌جمهوری اسلوونی، مبنی بر اعطای وضعیت ویژه به ترکیه به‌جای عضویت اتحادیه اروپا گفته: «باید اصلی مبنی بر استمرار وضعیت اتحادیه اروپا وجود داشته باشد.» به‎گفته او، ترکیه آماده است تا فصل جدیدی در مذاکرات با این اتحادیه آغاز کند به شرط آنکه این مساله با استانداردها و تعهدات همخوانی داشته باشد. مذاکرات در سال ۲۰۰۷ با ایجاد مانع از سوی دولت یونانی قبرس و مخالفت فرانسه و آلمان، متوقف شد.

ایجاد گذرگاه مرزی  هند و پاکستان

مذاکرات هیات‌های پاکستان و هند برای عملیاتی کردن طرح احداث گذرکاه جدید مرزی معبد کرتارپور به میزبانی هند در منطقه مرزی آتاری برگزار شد. اقدامی که در بحبوبه تحولات کشمیر گامی در جهت کاهش تنش‌ها میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد ارزیابی شده است. گفته شده، محمد فیصل مدیر آسیای غرب و سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ریاست هیات این کشور را برعهده دارد. اعضای هیات پاکستانی با عبور از گذرگاه واگه وارد منطقه مرزی هند شدند. روابط دو کشور در چند هفته اخیر به‌دلیل بحران کشمیر متشنج شده است.

وزیر انرژی روسیه به عربستان می‌رود

وزیر انرژی روسیه اعلام کرده تا پیش از سفر ولادیمیر پوتین به عربستان در مهرماه، راهی این کشور خواهد شد تا مقدمات سفر رهبر روسیه را فراهم کند. الکساندر نوواک گفته این سفر در آینده نزدیک برای هماهنگی مواضع روسیه و عربستان سعودی پیش از سفر ولادیمیر پوتین و پادشاه عربستان صورت می‌گیرد. مسکو اعلام کرده که پوتین قصد دارد اکتبر سال جاری به دعوت پادشاه عربستان به این کشور سفر کند.

واکنش کویت به شکایت عراق

یک مقام وزارت خارجه کویت در واکنش به شکایت عراق در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص اختلافات مرزی دو کشور گفته ساخت تاسیسات دریایی «فشت العیج» در خلیج فارس حق مشروع و قانونی کویت است. به‌گزارش خبرگزاری کونا، مقام کویتی گفته این منطقه جزو اقلیم و مرز دریایی کویت است و در واقع بخشی از حاکمیت ملی کویت محسوب می‌شود. عراق به ساخت تاسیسات دریایی فشت العیج توسط کویت در خلیج فارس اعتراض کرده بود و با طرح شکایت از این کشور در شورای امنیت سازمان ملل اعتراض خود را نشان داد.

 

ارسال نظر