رشد قدرت‌های اقتصادی کُند شد

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۷۴
رشد قدرت‌های اقتصادی کُند شد

گروه جهان|

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اعلام کرده که رشد اقتصادی ماهانه و سالانه کشورهای عضو این سازمان کاهش پیدا کرده است. در گزارش این سازمان آمده که تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو در سه ماهه دوم سال به ۰.۵درصد رسیده که این رقم در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه نخست سال به‌طور میانگین ۰.۱درصد کاهش پیدا کرده است.

به‌گزارش وب‌سایت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در بین هفت اقتصاد بزرگ جهان کمترین رشد ثبت شده مربوط به ایتالیا با صفر درصد بوده است. همچنین رشد بریتانیا و آلمان نیز به‌طور چشمگیری کاهش داشته است.

در گزارش این سازمان آمده، در آلمان رشد یک درصد کاهش یافته است. این رقم در سه ماهه اول سال جاری 4درصد بوده است. این در حالی است که ناظران نیز بر این باورند که شمارش معکوس برای آغاز رکود اقتصادی در آلمان آغاز شده است. موسسه اینفو گروه تحقیقاتی مستقر در مونیخ، اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرده که شاخص اعتماد تولیدکنندگان آلمان از ۹۵.۸ در ماه جولای به ۹۴.۳ در ماه اوت کاهش یافته است.

بر اساس گزارش این موسسه که از نتایج نظرخواهی از مدیران حدود ۱۰هزار شرکت آلمانی به دست آمده، میزان خوش‌بینی صاحبان کسب‌وکار به آینده مثبت بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به پایین‌ترین سطح در ۷ سال گذشته رسیده است. در مجموع اکثریت این مدیران نگاه بدبینانه‌ای به اقتصاد آلمان به‌ویژه در ۶ ماه آینده دارند. کلمن فوست، مدیر موسسه اینفو نتیجه تحقیق انجام شده در موسسه متبوعش را منفی شدن نرخ رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ می‌داند. او معتقد است که نرخ رشد یک دهم درصدی سه ماهه نخست سال جاری به زودی جای خود را به نرخ رشد منفی خواهد داد، نرخی حداقل تا ۶ ماه دوام خواهد داشت. صنایع آلمان در پی تشدید جنگ تجاری امریکا و چین در سه ماه گذشته با افت سفارش و تولید مواجه شده‌اند. در همین حال تعدیل نیرو در بخش خدمات اقتصاد آلمان نیز اخیرا رشد کرده که به‌زعم کارشناسان نشان‌دهنده آغاز رکود در این بخش است. بر همین اساس منتقدان دولت آلمان بر این باورند که زمان اجرای یک طرح محرک مالی فرا رسیده ولی دولت همچنان بر ادامه اجرای سیاست انضباط مالی و بودجه متوازن تاکید دارد.

بنا بر گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی بریتانیا هم در سه ماهه دوم سال جاری میلادی دو درصد کاهش داشته است. رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول پنج درصد بوده است. بانک مرکزی بریتانیا پیشتر با انتشار گزارشی ضمن ابراز نگرانی از روند نامشخص برگزیت، نسبت به کاهش رشد اقتصادی این کشور هشدار داده بود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرده، رشد تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده و ژاپن نیز با شیب کمتری به ترتیب از هشت درصد و هفت درصد در سه ماهه قبل به پنج درصد و چهار درصد رسیده است. بیشترین کاهش رشد اقتصادی را ایتالیا داشته است. رشد اقتصادی این کشور از یک درصد در سه ماهه نخست سال جاری به صفر درصد رسیده است. در اتحادیه اروپا و منطقه یورو نیز رشد اقتصادی به‌طور میانگین دو درصد بوده است. این رقم در سه ماهه پیشین به ترتیب 5درصد و چهار بوده است. گفته شده، بیشترین رشد سالانه در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را ایالات متحده (2.3) درصد داشته است.

این سازمان در سال ۱۹۶۱میلادی با هدف تقویت رشد اقتصادی و از میان برداشتن موانع تجاری بین کشورهای توسعه یافته تشکیل شد و مقر آن در شهر پاریس فرانسه قرار دارد. این سازمان هم‌اکنون دارای ۳۶ عضو و پنج همکار است.

کشورهای عضو این سازمان شامل: استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، شیلی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، اسراییل، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، نیوزلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سویس، ترکیه، امریکا و بریتانیا است. همچنین کشورهای برزیل، چین، هند، اندونزی و آفریقای جنوبی شرکای این سازمان هستند.

  آرامش پس از توفان تعرفه‌‌ای

در شرایطی که یکی از عوامل اصلی کاهش رشد اقتصادی اغلب اقتصادهای بزرگ دنیا جنگ تجاری چین و امریکا عنوان شده است، دو کشور در روزهای گذشته پس از بالا گرفتن بیش از پیش تنش‌ها و اعمال تعرفه‌های حداکثری که بازارها را به‌شدت ملتهب کرد، کمی از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و از لزوم گفت‌وگو برای حل اختلافات صحبت می‌کنند.

یورونیوز نوشته: واکنش منفی بازارهای جهانی به تصمیم امریکا و چین برای وضع تعرفه جدید بر کالاهای یکدیگر باعث شد که دو طرف با دفاع از مسیر مذاکره لحن ملایم‌تری در قبال یکدیگر اتخاذ کنند. بر همین اساس دونالد ترامپ در حاشیه نشست گروه7 گفت که مقام‎های تجاری چین ضمن تماس با همتایان امریکایی خود خواستار مذاکره دو کشور شده‌اند. «لیو هه» معاون نخست‌وزیر چین که مسوول مذاکرات تجاری با امریکا است نیز ضمن دعوت به آرامش خواستار حل اختلاف تجاری پکن و واشنگتن از طریق گفت‌وگو شد.

رییس‌جمهوری امریکا که پیشتر از «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین، به عنوان دشمن یاد کرده بود ضمن استقبال از لحن ملایم مقامات چینی گفت: «آنها به‌دنبال آرامش هستند و صادقانه بگویم این خیلی خوب است. یکی از دلایلی که رییس‌جمهور «شی» رهبر بزرگی است و چین هم کشور بزرگی است این است که درک می‌کنند دنیا از چه قرار است. چین با مقامات ارشد تجاری ما تماس گرفته و گفته می‌خواهد به میز مذاکره بازگردد. خوب ما هم به پشت میز مذاکره بازخواهیم گشت و به نظرم آنها به‌دنبال نتیجه هستند.»

 

ارسال نظر