هراس از تکرار فاجعه چرنوبیل

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۴۴
هراس از تکرار فاجعه چرنوبیل

گروه جهان|

 انفجار یک موشک در آزمایش نیروی دریایی روسیه با 5 تن کشته و 3 زخمی و هجوم مردم منطقه برای خرید «ید» به‌ منظور مقابله با خطرات احتمالی تشعشعات رادیواکتیو باعث شده تا زمزمه‌های تکرار فاجعه هسته‌ای چرنوبیل شنیده شود.

یورونیوز نوشته، انفجار در یک پایگاه پرتاب موشک در شمال روسیه موجب هجوم مردم برای خرید ید در راستای مقابله با خطرات احتمالی تشعشعات رادیواکتیو شده است.

گرچه رسانه‌های رسمی روسیه اعلام کردند که هیچ‌گونه خطری در خصوص آلودگی ناشی از رادیو اکتیو محل وقوع حادثه و مناطق اطراف آن را تهدید نمی‌کند، با این حال یک مقام بلند‌پایه نهاد مسوول رسیدگی به وضعیت اضطراری در روسیه پیش از این با اعلام وقوع انفجار تصریح کرده بود که از مردم خواسته شده هرچه سریع‌تر محل‌های نزدیک به پایگاه را تخلیه کنند.

بنا براین گزارش، ساکنان دو شهر آرخانگِلسک و سِورودوینسک که به محل حادثه نزدیک هستند به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش آسیب تشعشعات احتمالی ناشی از انفجار محصولات رادیواکتیو هستند.آنها با هجوم به داروخانه‌ها مقادیر زیادی ید خریده‌اند. قرص ید در زمان بروز آلودگی رادیواکتیو می‌تواند از آسیب تشعشعات بر بدن انسان به ویژه بر غده تیروئید بکاهد. گفته شده، گرچه وزارت دفاع روسیه اعلام کرده هیچ‌گونه ماده رادیواکتیو و شیمیایی مضری در جو رها نشده اما مقامات محلی با کمک آشکارساز، مقادیر کمی رادیواکتیو در هوا یافته‌اند. با این وجود مسوولان بطور رسمی هیچ توضیحی در این باره نداده‌اند. برخی گزارش‌ها احتمال داده‌اند که این انفجار در زمان آزمایش سامانه جدید موشکی کروز موسوم به «زیرکون» رخ داده است.

خبرگزاری بلومبرگ نوشته، «روس اتم» شرکت ملی نیروی هسته‌ای، کشته شدن 5 کارمند و مجروح شدن 3 تن دیگر را تایید کرده است.

به‌گزارش مقام‌های محلی، سطح تشعشعات افزایش یافته است. این انفجار هنگام آزمایش منابع ایزوتوپی تغذیه‌کننده سوخت مایع موتور موشک در میدان نظامی استان آرخانگلسک رخ داده است. براساس بیانیه‌ای که یک دفتر دولتی روی وب‌سایت خود منتشر کرد برای مدت کوتاهی تشعشعات افزایش یافته است. بلومبرگ نوشته، این بیانیه به سرعت از روی وب‌سایت حذف شده است.

وب‌سایت خبری فونتانکا با اشاره به اینکه مقام‌های محلی هیچ توضیحی درباره این انفجار نمی‌دهند، گزارش داده که مقام‌های بندری تنها اعلام کرده‌اند که خلیج دووینسکی که در نزدیکی بندر سورودوینسک قرار دارد به درخواست ارتش تا 10سپتامبر تعطیل خواهد بود. در این منطقه محدوده‌ای وجود دارد که نیروی دریایی روسیه آزمایش تسلیحاتی انجام می‌دهد. همچنین کارخانه کشتی‌سازی که زیردریایی هسته‌ای تولید می‌کند نیز در این محل قرار دارد.

وزارت دفاع روسیه که جزییات اندکی را افشا کرده، پیش از این اعلام کرده بود که در این انفجار دو نفر کشته و شش نفر زخمی شده‌اند؛ وزارت دفاع همچنین گفته سطوح تشعشعات پس از این حادثه طبیعی بوده است.

رسانه‌ها گزارش دادند که وضعیت چیزی شبیه به وضعیت زمان وقوع فاجعه هسته‌ای سال ۱۹۸۶ در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین است که متعاقب آن محموله‌های قرص‌های ید برای مردم منطقه‌های اطراف این نیروگاه استفاده شدند.

این دومین حادثه رخ داده در یک هفته گذشته در ارتباط با انفجار مهمات و موشک‌ها در روسیه است. دوشنبه گذشته نیز یک تن در آن چه که مقامات روسیه انفجار انبار مهمات در سیبری خواندند کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. در پی این حادثه نیز مقامات اعلام کردند که نزدیک به ۱۱هزار نفر را از مناطق اطراف تخلیه کرده‌اند و فیلمی تایید نشده نیز در شبکه‌های اجتماعی از این حادثه منتشر شد که وقوع آن را نیز منتسب به انفجار مواد و مهمات هسته‌ای دانسته بود. رویترز نوشته، کارشناسان هسته‌ای امریکا در پی انفجار پنج شنبه، آن را ناشی از یک اشتباه سهوی در زمان آزمایش یک موشک کروز مجهز به سیستم پیشران هسته‌ای دانسته‌اند که در نتیجه آن افزایش تشعشعات رادیو اکتیو در شمال روسیه ثبت شده است.

آنکیت پاندا کارشناس ارشد فدراسیون دانشمندان امریکایی، می‌گوید انفجار مربوط به موتورهای موشکی با سوخت مایع تشعشعی به جا نمی‌گذارند و ایالات متحده می‌داند که روس‌ها مشغول آزمایش روی نوعی پیشران با سوخت هسته‌ای برای موشک کروز هستند.

جفری لوییس مدیر برنامه عدم اشاعه هسته‌ای در شرق آسیا وابسته به انستیتوی مطالعات بین‌الملل میدلبری هم در این باره گفته، بر مبنای تحلیل تصاویر ماهواره‌های تجاری و داده‌های دیگر معتقد است که یک اشتباه سهوی در زمان تست یک موشک کروز با سوخت هسته‌ای رخ داده است. لوییس گفته: «نمی‌دانم این سیستم روسی چه خطرات رادیواکتیوی می‌تواند در پی داشته باشد زیرا به جزییات فنی آن نظیر سایز راکتور هسته‌ای‌اش واقف نیستم اما می‌توانم بگویم که در دهه ۱۹۵۰ امریکا تلاش می‌کرد تا یک موتور موشکی با سوخت هسته‌ای توسعه دهد که در زمان استفاده تشعشعات رادیواکتیوی منتشر می‌کرد. چنین موشکی باعث خطرات جانی برای هر کسی که زیر آن قرار می‌گرفت، شد.»

 

ارسال نظر