آشوب برگزیت در لندن

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۰۳
آشوب برگزیت در لندن

گروه جهان|

در پی بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در لندن بر سر برگزیت، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا سه‌شنبه درخواست جلسه اضطراری کابینه را داده است. منابع آگاه گفته‌اند که دولت خود را برای یک انتخابات عمومی آماده می‌کند. با انتشار این خبر پوند انگلیس در روز سه‌شنبه تا حد زیادی ارزش خود را از دست داد. رویترز نوشته، ارز انگلیس یک درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد . یورو نیز در روز سه‌شنبه کاهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

یورونیوز نیز درباره تحولات بریتانیا نوشته: هارولد ویلسون یکی از نخست‌وزیرهای بریتانیا، زمانی گفته بود «یک هفته زمان زیادی در سیاست برای تغییر و تحولات است.» پیش‌بینی ویلسون امروز درباره بوریس جانسون نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، کاملا صدق می‌کند. البته برای شهردار پیشین لندن کمتر از یک هفته و نزدیک به سه روز بیشتر نمانده است تا برای یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌رو در سیاست بریتانیا، برگزیت، نهایتا راه‌حل نهایی پیدا شود، راه‌حلی که می‌تواند تاثیر زیادی بر سیاست خارجی بریتانیا بگذارد. بنا براین گزارش، نهایی شدن برگزیت نه تنها رابطه بریتانیا با همسایگان و هم قاره‌ای‌هایش، اروپا، را تغییر خواهد داد بلکه شکل جدیدی از ساختار قدرت در اتحادیه اروپا پدید خواهد آورد. بسیاری معتقدند این جدایی حتی می‌تواند از اهمیت زبان انگلیسی، زبان اول اتحادیه اروپا، بکاهد و فرانسه و آلمانی اهمیت بیشتری پیدا کند. همچنین چالش دیگری نیز نخست‌وزیر بریتانیا را تهدید می‌کند: قدرت گرفتن بیش از پیش مخالفان.

پارلمان بریتانیا پس از تعطیلات، سه‌شنبه آغاز به کار کرد. جرمی کوربین نخست‌وزیر در سایه و رهبر حزب کارگر بریتانیا، در چند روز گذشته، متحدان زیادی را در احزاب دیگر پیدا کرده است تا مانع از تعطیلی (تعلیق) پارلمان و تصمیم یک جانبه دولت در خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا شود. در صورتی که کوربین و حزب کارگر مانع خروج بدون توافق بشوند دولت جانسون آن چنان عدم مشروعیت پیدا می‌کند که شاید کار را به انتخابات پیش از موعد بکشاند. اما در این سه روز باقی مانده چه اتفاقاتی قرار است بیفتد:

با آغاز به کار پارلمان، جانسون باید پیش از هر کاری به پرسشی که یکی از دادگاه‌های اسکاتلند مطرح کرده، پاسخ می‌دهد. او باید جوابگوی تصمیم بی‌سابقه خود در مقام نخست‌وزیر در قبال «تعطیلی پارلمان از اواسط سپتامبر تا ۱۴ اکتبر آینده» باشد. همچنین امکان این هست که جانسون انتخابات سراسری پیش از موعد را اعلام کند. انتخاباتی که باید در روزهای آینده و پیش از مهلت پایانی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، ۳۱اکتبر، برگزار شود. البته برای این انتخابات باید رای بیش از نیمی از نمایندگان مجلس عوام را به همراه داشته باشد و به‌دلیل همراهی رهبر حزب کارگر با برگزاری انتخابات، در این باره مشکلی وجود نخواهد داشت. اما فرض کنیم نخست‌وزیر پیشنهاد انتخابات را ندهد به این ترتیب باید در مجلس عوام در مقابل نمایندگان قرار بگیرد. نمایندگان مخالف برگزیت بدون توافق، برگزیت سخت، بی‌تردید نخست‌وزیر را در این باره و تعطیلی پارلمان استیضاح خواهند کرد. بحث و بررسی در این باره روز

 سه شنبه و چهارشنبه به‌طول می‌انجامد. بوریس جانسون پیش‌تر اعلام کرده آن دسته از نمایندگان حزب محافظه‌کار که به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا رای نمی‌دهند و مخالف آن صحبت کنند در واقع رای اعتماد به رهبری حزب محافظه‌کار نمی‌دهند. وی پیش‌تر تهدید کرد این نمایندگان از حزب اخراج می‌شوند. اما در میان نمایندگان محافظه‌کار مخالف خروج بدون توافق، برگزیت سخت، نام‌های پرنفوذی همچون، فیلیپ هاموند، وزیر پیشین و کن کلارک وجود دارند. کارشناسان می‌گویند در صورتی که بیش از نیمی از نمایندگان مجلس عوام به طرح خروج بدون توافق از برگزیت رای مخالف بدهند نخست‌وزیر ناچار است انتخابات سراسری جدیدی برگزار کند.

صبح چهارشنبه را دولت پیش‌تر برای بحث جهت تصویب طرح بودجه سال آینده در مجلس عوام پیش‌بینی کرده بود. اما اگر نمایندگان مخالف جانسون در سه‌شنبه پیروز شوند، به این ترتیب بحث و بررسی‌ها تنها درباره طرح یک قانون در منع خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خواهد بود. محتمل‌ترین گزینه بی‌تردید طرح نمایندگان برای تمدید مهلت فعلی برگزیت از اتحادیه اروپا خواهد بود.

لایحه پیشنهادی نمایندگان مجلس عوام به مجلس اعیان برای تصویب نهایی منتقل می‌شود. به‌دلیل حمایت عمده مجلس اعیان از اتحادیه اروپا هرگونه مخالفت خروج بدون توافق احتمالا مورد تصویب قرارخواهد گرفت. همزمان نمایندگان مجلس اعیان درباره قانونی بودن دستور تعطیلی پارلمان از سوی جانسون را بررسی خواهند کرد. در این جلسه جینا میلر حقوقدان درباره این تصمیم به نمایندگان پاسخگو خواهدبود.

در روز جمعه قرار نیست پارلمان جلسه‌ای برگزارکند اما دادگاهی از ایرلند شمالی درباره تعلیق پارلمان از جانسون سوال می‌پرسد. هفته آینده نیز درصورت موفق نشدن نمایندگان مخالف دولت، پارلمان آماده تعطیلی ناگزیر می‌شود. آخرین جلسه پارلمان پیش از تعطیلی هنوز مشخص نیست اما باید ۹ یا ۱۲ سپتامبر باشد.

 

ارسال نظر