«سیاست خارجی» دردسر انتخاباتی آقای رییس‌جمهور

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۹۷
«سیاست خارجی» دردسر انتخاباتی آقای رییس‌جمهور

گروه جهان|

«بالا گرفتن احتمال رکود، جنگ‌های تجاری و کمپین انتخاباتی باعث شد که ترامپ در نشست گروه7 تحقیرشده به نظر برسد.» این نظر بیل کریستول تحلیلگر سیاسی نومحافظه‌کار امریکایی، درباره حضور رییس‌جمهوری ایالات متحده در نشست رهبران کشورهای صنعتی در فرانسه است. از سوی دیگر برخی ناظران با اشاره به سیاست خارجی جنجالی ترامپ که دستاوردهای آن کمتر از هزینه‌هایش به نظر می‌رسد، پیش‌بینی کرده‌اند که سیاست خارجی می‌تواند به یکی از مشکلات جدی او در رقابت‌های انتخاباتی 2020 تبدیل شود.

نشریه گاردین نیز با اشاره به غیبت دوشنبه دونالد ترامپ در گفت‌وگوهای گروه7 بر سر تغییرات آب‌وهوایی در روز پایانی نشست نوشته: «رییس‌جمهوری امریکا مهم‌ترین جلسه این نشست را از دست داد، جلسه‌ای که در آن رهبران جهان بر سر تشکیل صندوقی به ارزش20 میلیون دلار برای مقابله با آتش‌سوزی‌های طبیعی از جمله در آمازون توافق کردند.»

ترامپ در شرایطی از حضور در این گفت‌وگوها خودداری کرده که بارها مخالفت خود را با هرگونه سیاست محیط‌زیستی آشکارا اعلام کرده است. اختلاف ترامپ و کشورهای گروه7 تنها به تغییرات آب‌وهوایی محدود نمی‌شود. گفته شده، درخواست‌های ترامپ برای پذیرش مجدد روسیه در نشست گروه هفت هم باعث دلخوری کشورهای حاضر در نشست شده است. ناظران با اشاره به حضور نه چندان موفق ترامپ در نشست پاریس و انتشار اخباری مبنی بر قدرت‌گیری مجدد داعش در سوریه، بالا گرفتن جنگ تجاری با چین و اروپا و از سرگیری آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی معتقدند که شکست‌های پیاپی ترامپ در سیاست خارجی می‌تواند راه او را برای پیروزی دوباره در انتخابات سخت کند.

به نظر می‌رسد که این مساله خود ترامپ را هم نگران کرده است. به‌همین دلیل رییس‌جمهوری امریکا در فرانسه هم بار دیگر به رسانه‌ها حمله و آنها را متهم کرده است که تلاش دارند تا شانس او را برای پیروزی دوباره در انتخابات از بین ببرند. ترامپ گفته که رسانه‌های خبری گفت‌وگوهای او با رهبران جهان در بیاریتز فرانسه را بطور نامناسبی پوشش داده‌اند.

ترامپ یک‌شنبه شب در توییترش نوشت “نگران است یک رکود و روابط تنش‌آلود با دیگر کشورهای عضو گروه۷ پوششی بیش از حد لازم پیدا کنند تا به محبوبیت او لطمه بزنند. “ رییس‌جمهوری امریکا اندکی بعد مدعی شد که رسانه‌های خبری برای از ریشه کندن امریکا تلاش می‌کنند.  یکی از رسانه‌هایی که به سیاست خارجی ترامپ حمله کرده، پایگاه خبری هیل است. در گزارش این رسانه آمده که بروز برخی ناکامی‌ها در دستیابی به اهداف کلیدی سیاست خارجی، پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را زیر سوال برده است.

مذاکرات صلح با طالبان و پایان دادن به جنگ افغانستان نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. داعش در سوریه و عراق در حال قدرت گرفتن مجدد است. در همین حال کره‌شمالی هم آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفته است. شکست داعش و مذاکره با کره‌شمالی زمینه‌هایی هستند که ترامپ در توییتر و کمپین انتخاباتی خود به عنوان دو دستاورد بزرگ خود از آنها یاد می‌کند و بروز هرگونه اختلال در پیشرفت این مسائل می‌تواند پیام‌های انتخاباتی ترامپ را زیر سوال ببرد و رقبای دموکرات او را قدرتمندتر کند.

کره‌شمالی از اواخر ماه جولای هفت موشک کوتاه‌ برد را آزمایش کرده که تازه‌ترین این آزمایش‌ها، یک‌شنبه صورت گرفته است. پیونگ‌یانگ گفته این آزمایش‌ها را در اعتراض به مانور نظامی مشترک کره‌جنوبی و امریکا انجام داده است. مذاکرات در سطح کاری میان کره‌شمالی و امریکا هم با وجود توافق دو طرف در تازه‌ترین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در مرز دو کره، هنوز از سر گرفته نشده‌اند. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، در روزهای اخیر درباره آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی ابراز نگرانی کرده و تایید کرده که مذاکرات به اندازه‌ای که امیدوار بوده‌اند، سریع پیش نمی‌رود.

ترامپ اما این آزمایش‌ها را به‌دلیل کوتاه‌برد بودن نگران‌کننده ندانسته و گفته است که این آزمایش‌های موشکی ناقض تعهد صورت گرفته میان او و کیم نیستند. در همین حال، گزارش‌ها در خاورمیانه حاکی از تجدید حیات داعش هستند و روزنامه نیویورک تایمز نیز به‌تازگی گزارشی درباره قدرت یافتن مجدد داعش در عراق و سوریه منتشر کرده است. همچنین یک بازرس کل دریافته که کاهش نیروهای امریکا در سوریه به این معنا است که واشنگتن منابع کافی برای نظارت بر اردوگاه‌های آوارگان را در اختیار ندارد؛ اردوگاه‌هایی که داعش احتمالا از آنها برای جذب اعضای جدید و بازگرداندن نیروهایی استفاده می‌کند که این گروه را ترک کرده‌اند. داعش همچنین در تلاش است تا نفوذ خود را در افغانستان گسترش دهد؛ جایی که مسوولیت حمله به یک مراسم عروسی در کابل را که منجر به کشته شدن ۸۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۱۵۰ تن شد، بر عهده گرفت. این در حالی است که ترامپ اخیرا در پاسخ به پرسشی درباره ظهور مجدد داعش گفته، این گروه بطور عمده از بین رفته و مسوولیت کشورهای دیگر است که به مبارزه با آن ادامه دهند.

ترامپ همچنین به دنبال دستیابی به توافقی با طالبان پیش از پایان دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش است که می‌تواند به خروج امریکا از افغانستان بینجامد. اندی کایزر از اعضای تیم انتقالی ترامپ، می‌گوید: «ترامپ و مشاوران ارشدش به‌دنبال آن هستند که پیش از انتخابات ۲۰۲۰ به تعهدات دوره اول خود عمل کنند. اما ترامپ در این روند در بن‌بستی گیر افتاده که پیشرفتی در آن حاصل نمی‌شود.»

 

ارسال نظر