پاسخ درخور حزب‌الله به رژیم‎صهیونیستی

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۱۹
پاسخ درخور حزب‌الله به رژیم‎صهیونیستی

گروه جهان|

کاسه صبر حزب‌الله لبنان دربرابر ماجراجویی‌های رژیم‌صهیونیستی سرانجام یکشنبه لبریز شد و به تجاوزهای مکرر اسراییلی‌ها از جمله حمله پهپادی به جنوب بیروت، پاسخی درخور داد.

به گزارش ایسنا، در خصوص عملیات یکشنبه حزب‌الله در حمله به نیروهای اسراییلی و ریشه‌ها و زمینه‌های وجود بحران در این منطقه، دیدگاه‌ها و تحلیل‌های مختلفی وجود دارد، اما در این میان رمزگشایی از پیام‌های عملیات رزمندگان سید حسن نصرالله علیه سربازان صهیونیستی به‌ویژه برای شخص نتانیاهو و حامیان غربی‌اش از اهمیت بالایی برخوردار است؛ مساله‌ای که نمی‌توان از نظر دور داشت؛

اول اینکه؛ نتانیاهو باید بداند که تحریکات و بازی با آتش در منطقه را که از یک سال گذشته به این سو تشدید کرده است، قطعا دست او را خواهد سوزاند؛ او باید خوب بداند که رژیم‌صهیونیستی نه گستره جغرافیایی قابل‌توجهی دارد و نه مرزهای امن که بتواند ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در آن جابه‌جا کند و با توجه به رشد افراط‌گرایی در اروپا، حتی در آن دیار هم جایی به عنوان ماوا ندارند. دیگر آن‌که، روزهایی که رژیم‌اسراییل با کمترین هزینه مورد حمایت دولت‌های غربی قرار می‌گرفت گذشته است. حالا هر حرکتی، به سرعت پاسخ مقتضی را دریافت خواهد کرد و سید حسن نصرالله نیز حرفی نمی‌زند مگر آنکه به آن عمل کند و هم دولت‌های غربی به‌ویژه اروپایی، مانند گذشته بی‌محابا از این رژیم حمایت نمی‌کنند.

دوم اینکه، نتانیاهو برای فرار از چالش‌های قضایی، امنیتی و اقتصادی و سیاسی که در داخل این رژیم، تا حد افتضاح سیاسی، گریبانش را گرفته، این روزها وارد ماجراجویی‌های جنون‌آمیزی شده است و دامنه اقدامات خود را که ضد امنیت منطقه و حتی جهان است، توسعه داده و آن را به داخل خاک سوریه و عراق هم کشانده است و درعین حال برای مهار این ماجراجویی‌ها انتظار می‌رفت دولت‌های غربی مداخله کرده و مهارش را در دست بگیرند، اما اینگونه نشد و بنابراین لازم بود جایی ترمز او کشیده شود. به‌علاوه اگر این رژیم بخواهد با همین رویه یعنی نقض قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و نقض فاحش حاکمیت و تمامیت کشورهای منطقه ادامه دهد، قطعا کشورهای عراق و سوریه نیز واکنش‌های خود را خواهند داشت و نیروهای مقاومت هم دست روی دست نخواهند گذاشت. دیگر اینکه، نتانیاهو بدون چراغ سبز امریکایی‌ها قادر به آتش‌بازی در سوریه و لبنان و اخیرا در عراق نبوده و نخواهد بود و تحرکات نظامی اخیر این رژیم نیز با اشاره تیم تندروها در امریکا صورت گرفته است، آن هم در شرایطی که سطح تنش‌ها در منطقه به‌شدت بالا رفته است.

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، همواره آشکارا و رسمی از حملات رژیم‌صهیونیستی به کشورهای مختلف منطقه از جمله لبنان، سوریه و عراق حمایت کرده است، حمایت‌هایی که احتمالا او را در ماجراجویی‌های اخیر هم تشویق کرده است. از همین‌رو امریکایی‌ها در قبال خسارات و حوادثی که نتانیاهو به منطقه تحمیل می‌کند، شریک، مسوول و پاسخگو هستند.

به هر حال، پیش تر نیز برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که برخی تلاش‌های بین‌المللی (به‌ویژه از سوی فرانسه و ژاپن) برای کاستن از تنش‌های منطقه‌ای، نتانیاهو و سران صهیونیستی را به وحشت و تکاپو انداخته است و بی‌تابی‌های نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را در حملات غیرقانونی در خاک کشورهای سوریه و عراق، در همین چارچوب ارزیابی کرده بودند. رژیم صهیونیستی در جریان نبردهای مستقیم نیروهای مقاومت اسلامی با گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه در ۷سال گذشته، به‌ویژه در جنگ علیه تکفیری‌های داعش، همواره از شرایط سوءاستفاده کرده و بارها نیروهای مقاومت را مورد حملات غافلگیرانه قرار داد و در مقابل تا جایی که رسانه‌های بین‌المللی فاش کردند، نیروهای زخمی گروه تروریستی داعش را در بیمارستان‌های خود مداوا کرده است. البته برخی منابع منطقه‌ای معتقدند که اسراییلی‌ها در این سال‌ها، به‌لحاظ نظامی و اطلاعاتی نیز به گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند.

در این میان، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز دوشنبه با اشاره به پیروزی حزب‌الله تأکید کرده که مقاومت موفق شد با شکست رژیم‌صهیونیستی معادله قدرت در منطقه را تثبیت کند. نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفته: «اسراییل تلاش کرد شکستی را که با بیرون انداختنش از لبنان در سال ۲۰۰۰ متحمل شد، با تجاوزگری ژوئیه سال ۲۰۰۶ جبران کند، ولی مجددا شکست خورد و نتوانست دوباره لبنان را اشغال کند. اسراییل پس از سال ۲۰۰۶ سرگردان و بلاتکلیف بود که چگونه بدون جنگ بر ما پیروز شود و چگونه با اقدام‌های امنیتی و نظامی محدود دستاوردهای بیشتری کسب کند اما مقاومت این رژیم را مجبور کرد از قواعدی تبعیت کند که منجر به بازدارندگی آن شد.»

 

ارسال نظر