کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۴۹

امریکایی‌ها در افغانستان می‌مانند

 دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، با اعلام اینکه شمار نیروهای این کشور در افغانستان در حال کاهش به ۸۶۰۰ نفر بوده است، گفته حتی اگر توافق با طالبان حاصل شود، امریکا حضورش را در افغانستان حفظ خواهد کرد. به‌گزارش فاکس‌نیوز، دونالد ترامپ گفته: «ما به حضور در آنجا ادامه خواهیم داد. این حضور را به‌طور قابل توجهی کم خواهیم کرد اما همیشه در آنجا باقی می‌مانیم. در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نیروی امریکایی در افغانستان حضور دارند که از این تعداد ۵ هزار نفر درگیر عملیات ضدشورش هستند.» ترامپ گفته پس از کاهش شمار نظامیان به ۸۶۰۰ نفر بنا برآنچه پیش خواهد آمد درباره آینده تصمیم گرفته خواهد شد.

صادرات ترکیه به مرز  ۱۰۰ میلیارد دلار رسید

میزان صادرات ترکیه در ماه جولای امسال در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاهد رشد ۷.۹ درصدی بوده است. به‌گزارش آناتولی، مرکز آمار و وزارت تجارت ترکیه با انتشار گزارش مشترک آمار اقتصادی در ماه جولای و بازه زمانی ژانویه - جولای را منتشر کرده که نشان‌دهنده افزایش ۷.۹ درصدی میزان صادرات و کاهش ۸.۵ درصدی میزان واردات است. بر این اساس میزان صادرات ترکیه در ماه جولای امسال با افزایش ۷.۹ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ۱۵ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار رسید. میزان واردات نیز با افت ۸.۵ درصدی به ۱۸ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار کاهش یافت.

ترامپ به فریبکاری علیه پاکستان و هند متهم شد

تشدید اختلافات میان پاکستان و هند در مورد کشمیر باعث شد تا این روزها دونالد ترامپ برای چندین بار ادعای خود جهت میانجیگری بین رقبای سنتی جنوب آسیا را تکرار کند، موضوعی که نه فقط از سوی دهلی نو رد شده، بلکه پاکستانی‌ها نیز آن را بی‌فایده و ترامپ را متهم به فریبکاری می‌کنند. عمران خان نخست ‌وزیر پاکستان ماه گذشته به دعوت رسمی ترامپ به واشنگتن سفر کرد، ترامپ در دیدار با عمران خان، میانجیگری بین پاکستان و هند را در موضوع کشمیر پیشنهاد داد. پاکستان خلاف هند با ورود سایر کشورها، جهت حل مساله کشمیر مخالفت نمی‌کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین‌المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی‌گری دیگر کشورها شده است. همچنین هزاران پاکستانی جمعه در پاسخ به فراخوان تظاهرات گسترده از سوی عمران‌خان نخست‌وزیر این کشور، برای نشان دادن همبستگی خود با ساکنان کشمیر به خیابان‌ها آمدند.

 

ارسال نظر