کوتاه‌ازمنطقه

۱۳۹۸/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۵۹

پاکستان: از هند به لاهه شکایت می‌بریم

با ادامه وضعیت فوق‌العاده در بخش کشمیر هند، پاکستان گفته خود را آماده می‌کند که شکایتی در این باره به دیوان جهانی دادگستری در لاهه هلند تسلیم کند. شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان، تصریح کرده ادعای اسلام‌آباد مبنی بر نقش حقوق بشر توسط دولت هند در کشمیر که اکثریت آن مسلمانند را محور شکایت خود به دادگاه لاهه قرار خواهد داد. اتهامی که هند آن را رد می‌کند. اسلام‌آباد این تصمیم را پس از آن گرفته که نارندا مودی نخست‌وزیر هند، خودمختاری کشمیر هند را لغو کرد. تصمیمی که با واکنش تند پاکستان روبرو شده است.

انفجار زاغه‌های مهمات حشد‌ شعبی در عراق

یک زاغه مهمات متعلق به گروه حشد شعبی در شمال بغداد منفجر شده است. علت وقوع این انفجار اعلام نشده است. ماه گذشته نیز یک پادگان نیروهای حشد شعبی در منطقه آمرلی در استان صلاح‌الدین و پایگاه «ابومحمد المحمداوی» در استان دیالی عراق هدف حملات مشکوک قرار گرفت. هفته گذشته هم انبار راکتی نیروهای حشد شعبی در پادگان «الصقر» در حومه جنوبی بغداد دستخوش حریق شد.

پناهجویان سوری باید استانبول را ترک کنند

فرمانداری استانبول به هزاران پناهجوی سوری فرصت داده تا آن شهر را ترک کنند. اکنون که این مهلت پایان یافته، وضعیت هزاران شهروند سوری در ترکیه ناروشن است. سوریه تا حدی از جنگ و خشونت فاصله گرفته اما هنوز از امنیت خبری نیست. به‌گفته کارشناسان این فرمان حدود ۳۰۰ هزار شهروند سوری را شامل می‌شود. عده زیادی از پناهجویان در اماکن دیگر ثبت نام شده، اما از فشار شرایط به استانبول پناه آورده‌اند، زیرا این شهر امکان زندگی بهتر است. جمعیت‌ها و انجمن‌هایی که به نمایندگی از پناهجویان سوری سخن می‌گویند امیدوار هستند که فرمانداری استانبول در تصمیم خود تجدیدنظر کند، اما هنوز وضعیت ناروشن است. خلیل‌زاد: امریکا آماده توافق با طالبان است

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان اعلام کرده

برای دور نهم مذاکره با طالبان به سمت قطر حرکت کرده است. زلمی خلیل‌زاد گفته امریکا برای توافق آماده است و اکنون باید دید که آیا طالبان هم آماده است یا خیر. به‌گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه امریکا آغاز دور نهم مذاکرات خلیل‌زاد با طالبان را بخشی از تلاش برای پایان جنگ افغانستان عنوان کرده است. خروج نیروهای خارجی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های طالبان در مذاکرات‌شان با امریکا و همچنین از موارد مورد اختلافی در این مذاکرات بوده است.

 

ارسال نظر