بزرگ‌ترین نبرد جانسون، سقوط پوند است

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۱:۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۴۹۸۴۹
بزرگ‌ترین نبرد جانسون، سقوط پوند است

 گروه جهان|

همزمان با اظهارات بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، در حمایت از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا ارزش برابری پوند در مقابل دلار امریکا به پایین‌ترین حد در ۲۸ ماه گذشته رسید. بلومبرگ با اشاره به تلاطم‌های اقتصادی برگزیت پیش‌بینی کرده که مهم‌ترین چالش پیش روی دولت جدید بریتانیا مدیریت وضعیت «پوند استرلینگ» خواهد بود.

به‌گزارش یورونیوز، بوریس جانسون در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره برگزیت با انتقاد از مخالفت اتحادیه اروپا با مذاکره مجدد با بریتانیا، ضمن متهم کردن این اتحادیه به یکدندگی تاکید کرد که کشورش راهی جز خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نخواهد داشت. این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها اقتصاد و بازارهای جهان را با شوک مواجه خواهد کرد،بلکه اقتصاد بریتانیا را نیز وارد دوره‌ای از رکود می‌کند و لندن نیز جایگاه خود را به عنوان مرکز مالی اروپا از دست خواهد داد.

پس از اظهارات جانسون ارزش پول بریتانیا که از هفته پیش روندی نزولی را طی کرده، در بازارهای مالی جهان کاهش یافت. به‌گزارش بلومبرگ، در معاملات جهانی بازار ارز در روز سه‌شنبه ارزش هر پوند استرلینگ به 1.2152 دلار رسید که کمترین نسبت برابری پول ملی بریتانیا در برابر دلار از مارس ۲۰۱۷ میلادی تاکنون است. در روندی مشابه، نرخ برابری پوند در برابر یورو هم افت کرد و در معاملات سه‌شنبه ارزش هر پوند معادل 1.0912یورو شد. پوند در معاملات دوشنبه نیز با 1.3درصد کاهش به 1.22 دلار رسیده بود. برخی از فعالان بازار گفته‌اند با خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارزش پوند ممکن است تا 1.18دلار کاهش یابد.

البته این نخستین‌بار نیست که بازارها به تحولات برگزیت واکنش تندی نشان می‌دهند. بلافاصله پس از همه‌پرسی 2016 میلادی نیز پوند انگلیس بیش از 10درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

گرچه شمار قابل توجهی از سیاستمداران، نمایندگان پارلمان و مردم خواهان ماندن در این اتحادیه هستند، بوریس جانسون به عنوان یکی از چهره‌های شاخص حامی برگزیت امیدوار است تا با تهدید به خروج بدون توافق بتواند قدرت‌های اصلی اتحادیه اروپا یعنی فرانسه و آلمان را به موافقت با برگزاری دور تازه مذاکرات با بریتانیا وادار کند. با این حال ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، هفته گذشته به بوریس جانسون گوشزد کرد که توافق جدایی که پیش از این با ترزا می ‌نخست‌وزیر سابق بریتانیا، به دست آمده بهترین راه کنار آمدن با اتحادیه اروپا بر سر مساله برگزیت است. مطابق این توافق، بریتانیا باید تا ۳۱ اکتبر روند خروج از اتحادیه اروپا را کاملا نهایی کند. بلومبرگ با اشاره به سقوط ارزش پوند بریتانیا نوشته: «در طول مذاکرات دو سال‌ونیم گذشته بریتانیا و اتحادیه اروپا، بازارهای مالی تقریبا کمترین فشار را بر لندن وارد کرده بودند. اما نخست‌وزیر جدید بزودی با تلاطم‌های شدید این آرامش پیش از توفان روبرو خواهد شد. این در حالی است که رهبر جدید بریتانیا امیدوار است که ضعیف شدن رشد اقتصادی اتحادیه اروپا این امکان را به او بدهد که در مذاکرات با بروکسل دست بالا را داشته باشد اما بحران پوند، این فرصت را از او خواهد گرفت.»

   جانسون توافق نمی‌خواهد

در همین حال نیکولا استروژن وزیر اول اسکاتلند، هشدار داده که از نظر او بوریس جانسون به‌دنبال خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا است. وزیر اول اسکاتلند که پس از ملاقات با نخست‌وزیر بریتانیا در ادینبورو سخن می‌گفت از موضع جانسون در قبال برگزیت انتقاد کرد. به‌گفته نیکولا استروژن، نحوه اجرای طرح جانسون برای دستیابی به توافق جدید با اتحادیه اروپا در مورد برگزیت مشخص نیست.

اتحادیه اروپا تاکنون بارها اعلام کرده که حاضر نیست بار دیگر درباره توافقی که با ترزا می‌نخست‌وزیر سابق بریتانیا، دست یافته، مذاکره کند. نیکولا استروژن درباره رویکرد نخست‌وزیر جدید بریتانیا در قبال برگزیت گفت: «من را به این فکر می‌اندازد که با وجود هر آنچه جانسون ممکن است آشکارا در مورد ترجیحش برای خروج با توافق بگوید اما در واقع او به‌دنبال برگزیت بدون توافق است. منطق موضع سفت و سختی که او اتخاذ کرده همین است. بر این باور هستم که این امر بسیار برای اسکاتلند و برای کل بریتانیا خطرناک است.»

نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار خود با وزیر اول اسکاتلند تاکید کرده که دولت او هر چند خروج با توافق از اتحادیه اروپا را ترجیح می‌دهد اما در هر صورت ۳۱ اکتبر (مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا) از این اتحادیه خارج خواهد شد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی هشدار داده‌اند که موضع سرسختانه بوریس جانسون در قبال برگزیت ممکن است اتحاد بریتانیا را در معرض خطر قرار دهد. نیکولا استروژن هفته گذشته در نامه‌ای به نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده بود که دولت محلی اسکاتلند به‌دنبال برگزاری دومین همه‌پرسی برای استقلال از بریتانیا است. رای‌دهندگان بریتانیایی در حالی سال ۲۰۱۶ میلادی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند که اکثر رای‌دهندگان در اسکاتلند با برگزیت مخالف بودند.

 

ارسال نظر