کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹۰۵

افزایش نظامیان ترکیه در خلیج فارس

ترکیه در چهارچوب تقویت حضور نظامی خود در خلیج‌فارس، فاز جدید توسعه پایگاه نظامی مشترک دایمی خود با قطر را در پاییز امسال افتتاح می‌کند. روزنامه حریت نوشته، ترکیه مشغول فرستادن نیروهای نظامی بیشتری به پایگاه خود در قطر است. شمار نیروهای ترک مستقر در این مرکز به‌دلایل امنیتی اعلام نشده است. قرار است فاز جدید توسعه پایگاه مورد بحث پاییز امسال در حضور امیر قطر و اردوغان افتتاح شود. قطر پیشینه همکاری نظامی با خارجی‌ها در خاک خود را دارد. پایگاه العدیده قطر هم‌اکنون ۱۴هزار نیروی امریکایی دارد.

عمران‌خان به کشمیر رفت

عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، همزمان با افزایش تنش‌ها بین این کشور و هند چهارشنبه وارد بخش تحت کنترل اسلام‌آباد در کشمیر شد. این سفر در حالی انجام شده که پاکستان از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تا جلسه‌ای اضطراری درباره منطقه مورد مناقشه کشمیر برگزار کند. سفر خان چهارشنبه به‌مناسبت روز استقلال پاکستان و ۹ روز پس از تصمیم جنجالی هند در لغو بخشی از اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر انجام می‌شود. پاکستان با بالاگرفتن تنش بر سر کشمیر، سفیر هند را اخراج کرده و روابط تجاری با همسایه خود را به حال تعلیق درآورده است.

عربستان توافقنامه‌هایی با هند امضا کرد

شرکت ریلاینس هند از امضای توافق‌نامه‌هایی با شرکت آرامکو عربستان خبر داده است. به‌گزارش الجزیره، به موجب این قرارداد آرامکو به ۲۰درصد از فعالیت‌های نفتی و مواد شیمیایی شرکت ریلاینس دست می‌یابد. این اقدام پس از یک هفته از لغو خودمختاری کشمیر از سوی هند رخ داد که پاکستان به‌شدت با آن مخالفت کرد. به موجب توافق اولیه بین دو شرکت، آرامکو، پالایشگاه ریلاینس در ساحل غربی هند را روزانه به نیم میلیون بشکه نفت مجهز می‌کند.

غنی: فروپاشی ارتش افغانستان خیال است

اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، در دیدار با نیروهای امنیتی و دفاعی گفته نیازی به بستن پیمان جدید با امریکا و ناتو نیست. بی‌بی‌سی نوشته، به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری افغانستان به دستیابی به یک توافق احتمالی بین امریکا و طالبان اشاره دارد. غنی گفته نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان قابل معامله نیستند. غنی همچنین گفته: «آنهایی‌که فکر می‌کنند، دوران پس از سرنگونی دولت نجیب‌الله تکرار خواهد شد، خواب و خیال می‌بینند.» پس از سقوط دولت نجیب‌الله، ارتش افغانستان در نتیجه اختلافات داخلی از هم پاشید.

 

ارسال نظر