کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۵۰۵۵۷

افزایش نرخ تورم ترکیه

نرخ تورم ترکیه تا پایان ماه جولای به ۱۶.۶۵درصد افزایش یافته است. خبرگزاری آناتولی پنج‌شنبه گزارش داده، مرکز آمار ترکیه اعلام کرده پس از چندین ماه کاهش نرخ تورم، متوسط این نرخ در 12ماه منتهی به جولای با ۰.۹۳درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱۶.۶۵درصد رسیده که در این بین بالاترین نرخ تورم در بین بخش‌های مختلف متعلق به بخش خدمات با تورم ۲۶.۹۳درصدی بوده است. گروهی از ۱۲ اقتصاددان پیش‌بینی کرده‌اند متوسط تورم ترکیه در ۲۰۱۹ به ۱۴.۸درصد برسد که بالاترین تورم پیش‌بینی شده ۱۷.۲درصد و کمترین تورم پیش‌بینی شده نیز ۱۳.۳درصد بوده است.

توقف قطار صلح پاکستان ـ هند

به‌دنبال ادامه تنش‌ها بر سر منطقه کشمیر، پاکستان سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرد. همچنین تنها قطاری که میان هند و پاکستان تردد داشت و به «قطار صلح» معروف بود، از سوی پاکستان متوقف شد. اسلام‌آباد با این اقدام یک بار دیگر نسبت به معلق شدن خودمختاری کشمیر اعتراض کرده است. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، قطار صلح هفته‌ای دوبار میان لاهور، مرکز ایالت پنجاب در شمال شرقی پاکستان، و دهلی نو، پایتخت هند، در رفت و آمد بود و هزاران هندی و پاکستانی را جابه‌جا می‌کرد. روابط سیاسی و تجارتی پاکستان و هند نیز محدود خواهد شد.

مخالفت سوریه با توافق‌ امریکا و ترکیه

دولت سوریه توافق میان امریکا و ترکیه برای تشکیل منطقه‌ای امن در بخش شمالی این کشور جنگ‌زده را به‌شدت رد کرده است. به‌گفته وزارت خارجه سوریه، با این توافق دو کشور اشغالگر حق حاکمیت سوریه را پایمال می‌کنند. سوریه از سازمان ملل درخواست کرد که این تجاوزگری را محکوم کند. امریکا و ترکیه یک روز قبل اعلام کرده بودند که بر سر تشکیل یک منطقه امن در شمال سوریه، هم‌مرز با ترکیه، به توافق رسیده‌اند، اما جزییات توافق میان خود را اعلام نکردند.

بازداشت دختر نواز شریف در پاکستان

مریم نواز دختر نوازشریف و رهبر اپوزیسیون پاکستان، پنج‌شنبه از سوی سازمان حسابرسی ملی پاکستان دستگیر شده است. به‌گزارش رویترز، سخنگوی حزب «مسلم‌لیگ پاکستان شاخه نواز»، خبر دستگیری مریم نواز را منتشر کرده و گفته سازمان حسابرسی ملی، او را در لاهور دستگیر کرده است. دفتر حسابرسی ملی، نیروی ضدفساد نیز دستگیری مریم را تایید کرده است.

 

 

ارسال نظر