تقابل جناح «میانه‌رو» و «پیش‌رو» حزب دموکرات

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۹۳۹
تقابل جناح «میانه‌رو» و «پیش‌رو» حزب دموکرات

گروه جهان|

مناظره نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در شرایطی برگزار شد که سی‌ان‌ان در گزارشی برنی سندرز و الیزابت وارن را برندگان این نبرد خوانده است. سی‌ان‌ان با این حال اشاره کرده که عملکرد برنی سندرز در این مناظره به مراتب بهتر از وارن بوده است. در بخشی از این گزارش آمده: «سندرز که متوجه شده در مناظره اول چندان قدرتمند ظاهر نشده، این‌بار با توپ پر و آتشین آمد و تا آخر مناظره نیز این انرژی را حفظ کرد.»

دومین دور از مناظره بین ۲۰ نامزد حزب دمکرات شب سه‌شنبه و شب چهارشنبه در دو گروه ۱۰ نفره برگزار شد. رویترز هم درباره عملکرد سندرز و وارن در انتخابات نوشت، الیزابت وارن و برنی سندرز در مناظره سه‌شنبه شب قویا از برنامه‌ها و سیاست‌های پیشروانه خود دفاع کردند؛ در حالی که رقبای میانه‌روی دموکرات اغلب برنامه‌های آنان را غیرواقعی و به‌لحاظ سیاسی غیرقابل اجرا خواندند. در مناظره سه‌شنبه تمامی کاندیداهای حزب دموکرات بر سر یک موضوع اشتراک‌نظر داشتند: فوریت شکست دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020. آنها اما سه ساعت تمام از مواضع و رویکردهای یکدیگر به‌شدت انتقاد کردند.

رویترز با اشاره به اینکه رقابت‌ها نشان‌دهنده تفاوت‌های ایدئولوژیک بین نامزدهای دو سوی حزب دموکرات است، نوشته: اختلاف میان جناح میانه‌رو و پیشرو حزب دموکرات این پرسش کلیدی را در مناظره اخیر برجسته‌تر کرد: کدام نامزد بهترین موقعیت را دارد تا در انتخابات سال آینده بتواند ترامپ را شکست دهد؟ جناح میانه‌رو به رهبری استیو بولاک فرماندار مونتانا ادعا کرد که دموکرات‌ها با گرایش افراطی خود به جناح چپ در مناظره ماه گذشته در میامی، خطر شکست در انتخابات را بیشتر کردند. بولاک گفت: «آخرین مناظره را ببیند. به نظر می‌رسد که مردم عادی به جای آمار و ارقام بیشتر دوست داشتند که بدانند آیا صدای آنان را شنیده‌ایم و قرار است به بهتر شدن زندگی آنان کمکی کنیم.» جناح پیشرو در مقابل ادعا کرد که سیاست‌های آنان رای‌دهندگان را به هیجان آورده و باعث می‌شود تا تمایز اساسی میان آنان و ترامپ را تشخیص دهند.

بیمه درمانی یکی از مهم‌ترین محورهای این مناظره بود. الیزابت وارن در بخشی از این مناظره گفت: «معتقدم که بیمه برای همه لازم است. همه میلیونرها و طبقه متوسط باید در این طرح مشارکت کنند. این خوشایند نیست کسانی که بیمه ندارند، بمیرند. بیمه درمانی برای همه باید اصلاح شود و ادامه یابد. واشنگتن (کاخ سفید) در حال حاضر برای ثروتمندان به خوبی کار می‌کند. شرکت‌های فعلی هزینه‌ها را به سمت مردم هول می‌دهند و از پرداخت آن سر باز می‌زنند. اما ما دموکرات هستیم و تلاش نمی‌کنیم مراقبت‌های بهداشتی را از کسی بگیریم. این همان کاری است که جمهوری‌خواهان انجام می‌دهند.»

وارن همچنین گفته: «مساله کیفری کردن ورود غیرقانونی به داخل کشور نیست بلکه این مساله ابزاری برای ترامپ می‌شود تا کودکان را از خانواده‌هایشان جدا کنند. ما باید به حزبی تبدیل شویم که تلاش می‌کند تا دموکراسی و اقتصاد برای همه کار کند. می‌دانم چه چیزی در این کشور شکسته است، می‌دانم چگونه آن را برطرف کنم و برای تحقق آن می‌جنگم. تغییرات آب و هوایی یک بحران موجود در جهان ما است. این مساله زندگی همه را در سیاره ما به خطر می‌اندازد... در حال حاضر کل بازی (موافقتنامه‌ها) به نفع شرکت‌های چند ملیتی است اما برای افراد اینجا در امریکا کارایی ندارد. ما باید بگوییم برتر پنداری سفیدپوست چیست: تروریسم داخلی؛ و این تهدیدی برای ایالات متحده است..»  برنی سندرز نیز در بخش‌هایی از این مناظره گفته: «500 هزار امریکایی در خیابان می‌خوابند در حالی که آمازون درآمد سرشاری دارد. ما یک حفاظت قوی در مرزها داریم. ترامپ یک نژادپرست و بیگانه‌هراس است. باید این سوال را پرسید چرا مردم دو هزار مایل پیاده به سمت امریکا می‌آیند، این ریشه در مشکلات موجود در کشورهایشان مثل هندوراس دارد. ما باید نژادپرستی، جنسیت‌زدگی و بیگانه‌هراسی ترامپ را متوقف کنیم و در یک جنبش بی‌سابقه جمع شویم تا نه تنها ترامپ را شکست دهیم بلکه اقتصاد و دولت خود را دگرگون کنیم.

مساله اصلی که ما درکنگره در مورد آن صحبت نمی‌کنیم، سطح عظیم درآمد و نابرابری ثروت در این کشور است. ما به یک انقلاب سیاسی نیاز داریم که به این میلیاردرها و شرکت‌ها بگوید که لازم است پرداخت عادلانه سهم خود را آغاز کنند. من فقط تلاش نمی‌کنم خطرناک‌ترین رییس‌جمهوری تاریخ خود را که یک نژادپرست و جنسیت‎‎زده است، شکست دهم. من در تلاش هستم تا این کشور را متحول کنم و در کنار طبقه کارگر امریکا بایستم.»

در مناظره سه‌شنبه علاوه بر برنی سندرز و الیزابت وارن، پیت بوتیجیج، بتو اورورک، امی کلوباچر، جان هیکنلوپر، تیم رایان، جان دالینی، مریان ویلیامسون، استیو بولاک دیگر نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 حضور داشتند. ده نامزد دیگر چهارشنبه شب مناظره کردند که مهم‌ترین چهره‌های آن جو بایدن معاون باراک اوباما در دوران ریاست‌جمهوری او، و کاملا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا، بود.

مانند مناظره ماه پیش، نظرسنجی‌های سراسری پیش از این مناظره، از پیشتازی جو بایدن در میان رای‌دهندگان دموکرات حکایت داشت. برخی از اعضای وفادار حزب دموکرات معتقدند بایدن نامزدی میانه‌روتر و از نظر سیاسی مطمئن‌تر برای تقابل با ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است که پایگاهش در میان رای‌دهندگان محافظه‌کار همچنان قوی است.

 

 

ارسال نظر