نیویورک‌تایمز: هیچ توافقی در کار نیست

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۹۴۰
نیویورک‌تایمز: هیچ توافقی در کار نیست

گروه جهان|

مذاکرات تجاری چین و امریکا با هدف پایان دادن به جنگ تجاری یک ساله دو کشور، چهارشنبه در شانگهای برگزار شد. پکن بدون اشاره به جزییات این مذاکرات، آن را کارآمد خوانده است. گفته شده، خرید محصولات کشاورزی امریکا توسط چین یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات بوده است. نیویورک‌تایمز با اشاره به منتشر نشدن جزییات این نشست نوشته: «در چشم‌انداز این گفت‌وگوها هیچ توافقی دیده نمی‌شود. آنچه مشخص است دو طرف برای پایان دادن به جنگ تجاری که اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده و بازارها را متلاطم کرده، پیشرفت‌های بسیاری اندکی داشتند.»

این مذاکرات، نخستین گفت‌وگوی رودرروی طرفین پس از آتش‌بس توافق شده دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ روسای‌جمهور دو کشور، در ژوئن است.

به‌گزارش رویترز، نمایندگان تجاری امریکا و چین چهارشنبه اعلام کردند که در ماه سپتامبر بار دیگر بر سر حل مسائلی که به جنگ تجاری میان دو طرف انجامیده است با یکدیگر مذاکره می‌کنند. نمایندگان پکن و واشنگتن همچنین اعلام کردند که افزایش خرید محصولات تجاری امریکا از سوی چین یکی از موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شده است.

یکی از قربانیان جنگ تجاری چین و امریکا، کشاورزان امریکایی هستند. نگرانی‌های کشاورزان امریکایی پس از آن جدی‌تر شد که چین از مذاکره با روسیه برای توسعه روابط تجاری و جایگزینی این کشور با امریکا در زمینه واردات محصولات کشاورزی خبر داد. وزارت بازرگانی چین اخیرا اعلام کرده که پکن و مسکو قصد دارند روابط تجاری خود را به‌ویژه از طریق واردات دانه سویا و دیگر محصولات کشاورزی از روسیه توسعه دهند. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 به آرای کشاورزان نیاز دارد، تنها چند ساعت پیش از آغاز دور جدید مذاکرات تجاری دو کشور با انتقاد دوباره از رویه‌های تجاری چین در سلسله توییت‌هایی هشدار داد «در صورت ادامه روند فعلی، رویکرد واشنگتن سختگیرانه‌تر خواهد شد.»

دونالد ترامپ همچنین با هشدار نسبت به اقدام احتمالی چین در راستای منتظر شدن برای پیروزی یک دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، در توییترش نوشت: «اگر آنها این کار را کنند در صورت پیروزی دوباره من توافق تجاری سخت‌تری در انتظار آنها خواهد بود. چین بدترین عملکرد سالانه را در 27 سال گذشته اتخاذ کرده است. آنها قرار بود از ما محصولات کشاورزی بخرند اما هیچ نشانه‌ای از این رویکرد آنها وجود ندارد. مشکل ما با چین هم دقیقا همین است. آنها همکاری نمی‌کنند. اقتصاد ما در سه سال گذشته بسیار بزرگ‌تر از اقتصاد چین شده است.»

از آغاز مذاکرات تجاری چین و امریکا از فوریه ۲۰۱۸، دو کشور ۱۱ نشست دو جانبه برگزار کردند که تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است. روزنامه خلق ارگان حزب کمونیست چین، در سرمقاله چهارشنبه خود بدون اشاره به نام دونالد ترامپ نوشت: «همزمان با شروع مذاکرات، برخی امریکایی‌ها برای منحرف کردن مساله اصلی، دوباره شروع به کوبیدن بر طبل کردند.»  رادیو بین‌المللی چین هم چهارشنبه هشدار داده بود که برخی از امریکایی‎ها نه تنها با صداقت شایسته برای حل مسائل در مورد آن اظهارنظر نمی‎کنند بلکه تفاهم دیدار رهبران دو کشور در حاشیه نشست گروه20 در ژاپن را نیز نقض می‎کنند و به نظر می‎رسد که هدف‎شان این است که با ادامه اعمال فشار علیه چین در جریان مشورت، امتیازات بیشتری به دست بیاورند.

رییس‌جمهوری چین نیز چهارشنبه در نشست فصلی کمیته «پولیت بورو» با اشاره ضمنی به مقاومت پکن در برابر درخواست‌های غیرمتعارف امریکا گفته که پکن می‎‎تواند با تهدید جنگ تجاری با امریکا را به فرصت تبدیل کند. خبرگزاری شینهوا نوشته، شی جین‌پینگ در جمع اعضای پولیت بورو که از بالاترین مقامات و تصمیم‌گیرندگان حزب کمونیست چین هستند، گفته است که کشورش برای مدیریت مخاطرات و چالش‌های جدید باید به توان بالقوه داخلی خود، از جمله وسعت و پهناوری کشور، تکیه کند.

دوازدهمین دور مذاکرات چین و امریکا در شرایطی برگزار شده که طیف گسترده‌ای از موضوعات، محل مناقشه دو کشور است که از آن جمله می‌توان به تحریم شرکت بزرگ چینی هوآوی از سوی امریکا، تنش‎ها بر سر اعمال تعرفه تجاری، مناقشه در دریای چین جنوبی، مداخلات امریکا در امور داخلی هنگ‌کنگ و قرارداد ۲میلیارد دلاری فروش سلاح امریکا به تایوان اشاره کرد.

پس از شکست مذاکرات چین و امریکا در ماه می، دونالد ترامپ مبلغ تعرفه بر کالاهای چینی را به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش داد و تهدید کرد که تعرفه‌های ۳۰۰ میلیارد دلاری بر واردات چین اعمال می‌کند. او درعین حال گفته که این کار را تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، انجام نمی‌دهد. شن دینگلی استاد دانشگاه و مقیم شانگهای می‌گوید: «توییت‌های ترامپ نشان‌دهنده ضعف و نیز اشتیاق او برای امضای یک توافقنامه است.»

دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2016 وعده داده بود که مانع سوءاستفاده‌های تجاری چین خواهد شد و رویه‌های غیرمنصفانه این کشور در تبادلات تجاری را تغییر خواهد داد. او در همین راستا آوریل ۲۰۱۸ میلادی خواستار بررسی مساله زیرپا گذاشتن حقوق مالکیت معنوی از سوی سازمان جهانی تجارت شد.

 

ارسال نظر