احتمال رکود اقتصاد جهانی جدی است

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۳۵
احتمال رکود اقتصاد جهانی جدی است

گروه جهان|

پس از هشدارهای پیاپی نهادهای بین‌المللی نسبت به تاثیر جنگ تجاری بر کاهش رشد اقتصادی جهان، بانک سرمایه‎گذاری گلدمن‌ساکس نیز در یادداشتی به مشتریانش اعلام کرده که نگرانی‌ها درباره بازگشت رکود به اقتصاد جهان بطور جدی افزایش یافته است.

به‌گزارش رویترز، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس اعلام کرده نگرانی‌ها نسبت به ایجاد یک رکود اقتصادی به خاطر جنگ تجاری چین و امریکا افزایش یافته است و دیگر انتظار ندارد این دو اقتصاد بزرگ جهان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی امریکا به یک توافق تجاری برسند.

این بانک در یادداشتی که برای مشتریانش ارسال کرده، نوشته: «ما انتظار داریم عوارضی که بر 300 میلیارد دلار دیگر از واردات امریکا از چین وضع شده اجرایی شود.» دونالد ترامپ اول ماه اوت اعلام کرد که 10درصد عوارض بر 300 میلیارد دلار واردات چین از اول سپتامبر اعمال می‌شود. این تصمیم باعث شد چین خرید محصولات کشاورزی از امریکا را متوقف کند.

 امریکا همچنین چین را متهم به دستکاری ارز خود به‌دلیل منافع رقابتی کرد. ولی چین این ادعا را رد کرده است. این جنگ تجاری یکساله حول مسائلی مانند عوارض، یارانه‌ها، فناوری، مالکیت فکری و امنیت سایبری در جریان بوده است. گلدمن ساکس اعلام کرده پیش‌بینی رشد اقتصادی امریکا را در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری 20 امتیاز پایین می‌آورد و روی 1.8درصد قرار می‌دهد چون به نظر این بانک، تاثیر تحولات درگیری‌های تجاری بسیار بیشتر از حد انتظار خواهد بود.

 گلدمن ساکس در یادداشتی به قلم یان هاتزیوس، الک فیلیپس ودیوید مریکل سه تن از اقتصاددانان این بانک، اعلام کرده: «ما در کل پیش‌بینی خود را از تاثیرات جنگ تجاری بر رشد اقتصادی افزایش داده‌ایم.»

در این یادداشت آمده که افزایش هزینه‌های اعمال شده بر زنجیره عرضه باعث می‌شود شرکت‌های امریکایی فعالیت داخلی خود را کاهش دهند. این شرکت‌ها همچنین مجبور می‌شوند به‌دلیل بی‌ثباتی سیاست هزینه‌های سرمایه‌ای خود را پایین بیاورند.

هشدار بانک گلدمن ساکس در شرایطی است که تازه‌ترین آمار صندوق بین‌المللی پول نیز نشان می‌دهد که به واسطه جنگ تجاری، ضربه‌های شدیدی به اقتصاد جهان وارد شده است.

صندوق بین‌المللی پول که ژانویه امسال رشد اقتصادی دنیا را معادل ۳.۳ درصد پیش‌بینی کرده بود، در تازه‌ترین آمار این رشد را یک دهم درصد کاهش داده و ۳.۲ درصد براورد کرده است. بنا براین گزارش، تقاضاها برای تولیدات به‌تدریج در نقاط مختلف دنیا در حال کاهش است و از سوی دیگر نمی‌توان به حل اختلافات چین و امریکا خوشبین بود چرا که دو کشور هنوز از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده‌اند و مذاکراتشان هم به نتیجه نرسیده است. تاثیرات منفی بر بخش‌های تولیدی و اقتصاد دنیا در حال افزایش است شاید این روند موجب شود تا چین هم برای کمک به اقتصاد خود که پایین‌ترین رشد خود را در ۲۷ سال گذشته تجربه می‌کند، بسته‌های محرک در نظر گیرد که احتمالا این کار در نیمه دوم سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

انتظار می‌رود دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب حاکم چین متشکل از ۲۵ نفر از مهم‌ترین رهبران چین به ریاست «شی جین‌پینگ رییس‌جمهور، برای رسیدگی به اوضاع اقتصادی و رایزنی درباره راهکارهای لازم تا پایان ماه جاری میلادی نشستی تشکیل دهند.

صندوق بین‌المللی پول ضمن ابراز نگرانی از بروز جنگ تجاری چین و امریکا و طولانی شدن آن، از هر دو کشور خواسته از اعمال تعرفه‌های جدید خودداری کرده و اختلافات را از طریق مذاکره حل کنند. بنا بر اعلام صندوق، اگر دو کشور بتوانند با مذاکره و حصول توافق موثر، رشد اقتصادی را به پیش ببرند می‌توان امیدوار بود که در ۲۰۲۰ میلادی وضعیت کمی بهتر شود و رشد اقتصادی جهان به ۳.۵درصد برسد.

   خروج شرکت‌های ژاپنی از چین

در همین حال شبکه ژاپنی «ان‌اچ‌کی» گزارش داده که تعداد زیادی از شرکت‌های این کشور به‌دلیل تشدید مناقشات تجاری بین ایالات متحده و چین، در حال انتقال تاسیسات تولیدی خود به خارج از چین هستند.

در این گزارش آمده: شرکت‎های ژاپنی که محصولات تولید شده خود در چین را به ایالات متحده صادر می‌کنند برای اجتناب از افزایش تعرفه‌ها در حال انتقال تاسیسات تولید خود به خارج از چین هستند. گفته شده، شرکت «ریکو» تولید بیشتر دستگاه‌های چند منظوره چاپگر و فتوکپی خود برای ایالات متحده را به تایلند انتقال داده است، در حالی که کارخانه‌های چینی این محصولات را برای ژاپن و اروپا تولید می‌کنند. «نینتندو» بیشتر دستگاه‌های گیم «سوئیچ» خود را در چین تولید می‌کرده است اما از تابستان سال جاری شروع به تولید آنها در ویتنام کرد؛ احتمال دارد از این کارخانه ویتنامی برای تولید محصولات به مقصد امریکا استفاده شود. شرکت «شارپ» هم طرحی را برای احداث یک کارخانه به‌منظور تولید صفحه نمایش‌های کریستال مایع (ال‌ای‌دی) و دستگاه تهویه مطبوع در ویتنام اعلام کرده است. تحلیلگران بر این باورند که با ادامه روند فعلی و تشدید تنش‌های تجاری چین و امریکا، احتمال دارد شرکت‌های بیشتری این روند را در پیش گیرند.

جنگ تجاری چین و ایالات متحده از سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد ایالات متحده ابتدا چین را به عقب‎نشینی از تعهدات پیشین تجاری خود در برابر امریکا متهم و اعلام کرد که تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلا به ۱۰ درصد افزایش داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد کالای چینی باقی مانده را نیز آغاز می‌کند. چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه‌ای امریکا تاکنون روی ۱۲۰میلیارد دلار از کالاهای امریکایی تعرفه اعمال کرده است. واشنگتن اما بار دیگر به‌تازگی اعلام کرده است که بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از واردات چین تعرفه اعمال می‌کند به این ترتیب تمام کالاهای وارداتی از چین به امریکا مشمول تعرفه می‌شوند. این روند رو به افزایش تنش‌ها باعث شده که تاکنون نهادهای بین‌المللی چون صندوق بین‌المللی پول و اقتصاددان‌های برجسته‌ای چون جورف استیگلیتز نسبت به تکرار رکود بزرگ اقتصادی در جهان هشدار دهند.

 

ارسال نظر