کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۳۱

توافق امریکا با طالبان در مراحل پایانی است

توافق اولیه میان واشنگتن و طالبان برای خروج نیروهای نظامی امریکا از این کشور حاصل شده و به موجب آن طالبان موظف به قبول تعهداتی از جمله رعایت آتش‌بس و نیز قطع همکاری با القاعده شده است. خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه 80 تا 90درصد توافق صلح به انجام رسیده، نوشته راه برای 10تا 20درصد باقی مانده دشوار است. براساس پیش‌نویس توافق، طالبان ملزم به قطع ارتباط و همکاری با القاعده خواهد بود و در ازای آن واشنگتن بخشی از نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

لغو محدودیت سفر خارجی زنان در عربستان

عربستان برای نخستین‌بار به دستور پادشاه این کشور محدودیت سفر خارجی زنان را لغو کرد. به‌گزارش روسیاالیوم، حکومت عربستان در اصلاحیه‌ای درباره قوانین مربوط به زنان برای نخستین‌بار به زنان اجازه داد بدون نیاز به قیم مرد، گذرنامه دریافت کنند و به خارج از این کشور سفر کنند. در این حکم همچنین برای نخستین‌بار به زنان حق ثبت ازدواج یا طلاق و تولد نوزاد داده شده است. پیش از این حکم زنان باید برای درخواست گذرنامه یا سفر خارجی از یک مرد که قیم قانونی آنها بود اجازه می‌گرفتند.

تبریک اردوغان به بوریس جانسون

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، در تماسی تلفنی با بوریس جانسون، انتخابش به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا را تبریک گفت. به‌گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان در این تماس تلفنی تاکید کرده لندن و آنکارا شرکای استراتژیک هستند. او ابراز امیدواری کرده روابط دو جانبه میان این دو کشور در تمامی حوزه‌ها توسعه یابد. جانسون ۲۳ جولای سال جاری با کسب ۹۲ هزار و ۱۵۳ رای از سوی اعضای حزب محافظه‌کار به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد.

انتقاد هند از فروش تسلیحات به پاکستان

وزارت خارجه هند با صدور بیانیه‌ای از تصمیم امریکا برای فروش تسلیحات به پاکستان ابراز نگرانی کرده است. به‌گزارش ان‌دی تی‎وی، سخنگوی وزارت خارجه هند گفته مراتب نگرانی دهلی‌نو از تصمیم امریکا برای کمک نظامی به پاکستان، به دولت امریکا ابلاغ شده است. هفته گذشته پنتاگون خطاب به کنگره از تصمیم خود برای فروش تسلیحات به پاکستان به ارزش ۱۲۵میلیون دلار خبر داده بود. امریکا گفته فروش این تسلیحات برموازنه قدرت منطقه‌ای تاثیری ندارد و فقط به امریکا کمک می‌کند تا به تامین خدمات و ارایه لوازم یدکی جنگنده‌های اف۱۶ ادامه دهد.

 

ارسال نظر